A szexért cserébe munkát váró színészek senkit sem kényszerítenek semmire: nincs szexuális zaklatás, hatalommal való visszaélés, sem erőszak. Az ő esetük arról szól, hogy önként és dalolva ajánlják fel vonzó testi adottságaikat egy számukra magasztosabb célért (a karrierért) cserébe a ranglétrán jóval felettük álló embernek a szereposztó díványon. Ezek a történetek az esetek nagy részében rejtve maradnak. Sem a szexből előnyt kovácsoló fiatal színész, színésznő, sem az elcsábított rendező, producer, stúdiómogul nem szívesen vallja be, hogy részt vett egy ilyen viszonyban: az érintett színész reputációjának biztosan nem tesz jót, ha elmondja, hogy a casting számára intenzív matractornát jelentett, és a stúdiófőnök, rendező, producer hírnevének is árt (főképp a 21. században), ha kiderül róla, hogy nála egy kis szexért cserébe szerepeket lehet kapni. Sokkal több olyan esetről hallunk, amikor a színésznők arról mesélnek, hogyan próbáltak tőlük szexet kicsikarni Hollywood nagy hatalmú férfijai, főképp a #metoo korszak kirobbanása óta, épp ezért valósággal sokkolta Hollywoodot Kevin Tsujihara, a Warner Bros CEO-jának lemondása, akiről bebizonyosodott, hogy viszonya volt egy csinos brit színésznővel, akinek ezért cserébe szerepeket adott a stúdió filmjeiben.
Hollywood egy óriási bordélyház
Amikor Marilyn Monroe-t fénykorában a szereposztó díványról kérdezték, a válaszában Hollywoodot egy óriási bordélyházhoz hasonlította. Bár szerinte senkiből se lesz sztár pusztán azért, mert hajlandó felfeküdni a szereposztó díványra, de az biztos, hogy az ember könnyebbé teheti így az útját. Ezek a mondatok persze még az ötvenes években hangzottak el, és valószínűleg maga Monroe se gondolta volna, hogy hatvan évvel később még mindig erről fognak beszélgetni Hollywoodban.
Kevin Tsujihara, a Warner Bros vezetője 2013-ban barátja, Brett Ratner rendező-producer partiján ismerkedett meg az angol Charlotte Kirk színésznővel, aki az ausztrál milliárdos, James Packer barátnőjeként volt jelen az eseményen. A partin a lány felfigyelt Tsujiharára, és a házas filmmogul viszonyt kezdett vele 2013 szeptemberétől. A férfi bizonyíthatóan két munkát intézett el a szeretőjének házon belül: Kirk kisebb szerepeket kapott a Warner 2016-os romkomjában, a Hogyan legyünk szinglikben, valamint a tavaly nyáron mozikba került Ocean’s 8-ben is. Tsujihara nemrég lemondott a Warnerben betöltött vezető pozíciójáról – ügyvédje szerint a főnöke nem játszott direkt szerepet Charlotte Kirk szerződtetésében.
Egy terhessé váló viszony
A viszony idején Brett Ratner szerződésben állt a Warnerrel: RatPac nevű cége filmeket gyártott számukra. Mivel ő mutatta be Kirköt Tsujiharának, akkor is ő avatkozott közbe, amikor a színésznő követelőzése egyre terhesebbé vált a stúdiófőnök számára, és az megpróbálta leszerelni Kirköt. A kiengesztelésnek része volt egy olyan szerződéstervezet is, amiben Ratner megígérte volna Charlotte Kirknek, hogy a jövőben hat film castingjára juttatja be őt, és a következő saját rendezésében mindenképp szerepet fog kapni, de csak szóbeli megállapodás született, ráadásul a színésznő biztosan nem használhatta ki teljesen ennek előnyeit, Ratner ugyanis maga is belekeveredett a #metoo kampány idején napvilágot látott szexuális zaklatási botrányokba zaklatóként, és egyelőre erősen kétséges, fog-e valaha még filmet rendezni. Az biztos, hogy a Warner a botrányok napvilágra kerülése után szerződést bontott a RatPackel.
Ratner azért cserébe, hogy Kirk végre békén hagyja Tsujiharát, egy másik filmmogult, a Millenium Filmset vezető, 71 éves Avi Lernert kezdte behálózni azért, hogy szerepeket adjon a pártfogoltjának. Lerner nemcsak az olyan olcsón forgatott akciófilmjeiről híres, mint az Expendables-trilógia, hanem arról is, hogy szeret nagyszabású hollywoodi partikat rendezni, ahol a szokottnál jóval több a csinos színésznőaspiráns a vendégsereg tagjai között. A mogul volt az, aki felvette a pedofilbotrányba keveredett Bryan Singert a Vörös Szonja című fantasyhez, és hiába támadták őt rengetegen a döntéséért, csak azután rúgta ki a rendezőt, hogy egyetlen amerikai forgalmazó sem akadt, aki vele a fedélzeten elvállalta volna a film mozikba juttatását.
A Hellboy ellenállt
Lerner erősen lobbizni kezdett azért, hogy Charlotte Kirk szerepet kapjon a stúdió nagyszabású akció-fantasyjében, a Hellboyban, de hiába nyomult, a kérése fennakadt a veterán produceren, Lawrence Gordonon. Gordont mellesleg nemcsak Lerner, hanem több más nagy hatalmú hollywoodi vezető is megkörnyékezte azért, hogy beajánlja a színésznőt, és Kirk sem elégedett meg azzal, hogy ült és várta a szájába repülő sült galambot: a meghallgatásokon összejött a film rendezőjével, a Trónok harca-veterán Neil Marshallal, aki legszívesebben neki adta volna Alice karakterének szerepét.
Nagyon keményen dolgozott a szerepért, ő volt az első számú választásom
– vallotta be később Marshall, aki szerint csak azért nem Kirk lett a befutó, mert a producerek egy nála nagyobb nevet akartak szerződtetni (a szerepet végül megkapó Sasha Lane leginkább néhány kiváló független filmes alakítása miatt ismert, nagy névnek semmiképp nem neveznénk).
A stábból néhányan arról számoltak be, hogy a Hellboy forgatása idején annyira dúlt a szerelem Marshall és Kirk között, hogy mielőtt a munka elkezdődött az Egyesült Királyságban, a rendező Bulgáriába utazott, hogy a lánnyal töltsön némi időt, és éppen csak visszaesett az első felvételekre. Az, hogy a rendező a forgatás előtti napokban eltűnjön vakációzni, egyáltalán nem megszokott a filmszakmában, de Marshall viselkedését a kollégái amúgy is furcsának írják le: visszatérte után szakított régi producerpartnerével és az ügynökével, otthagyva néhány potenciális projektet is, és elkezdett olyan horrorfilmeken dolgozni, melyekben Charlotte Kirk nemcsak a főszereplő lett volna, hanem egyenesen vele tervezte megírni hozzájuk a forgatókönyveket is. Ő maga erről így nyilatkozott:
Charlotte egy igazi kreativitásbomba, és büszke vagyok rá, hogy vele dolgozhatom.
Nicsak, még egy ex
A tervezett közös filmek közül csak a The Reckoning című, boszorkányságról szóló horrorról hallhattunk többet, de a produkció finanszírozása összeomlott, és jelenleg bizonytalan, leforgatják-e valaha. Charlotte Kirk utolsó munkája a Nicole & OJ volt, egy alacsony költségvetésű (nagyjából 2-3 millió dollárból készült) mozi, amit nagyrészt Bulgáriában, közelebbről Szófiában forgattak, és OJ Simpson és a felesége történetét mutatja be, állítólag egészen új megvilágításban. Az utómunkálatok várhatóan novemberre fejeződnek be, de még nem találtak forgalmazót hozzá. A projekt érdekessége, hogy a rendezőjét, Joshua Newtont szintén intim viszony fűzte Charlotte Kirkhöz: ő az egyik volt pasija, aki szerint az exe egy rendkívül elkötelezett művész, nagyon komolyan veszi a szakmáját, és hamarosan a földkerekség legvágyottabb színésznőjévé válhat.
Charlotte Kirk sajtóközleményt adott ki, melyben jelezte, hogy nem vádolja szexuális zaklatással sem Ratnert, sem Packert, sem Tsujiharat. A színésznő édesanyja szerint a lánya csakis a saját képességeinek köszönhette minden szerepét.
Cikkünk a Hollywood Reporterben megjelent Powerful Friends: After Kevin Tsujihara, More Executives Pushed to Cast Actress Charlotte Kirk című írás alapján készült.