Shrek
Aktivitás: 2001 óta
Összteljesítmény: Négy mozifilm, két kisfilm, egy karácsonyi különkiadás, számítógépes játékok és egy élőszereplős musical-változat.
A csúcson: Shrek 2. (920 millió dolláros összbevétel)
44 millió követőjével a zöld ogre a modern animációs filmek egyik legnépszerűbb figurája a Facebookon, és a gyártó DreamWorksnél is imákba foglalhatják a nevét, ugyanis csak a mozikban több mint hárommilliárd dollárt jövedelmezett a cégnek, abba pedig már belegondolni sem merünk, hogy a plüssfigurák után milyen összeget akaszthattak le. Bár a negyedik részt 2010-ben az utolsónak ígérték, már erőteljesen agyalnak azon, hogyan támaszthatnák fel.
Jégkorszak
Aktivitás: 2002 óta
Összteljesítmény: Öt mozifilm, három kisfilm, egy karácsonyi különkiadás, számítógépes játékok és egy Jégkorszak a jégen élő show.
A csúcson: Jégkorszak 3. – A dinók hajnala (886 millió dolláros összbevétel)
Valami érthetetlen oknál fogva az ősmókus Motkány nem rendelkezik saját hivatalos Facebook oldallal, pedig egyértelműen ő a széria motorja. Ráadásul a szériának, ami az eddigi részeivel lazán összetrombitált hárommilliárd dollárt, a szereplőgárdája részről részre egyre népesebbé válik. Mivel a filmet gyártó Blue Sky stúdiónak a Rio mellett a Jégkorszak nagyjából az egyetlen működőképes sorozata, garantálható, hogy még jó sokáig követhetjük a kalandjaikat.
Verdák
Aktivitás: 2006 óta
Összteljesítmény: Két mozifilm, egy kapcsolódó univerzum két filmje (Repcsik), egy kisfilm, egy három évadot megélt minisorozat Matukáról, számítógépes játékok.
A csúcson: Verdák 2. (560 millió dollár világszerte)
Mivel a Verdák eddigi két filmje a hozzá kapcsolódó Repcsik-széria két filmjével együtt is alig másfél milliárd dollárt hozott, normál esetben ezt azért nem mondanánk kirobbanó sikernek – bár azért kétségtelenül szép szám –, csakhogy a Verdák a Disney ajándéktárgy-businessének egyik legcsillogóbb ékköve. A hozzá kapcsolódó könyvek, DVD-k és játékok eddig több mint tízmilliárd dollárt jövedelmeztek a cégnek, megsokszorozva ezzel a mozis bevételeket. Így már egyáltalán nem csodálkozunk azon, hogy jövőre érkezik a harmadik rész.
Jégvarázs
Aktivitás: 2013 óta
Összteljesítmény: Egy mozifilm, egy karácsonyi különkiadás, egy kisfilm, számítógépes játék és egy Jégvarázs Live Show a kaliforniai Disneylandben.
A csúcson: Jégvarázs (1 milliárd 276 millió dollár világszerte)
Egyelőre csupán egy mozifilmről van szó, de ez egymagában annyit jövedelmezett, mint más rajzfilmek több része összesen. Ez azonban mind semmi ahhoz képest, hogy milyen láz alakult ki a filmhez kapcsolódó játékok miatt, melyekből mostanáig több mint ötmilliárd (!) dollár értékben értékesítettek a kereskedők. Mindezt egyetlen film után. Döbbenet. Ezek után nem csoda, hogy már készülnek a második részre…
Gru
Aktivitás: 2010 óta.
Összteljesítmény: Két mozifilm, egy kapcsolódó mozifilm (Minyonok), négy kisfilm és számítógépes játékok.
A csúcson: Minyonok (1 milliárd 159 millió dollár)
Sajnos csúnyán látszik a különbség a Disney és a többi stúdió között, ha a meséikhez kapcsolódó játékok értékesítéséről van szó. A Universal a Gru első részéhez még csak minyon plüssfigurákkal készült, és csak a második részre vették komolyabban a dolgot – akkor készültek a legendás fingós hangot kiadó pisztolyok –, ami végül a Minyonokkal – melyek még a sztárokra is hatással voltak – robbant be igazán. Ez azonban még mindig nem volt elég az egymilliárd dollár eléréséhez, márpedig ugyanebből az alapanyagból a Disney egy egész játékbirodalmat kihozott volna. Azért a filmekre nem lehet panasz, ugyanis a két Gru és a Minyonok együtt lazán hoztak két és félmilliárd dollárt, így semmi csodálkozni való nincs azon, hogy 2017-re már beüzemelték a Gru harmadik részét.
Toy Story
Aktivitás: 1995 óta.
Összteljesítmény: Három mozifilm, öt kisfilm, egy csak DVD-n megjelent film Buzz Lightyearról, valamint két tévésorozat és számítógépes játékok, továbbá egy élőszereplős musical-változat.
A csúcson: Toy Story 3. (1 milliárd 63 millió dollár világszerte)
A kézzel rajzolt animációs filmek uralmát végleg megtörte a Toy Story a kilencvenes évek közepén. Óriási sikert aratott, és az azóta eltelt 21 évben akár jóval több folytatást is készíthettek volna, csakhogy a Pixar nem szereti elsietni a dolgokat. A filmhez kapcsolódó játékokból azért sikerült “összekaparniuk” két és félmilliárd dollárt, és a három mozifilm is hozott kétmilliárdot, úgyhogy azért túl sok okuk nem lehet panaszra. És ne aggódjunk: 2018-ban érkezik a negyedik rész.
Madagaszkár
Aktivitás: 2005 óta.
Összteljesítmény: Három mozifilm, egy külön mozifilm a pingvinekről (A Madagaszkár pingvinjei), egy tévésorozat a pingvinekről, egy kisfilm, egy karácsonyi különkiadás, számítógépes játékok és egy élőszereplős Madagaszkár Live Musical.
A csúcson: Madagaszkár 3. (746 millió dollár világszerte)
Több mint kétmilliárd dolláros mozis összbevételével a Madagaszkár-széria az egyik biztos pont a DreamWorks animációs filmjeinek tengerében, ráadásul a pingvinek karakterével szinte mindent el lehet adni. Kár, hogy a DreamWorks nem olyan dörzsölt a merchandise terén, mint a Disney. A Madagaszkár 4. 2018-ban érkezik.
Így neveld a sárkányodat
Aktivitás: 2010 óta.
Összteljesítmény: Két mozifilm, egy tévés rajzfilmsorozat, négy kisfilm és persze az elmaradhatatlan számítógépes játékok.
A csúcson: Így neveld a sárkányodat 2. (621 millió dollár világszerte)
Az Így neveld a sárkányodat világa kiváló alkalmat ad a ma divatos univerzumépítésre, ugyanis számtalan sárkányfajtát vonultat fel, ahogy viking harcosokból is töménytelen mennyiségben láthatunk, szóval bőven lehet történeteket kitalálni az eddig több mint egymilliárd dollárt fialó sorozathoz, ráadásul a sárkányokból számos fajtát lehet készíteni plüssfiguraként. 2018-ban jön a harmadik rész.
Olvasnál még animációs filmekről?
- Kvíz: Ismerd fel a híres animációs filmeket a mellékszereplők képei alapján!
- Két magyar animációs film versenyez a Cannes-i Filmfesztiválon
- Íme az idei nyár animációs filmje, a Szenilla nyomában – Kritika