nlc.hu
Sztárok

Ke Huy Quan, a Minden, mindenhol, mindenkor sztárjának szívszorító élete

Elfeledett gyereksztárból Oscar-díjas kedvenc – Ke Huy Quan szívszorító és felemelő visszatérése

Hollywood elengedte a kezét, és 25 éven keresztül azt hitte: ennyi volt, soha többé nem lesz esélye megvalósítani az álmait. De Ke Huy Quan az élő példa arra, hogy a remény hal meg utoljára, hiszen most Oscar-díjat nyert a Minden, mindenhol, mindenkorért.

Ha Brendan Fraseré volt az a visszatéréstörténet, amire mindig is vágytunk, akkor Ke Huy Quané az, amiről még csak nem is sejtettük, mennyire szükségünk volt rá. Mert, ahogy azt az Oscar-gálán a nézőknek üzente a Minden, mindenhol mindenkor legjobb férfi mellékszereplőjének járó díj átvételekor a színész:

Hinnünk kell az álmainkban. Én majdnem feladtam a magamét. Ezért arra kérlek titeket, tartsátok életben az álmaitokat.

Ke Huy Quan pedig annak ellenére is a keblére öleli Hollywoodot, hogy az több, mint 25 évvel ezelőtt már egyszer kegyetlenül eltaszította magától. Ő képviseli mindazt az odaadást, őszinteséget, ártatlanságot és alázatosságot, ami a cinikus világunkból egyre inkább kikopik. Felemel és reményt ad nemcsak a küszködő színészeknek, hanem mindenkinek az a menetelés, mellyel Ke Huy Quan végigszántott az idei díjszezonon – miközben végig gyermeki lelkesedéssel örült egyáltalán annak, hogy részese lehet az eseményeknek. Merthogy évtizedeken keresztül már az is lehetetlennek tűnt számára, hogy újra kamera elé álljon. „Attól féltem, nincs bennem több. Hogy nem számít, mit teszek, sosem szárnyalom túl azt, amit gyerekként elértem” – mondta a Golden Globe-on.

Ke Huy Quan

Fotó: Arturo Holmes/Getty Images

Ke Huy Quan volt ugyanis az Indiana Jones és a végzet templomában Indy felejthetetlen kis segítője, Picúr. Majd rögtön megkapta Data szerepét a ’80-as évek másik szuperprodukciójában, a Kincsvadászok című gyerekfilmben. Utóbbi olyan színészeknek indította el a karrierjét, mint Josh Brolin vagy Sean Astin, Ke Huy Quan számára azonban mégsem a kitörési lehetőséget jelentette, hanem – látszólag – a karrierje végét. Ugyan néhány apróbb szerepet még tudott szerezni (így játszott együtt az utolsó filmjei egyikében, a Kőbunkóban Brendan Fraserrel), de egyre kevesebb lehetőséget kapott. „A tinédzserkorom végét és a húszas éveimet azzal töltöttem, hogy vártam a telefon csörgését, de egyre ritkábban csörgött, így nem volt más választásom, mint hátralépni.

A legnehezebb része az volt, hogy el kellett búcsúznom a régóta dédelgetett álmomtól.

– mesélte ezt már a Hollywood Reporter kerekasztal-beszélgetésén a kollégáinak. Kiderült, hogy teljesen soha nem bírt kilépni a filmezés világából: az egyetemen filmszakra járt, később pedig kaszkadőrkoordinátorként és rendezőasszisztensként tevékenykedett olyan produkciókban, mint a Jet Li-féle Az egyetlen, vagy az X-Men – A kívülállók. „Elégedett voltam már ezzel is. Sosem gondoltam volna, hogy valaha újra visszatérek ahhoz az álmomhoz.”

Ke Huy Quan és Harrison Ford

Ke Huy Quan és Harrison Ford az Indiana Jones és a végzet temploma forgatásán, és majdnem 40 évvel később, az idei Oscaron. (Fotók:Lucasfilm / Collection Christophel / Collection ChristopheL via AFP, Getty Images)

„Az utam egy hajón kezdődött, és valahogy Hollywood legnagyobb színpadán kötöttem ki”

1976-ban kommunista diktatúra vette át a hatalmat Vietnámban, milliók menekültek csónakokon, mely a modern kor egyik legnagyobb tömeges kivándorlásává vált. Köztük volt a Quan család is. Ke Huy – aki a hetedik a kilenc testvére közül – csupán hét éves volt, mikor két évvel a kommunista diktatúra kezdete után egy éjjel arra ébredt, hogy az apja, öt testvére és ő elindultak, hogy egy Hong Kongba tartó csónakba szálljanak. Egy évet töltöttek menekülttáborban, elválasztva a többi testvérétől és az édesanyjától, akik külön, Malajzia felé menekültek. 1979-ben emigráltak Los Angelesbe, ahol „senki sem akart minket. Sokat csúfoltak az iskolában is. El lehet képzelni, mit tesz ez egy gyerek mentális egészségével.”

Ke Huy Quan

Ke Huy Quan az Indiana Jones és a végzet templomában. (Fotó: Archives du 7eme Art / Photo12 via AFP)

A hetes viszont szerencsés szám – ahogy azt kisfiúként Ke Huy kifejtette –, és nem sokat kellett rá várnia, hogy ez be is bizonyosodjon. Ez akkor jött el, mikor 12 évesen elkísérte a kistestvérét, Davidet az Indiana Jones egyik castingjára. Ő maga nem azzal a céllal ment, hogy jelentkezzen a filmbe, de a szereplőválogató javaslatára ő is kipróbálta magát. Három héttel később Ke Huy Quan már úton is volt Sri Lankára, a forgatásra. Az öccsével való kapcsolata nem szenvedte meg Key Huy sikerét, aki az Oscaron elhangzott beszédében az édesanyja mellett Davidnek is külön köszönetet mondott. „Életem egyik legboldogabb időszaka volt” – emlékezett vissza egy interjúban, melyben kiemelte, hogy Steven Spielbergnek rengeteget köszönhet. Amellett, hogy „az elsők között volt, aki ázsiai arcot tett egy hollywoodi blockbusterbe”, Picúr szerepe után a Kincsvadászokban folytathatta gyerekszínészként, melynek ezúttal Spielberg a producere volt.

Steven Spielberg és Ke Huy Quan

Steven Spielberg és Ke Huy Quan 1985-ben (Fotó: Ron Galella/Ron Galella Collection via Getty Images)

Ezután önmagát okolta a szerepek apadásáért, személyes kudarcnak élte meg, hogy bármit tett, nem kapott munkát. Úgy érezte, ezzel a szüleinek is csalódást okozott, főleg az édesanyjának, aki rettenthetetlenül imádkozott azért, hogy a fia megtalálja az útját Hollywoodban. „De ez nagyon messzinek tűnt – egészen a Kőgazdag ázsiaiak című filmig, mikor rájöttem, hogy a filmipar rengeteget változott, és sokkal szélesebb körben kapnak lehetőségeket az emberek.” Ekkor döntött úgy – elsősorban a felesége, Echo biztatására, aki akkorra már az egyetlen személy volt Ke Huy Quan életében (saját magát is beleértve), aki bízott benne –, hogy újra megpróbálkozik a színészettel. Rettegett, hiszen – mint mondja – „fiatalon még elviselhető a sok elutasítás, de középkorú férfiként már teljesen máshogy éled meg.” Döbbenetesen hamar kiderült azonban, hogy egy „apró” produkciónak, a Minden, mindenhol, mindenkornak – mely 7 (!) Oscar-díjat zsebelt be – éppen rá volt szüksége.

„Ez az amerikai álom!”

Ke Huy Quan sztorija a példa rá, hogy a mémkultúra létezése igenis szuper dolog. Mivel számára minden egy mémmel kezdődött újra. Mikor a 2020-as demokrata elnökjelölti választáson Andrew Yang üzletember is indult, készült róla egy vicces kép a következő felirattal: „Picúr az Indiana Jonesból felnőtt és elnöknek készül”. Ezt a posztot szúrta ki Daniel Kwan és Daniel Scheinert – vagy közös nevükön: a Danielek –, a Minden, mindenhol, mindenkor író-rendező duója, és eszükbe jutott az egykori gyerekszínész, aki számításaik szerint pont annyi idős volt már, mint Waymond Wang.

Minden, mindenhol, mindenkor

Ke Huy Quan a Minden, mindenhol, mindenkorban. (Fotó: Porom)

Ez pont akkoriban történt, mikor Ke Huy Quan elhatározta, hogy újabb próbát tesz a színészettel, így csupán két héttel korábban lett ismét menedzsere, az ügyvédjének pedig a Kincsvadászokban Chuckot játszó Jeff Cohent kérte fel. „Hajnali ötig olvastam a forgatókönyvet, tele volt a fejem ötletekkel, hogy mit csinálhatnék ezzel a karakterrel. A meghallgatásom délután volt, kényszerítettem magam, hogy aludjak.

De több, mint 25 év telt el az utolsó castingom óta – olyan ideges voltam, hogy remegtem

– emlékezett vissza a Hollywood Reporter kerekasztal-beszélgetésén. Ezt követően két hónapig nem hallott a Danielek felől, mikor végül mégis megérkezett az évtizedek óta várt telefonhívás. „Úgy kiabáltam, úgy ugráltam! A mai napig nem hiszem el, hogy mindez tényleg összejött.”

Minden, mindenhol, mindenkor

Jelenet a a Minden, mindenhol, mindenkorból. (Fotó: Prorom)

Michelle Yeoh mosodavezető karakterének férje – és az ő ezer multiverzumi változata – a tökéletes lehetőség volt Quan számára. Nem elég, hogy egy prominens, specifikusan ázsiainak megálmodott szerep, de kellően összetett volt ahhoz, hogy megmutassa: nem csak egy „egyslágeres” színész. Mert Ke Huy Quan nem a visszatérésért nyert Oscart, nem jóvátételként, vagy azért, mert ázsiai. Hanem összetett, bonyolult karakterének fantasztikus megformálásáért, amire rengeteget készült. A hosszú évtizedek türelme, valamint a befektetett munka pedig abszolút megtérült: nem volt kérdés, hogy a kategóriájában az összes díjat besöpri.

Így boldog tulajdonosa már az Oscar és a Golden Globe mellett egy BAFTA és egy Critics Choice-díjaknak, ahogy a Színészek Céhe is nekiítélte a legjobb férfi mellékszereplőnek járó szobrot.

Bebizonyította, hogy elég jó, rácáfolt a kezét elengedő Hollywoodra, ennek ellenére nem szállt el, sőt: egyenesen megköszönte, hogy visszafogadták őt. Hihetetlen buzgalommal és lelkesedéssel vetette bele magát a hollywoodi forgatagba: akárhová ment, lőtte a közös szelfiket az A-listás sztárokkal (akik legalább annyira örültek a találkozásnak, mint ő), megélte a pillanatot és minden apróságnak képes volt örülni.

Na de nem azért, mert naiv vagy gyerekes lenne. Épp ellenkezőleg – titkon attól félt, hogy ez egy egyszeri alkalom volt. Ismét csak a szerencse miatt történt minden. Pedig a Mindig, mindenhol, mindenkor után három projektben is forgatott. Egyrészt az American Born Chinese című sorozatban, a The Electric State című filmben Millie Bobby Brown és Chris Pratt oldalán. Hamarosan pedig a Marvel-féle Loki második évadában is visszatérő karakter lesz – a hírek szerint a James Bond Q-jához hasonló szerepben. Ezeken túl azonban egyelőre nem kapott további ajánlatokat. A félelmét, miszerint a Minden, mindenhol, mindenkor sikere ellenére nem válogatják be újabb produkcióba, egy eseményen Cate Blanchettel is megosztotta. Hozzátette, hogy emellett attól is tart, hogy ha netán rosszul választana szerepet, csalódást okozna azoknak, akik eddig támogatták. A színésznő viszont olyan tanácsot adott Ke Huy Quannak, amit mi is jó szívvel megfogadnánk:

Hallgass a szívedre és légy felelőtlen: ne aggódj azon, mit gondolnak mások. Csinálj valami olyat, amiben hiszel, amit szeretsz, a végén pedig minden jól alakul majd.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top