nlc.hu
Szex
Felejthetetlen szerelmek a mozivászonról

Felejthetetlen szerelmek a mozivászonról

Régen tényleg minden érzés tisztább, a romantika pedig romantikusabb volt? Hat régi szerelmes filmben próbáltuk megtalálni a választ a Casablancától a Legénylakásig.

Casablanca (1942)

 

Retro szerelmesfilmek hete a tévében

 

Létezhet egy szerelmes filmes összeállítás a retró jegyében a Casablanca említése nélkül? Aligha. Nem csak azért, mert a filmet egy magyar művész, Kertész Mihály rendezte, hanem azért is, mert Humphrey Bogart és Ingrid Bergman minden idők egyik legromantikusabb filmpárosát alakítják. A kettejük közti kémia jól működött, azóta is sokszor felhozzák, hogy viszonyuk volt a forgatás idején, pedig a valóság nem is állhatott volna ennél távolabb. Bogart felesége, Mayo Methot féltékenyen vigyázott a színészre, egyfolytában ellenőrizte a forgatáson és az öltözőben is, és amikor Humphrey és Ingrid nagy ritkán az ebédnél Bogart felesége nélkül maradtak, a szemtanúk szerint akkor is csak olyan dolgokról beszélgettek, mint hogy milyen rosszak a film párbeszédei és mennyire hiteltelenek a megírt jelenetek. Nem is tévedhettek volna nagyobbat. A második világháború idején játszódó film máig az önfeláldozó szerelem bemutatásának egyik legszebb példája a filmvásznon, amit ha megnézel, garantáljuk, hogy egy gyönyörű barátság kezdetét fogja jelenteni.

Késői találkozás (1945)

Retro szerelmesfilmek hete a tévében

 

“Szerelmes lettem. Én csak egy átlagos nő vagyok. Nem gondoltam volna, hogy ilyen fájdalmas dolgok történhetnek egy átlagos emberrel” – mondja Laura, az angol háziasszony, aki elképzeli, amint férjének elmeséli az afférját egy orvossal. A szív hídjai című Meryl Streep – Clint Eastwood mozi testvérfilmje szintén az elfojtott vágyakról és arról szól, mennyire fontos a szerelem esetében a jó időzítés. Laura a vasútállomáson találkozik véletlenül Aleckel, és ez bizony szerelem első látásra. Csakhogy mindketten házasok, két-két gyerekkel. Ennek ellenére minden héten találkoznak, de a körülmények nem neki kedveznek. A Késői találkozás a pattanásig feszült, visszafogott érzelmek filmje, ahol a szereplők már annyira vágynak egymásra, hogy az szinte nekünk, nézőknek fáj.

Kifulladásig (1960)

Retro szerelmesfilmek hete a tévében

 

Akinek a cím olvasása után csak annyi ugrik be, hogy “ez az a francia művészfilmes csoda, amiért annyira odáig vannak a garbós bölcsészek”, az könnyen megfeledkezhet a Kifulladásig egyéb erényeiről. Például arról, hogy ez egy igazán szabad szerelem története egy olyan lányról, akinek még imponál, amikor egy rosszfiú teszi neki a szépet, és egy olyan srácról, akinek az egyetlen kapaszkodó az életében a szerelem, és miközben majmolni próbálja az amerikai gengszterfilmek hőseit, végez egy rendőrrel. Az amerikai diáklány és a párizsi amorózó szerelmének története spontán, vad és szenvedélyes, és a hálószobában játszódó jeleneteiket nézve úgy érezhetjük, mintha egy valódi szerelmespár magánéletébe kukkanthatnánk be egy kicsit. A spontaneitást a rendező, Godard úgy érte el, hogy a színészek mindig csak a nap elején kapták meg az aznapi szövegüket, így nem volt idejük betanulni őket, ezért sokat rögtönöztek. Jean Seberg és Jean-Paul Belmondo párosa feledhetetlen, ahogy a film szomorkás végkifejlete is. Ráadásul Belmondo filmbéli álneve Kovács László…

Legénylakás (1960)

Retro szerelmesfilmek hete a tévében

 

Furcsa dolog romantikus klasszikusnak hívni egy filmet, amit öt Oscar-díj ide vagy oda, maga a rendezője sem tartott romantikusnak. A közeg minden, csak nem romantikus. Egy biztosítási társaság irodaháza, ahol Baxter úgy próbál előrébb jutni a ranglétrán, hogy a legénylakását folyton kölcsönadja főnökeinek az alkalmi légyottjaikra. Amikor azonban egyik alkalommal pont a gyönyörű liftes lányt, Miss Kubeliket találja a lakásán, amint épp öngyilkosságot kísérel meg elkövetni, a férfinak elege lesz az eddigi megalázottságból. Ugyan a kiindulópont kellően antiromantikusnak tűnik, a két főszereplőnek, Jack Lemmonnak és Shirley MacLaine-nek hála annyi játékosság, kedvesség és igazi érzelem szövődik a filmbe, hogy a két sebzett lélek találkozása a végkifejletre valóban romantikusra fordul, még ha a nagy happy endet szándékosan igyekeznek is elkerülni. Egy nagyvárosi szerelem nem mindennapi története.

Jules és Jim (1962)

Retro szerelmesfilmek hete a tévében

 

A szerelem szabaddá tesz – legalábbis így tartja a mondás, de mi a helyzet az édes hármassal? A Jules és Jim szerint az tesz csak igazán szabaddá. Truffaut filmklasszikusa nem kis szerepe játszott abban, hogy a franciákat jelenleg kissé habókosnak, nagyon intuitívnak és borzasztóan romantikusnak tartjuk. Az osztrák és a francia jó barátok együtt szeretnek bele Catherine-be, a nagybetűs Nőbe, aki kiszámíthatatlan, szenvedélyes, és nem tud, de nem is akar választani a két férfi között. A Jules és Jimben hármuk szabad, szerelmes világa jelenik meg, ahol a külvilág és a többi ember csak díszletként szolgálnak. A hármuk futóversenye vagy a biciklis kirándulás momentumai igazán gyönyörű pillanatok, ráadásul a történet több mint húsz évet ölel fel hármójuk nem mindennapi kapcsolatából. 1962-ben igazi filmcsoda született, pedig a forgatáskor mindez még korántsem tűnt egyértelműnek. A Jules és Jim annyira kevés pénzből készült, hogy a stáb mindössze tizenöt tagból állt, és a mostanság nyolcvanötödik életévét betöltő Jeanne Moreau-nak a saját Rolls Royce-át kellett bérbe adnia, hogy kisegítse a stábot, és tudjanak maguknak ebédet venni munkaidőben. Feltételezhetően azóta sem bánta meg a döntését.

Diploma előtt (1967)

Retro szerelmesfilmek hete a tévében

 

Dustin Hoffman a “Nézd meg az anyját, vedd el a lányát” mondás jegyében cselekszik ebben a jól ismert romantikus komédiában, csakhogy elköveti azt a hibát, hogy nemcsak megnézi azt az anyukát. A filmnek három dolgot köszönhet a világ: a Mrs. Robinson című Paul Simon-slágert, Dustin Hoffman színészi karrierjét és persze a templomi esküvők szabotálásának divatját a hollywoodi romantikus vígjátékokban. Mai szemmel nézve is furcsa, hogy az egyetemista diákot alakító Hoffman és a csábító anyukát játszó Anne Bancroft között mindössze hat év volt a korkülönbség, ahogy azt is nehezen tudjuk elképzelni, hogy Ben Braddock szerepét eredetileg a korszak férfi szexszimbólumának számító Robert Redfordnak szánták, akinek valószínűleg elég nehezen ment volna a hitelesség a húsz éven felül is szűz egyetemista szerepében. Az első szerelem és az első szexuális élmények emlékét és frissességét máig nagyon kevés film tudta ilyen hitelesen bemutatni, mint a Diploma előtt, aminek a vége felfogható rendkívül romantikusként, ugyanakkor pokolian cinikusként is.

Felejthetetlen szerelmek a mozivászonról
 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top