Sztárok

Baji Balázs: A kudarcok ellenére sem adtam fel

Minden várakozást felülmúlt Baji Balázs, aki bronzérmet szerzett a 110 méteres gátfutás döntőjében a londoni atlétikai világbajnokságon. Az állatorvosként is praktizáló magyar sprinter a sikerről és az oda vezető útról beszél.

Baji Balázs történelmet írt: a londoni atlétikai vb-n, 110 méter gátfutáson bronzérmet nyert, amire még sosem volt példa a magyar sporttörténelemben. A sportoló a sikerhez vezető útról, civil munkájáról és jövőbeli terveiről mesélt az NLCafe.hu-nak.

 Mi lehetett a sikered kulcsa? Mi volt a többiekhez képest az a többlet, amivel ezt az eredményt el tudtad érni?

Ez hosszú munka gyümölcse, közel 10 éve űzöm felnőtt szinten az élsportot. Nagyon sok munka, nagyon sok tapasztalat kellett ahhoz, hogy idáig eljussak. Ennek a hosszú folyamatnak volt az eredménye ez a győzelem. Kitartóan és folyamatosan dolgoztam, és nem adtam fel a kudarcok után sem. Mindig bíztam abban, hogy ez a sok munka egyszer beérik. Az előző versenyeim során olyan eredményeket értem el, amivel “el lehet utazni” egy világbajnokságra úgy, hogy akár egy érem is benne lehet. Főleg a versenyzésem alapján, amit ott kint a selejtezőn és a középdöntőn mutattam, a döntőben már úgy számoltak velem, mint éremesélyessel. Sokan féltek attól, hogy meglephetem a mezőnyt az éremért folytatott csatában, és ez be is jött. Ez a bronzérem mindenképpen nagy dolog, hiszen nagyon régóta, 30 éve nem volt sprintszámban magyar versenyző a világbajnokság döntőjében, és soha senkinek sem sikerült még érmet szereznie semmilyen futó, főleg nem sprintszámban. Ez egy nagy mérföldkő a magyar atlétikában.

Baji Balázs beállt egy street workout edzésre a siófoki Fitt Plázson
Baji Balázs beállt egy street workout edzésre a siófoki Fitt Plázson

Milyen a felkészülési időszakod? Hogyan képzeljük el egy futó edzését?

Én viszonylag keveset futok: hosszú futások, kocogások eleve nincsenek az edzésben. Sőt egyáltalán nem is kocogok, legfeljebb pár száz métert, amíg beindítom a keringésemet, és utána már máshogy melegítek. Sok gimnasztikát, sok nyújtást, sok stabilizációt csinálunk. Egy héten kétszer vagy háromszor súlyemelés van: dinamikus olimpiai súlyemelés. Egy-két kiegészítő kondigyakorlat, de inkább a hatékonyságra megyünk, mintsem a térfogatra vagy az abszolút erőre. A relatív erő nálunk a legfontosabb, hiszen a tömeget, azt cipelni is kell. Minden felesleges kiló teher. Összetett az edzés, sok benne az erőnlét, hiszen a sprintben nagyon fontos az erő, de minden gyakorlat a sebességről és a gyorsaságról szól. Általában nekem elegendő a napi egy edzés, ami kicsit hosszabb, mintha két edzést tartanék – akár 3-4 óra is lehet az összes kiegészítő dologgal – de ilyenkor mindent meg tudok csinálni, ami lényeges a felkészüléshez.

Hogyan tudod az edzéseken a legjobbat kihozni magadból?

Az edzések nagyon sok energiát igényelnek. Az izmomnak meg kell adni az alap- és tápanyagokat – úgyhogy ezeket táplálék-kiegészítőkkel segítem. Nálunk, futóknál az a lényeg, hogy el legyünk látva tápanyagokkal. Nem kell diétázni, nem kell fogyasztani magunkat, nem kell vészesen odafigyelni a súlyra. Fehérjék, szénhidrátok és zsírok – minden jöhet, de nem mindegy a minősége. A legjobb tudásom szerint állítom össze az étrendem, illetve edzés utáni fehérjéket rendszeresen használok.

Állatorvosként is dolgozol. Hogyan tudod a sporttal összeegyeztetni időben, energiában? Még egy olimpia benne van, ugye? Más világversenyen is számíthatunk rád?

Egyelőre sportolóként tekintek magamra elsősorban és mellette, hogyha működik, akkor állatorvosként is. Vannak időszakok, amikor az egyik kerül az előtérbe és a másik kicsit hátrébb. A versenyben is vannak a bizonyos időszakok: a versenyidőszak, pihenő, felkészülés. Valamikor belefér, hogy egy kicsit mással foglalkozzon az ember. Nehezek a hétköznapok, amikor délelőtt munka, délután edzés, és fáradtan érkezem a pályára, de jóval többet ad a dolog, mint amit elvesz.

A VB bronzérmes Baji Balázs a verseny utáni első nyilvános rendezvényén
A VB-bronzérmes Baji Balázs a verseny utáni első nyilvános rendezvényén

Mit üzensz azoknak, akik most kezdenek el sportolni? Mi a legfontosabb?

A sport jó dolog, és fontos az egészség szempontjából. Nagyon fontos, hogy ne csak a lelkünket, hanem a testünket is ápoljuk. Hosszabb kihagyás után szépen, fokozatosan készítsük fel az izomzatunkat, ízületeinket arra, hogy terhelés fogja érni – utána lehet fejlődni. Így élvezetes lesz a testmozgás, nem pedig fájdalmas, és el lehet kerülni a különböző sérüléseket, amelyek senkinek sem hiányoznak. Ebben sokat segíthetnek egyébként a táplálék-kiegészítők is. A kitartás és az elszántság is fontos, csak így lehet sikereket elérni. Minél jobb fizikumba kerül valaki, annál boldogabb, elégedettebb lesz, és annál több örömet szerez majd a sport is. Nem egyszerű dolog, de megéri áldozni. Küzdeni, szenvedni kell, de kifizetődik.

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése