Vannak sztárok, akiknek az élete nyitott könyv. Ők ugyanolyan természetességgel beszélnek a magánéletükről, mint a legújabb filmjükről vagy sorozatukról. Tisztában vagyunk az életük legfontosabb történéseivel a social media tevékenységüknek, a sajtóközleményeiknek, a nagyszámú interjúiknak, illetve a közeli/távoli pletykás hozzátartozóiknak és a paparazziknak hála.
Velük szemben állnak azok, akik szeretik élesen elválasztani a publikus énjüket a privát életüktől. Ők kizárólag a munkáikon keresztül szeretnek a publikummal kommunikálni, és az összes nyilvános megszólalásuk a munkájukkal, netán egy általuk fontosnak vélt nemes üggyel (például a környezetvédelem DiCapriónál) kapcsolatos.
Utóbbi kategóriába sorolható Joaquin Phoenix, ráadásul ebben is a szélsőséget képviseli. Ezt jól jelzi például, hogy máig nem tudhatjuk biztosan, összeházasodott-e gyermekei anyjával, Rooney Marával, ahogy arról sem tudhatunk semmit, mikor született meg a második gyermekük, milyen nemű és hogy hívják. A létezéséről is csupán azért tudhatunk, mert Rooney Mara az év elején egy vörös szőnyeges megjelenésénél nagy pocakkal jelent meg.
A szorongó művész
Azt gondolhatnánk, hogy több mint harmincéves szakmabéli múlttal Joaquin Phoenix már rutinosan mozog a szakmában, és képes kezelni a világhírrel járó rendkívüli nyomást, ám ez egyáltalán nincs így.
A színész ugyanis hiába szerelmese a szakmájának, a forgatás és a szereplés a mai napig rendkívüli mértékű szorongást okoz nála, ami úgy fest, egyáltalán nem javul idővel, sőt. Phoenix minden forgatást megelőzően szorongásrohamokat él át.
Úgy érzi, alkalmatlan a szerepre, amit elvállalt, azt gondolja, hogy képtelen lesz megoldani a feladatot. Mindez csak a forgatás első egy-két hete után múlik el, már ha eljut egyáltalán odáig. Időnként ugyanis a szorongás olyan méreteket ölt, hogy nincs az a rendező, aki marasztalni tudja őt.
Idén Phoenix azzal került be a hírekbe, hogy nagyjából egy héttel a forgatás előtt hagyta ott Todd Haynes (Carol) új, melegrománcról szóló filmjét, ami annyira a színész köré épült, hogy az ő kezdeményezésére kezdtek bele. Emiatt lehetetlen volt őt helyettesíteni: a történtek után a produkció kútba fulladt.
Ha nem tudnak peren kívül megegyezni, Phoenixnek várhatóan több millió dolláros kártérítést kell majd fizetnie a producereknek.
Bár a sztár nem kommentálta az olajra lépését, a hírek szerint annyira elbizonytalanodott a forgatás előtt, hogy inkább az egérutat választotta. Egyébként nem sokkal korábban a Napóleon esetében is hasonló helyzet állt fent: csak azután döntött a maradás mellett, hogy a produkció vállalta, hogy behozzák jó barátját, Paul Thomas Andersont, aki besegíthet a forgatókönyvbe. De lépett már le M. Night Shyamalan filmjéből, a Széttörvéből is, amit James McAvoy mentett meg azzal, hogy vállalta az utolsó pillanatos beugrást.
Úgy hírlik, nagyon nehezen mond igent a felkérésekre. Todd Phillipsnek is hosszasan kellett őt kérlelnie, hogy elvállalja az első Jokert, de Ari Aster is telefonokkal és levelekkel bombázta őt, mire végre igent mondott az Amitől félünk című filmjére. És ha van valami, ami még egy forgatásnál is szorongóbbá teszi őt, akkor az a filmekkel együtt járó kommunikáció a sajtóval. Phoenix nagyon kevés interjút ad, ráadásul ezek egy részében is harapófogóval kell kihúzni belőle a mondatokat.
Több filmjének (Két szerető, A bűn állomásai) rendezője, James Gray elárulta, hogy egy talkshow-szereplés előtt annyira ideges volt, hogy közvetlenül a kamerák elé lépés előtt elhányta magát.
A forgatások első heteiben pedig a hónalját ki kell párnázni, ugyanis az idegességtől annyit izzad, hogy az minden létező ruhán átüt.
Egy nagy újrakezdő
A szeretlek/gyűlöllek viszony a hivatásával kapcsolatban egyáltalán nem új keletű az életében. Ezt jól jelzi, hogy viszonylag fiatal kora ellenére már többször is restartot nyomott a karrierjében. Először még meglepően fiatalon. Miután pár évig gyerekszínészként dolgozott, úgy érezte, hogy ez a munka nem neki való. Alig 15 évesen fordított neki hátat, és csak hat év szünet után, immár nagykorúként tért vissza a Majd megdöglik érte című Nicole Kidman-film egyik mellékszerepében.
Az ezredfordulón a Gladiátorral vált nemzetközileg is ismert sztárrá. Ezen korszakának karriercsúcsa egyértelműen Johnny Cash eljátszása volt A nyughatatlan című moziban. A film oscaros sajtókörútja nagy nyomást helyezett rá. Akkoriban félő volt, hogy apja nyomdokaiba lépve belőle is masszív alkoholista lesz: rengeteget ivott és partizott, és bódult állapotban gyakran kötekedett.
Egy súlyos autóbaleset józanította ki, amit ugyan józanul követett el, mégis kis híján az életébe került. Los Angelesben felborult az autójával. Ott ült a kocsiban vérző lábbal, nem tudott kiszállni, erre rágyújtott. Ekkor a segítségére siető autós erős német akcentussal azonnal rászólt, hogy oltsa el a cigarettát, ugyanis egy olyan felborult kocsiban ül, amiből folyik a benzin. Mint kiderült, Werner Herzog rendező autózott éppen arra, és szedte ki a kocsijából a színészt, aki az élmény hatására döntött úgy, hogy szakít az addigi életmódjával. Második újrakezdés.
Szabotázs kétszer
Hiába tette le az alkoholt, a démonaival nem tudott mihez kezdeni. Ahogy korábban is, úgy ezúttal radikális eszközhöz nyúlt. 2008 és 2012 között nem vállalt szerepet. A sajtóban elhintette, hogy színészként visszavonult, és inkább hiphop karrierbe kezd. Hatalmas szakállat növesztett, meghízott és zavarba ejtő nyilvános szerepléseket produkált. Ráadásul erről az időszakáról akkori sógorával, Casey Affleckkel dokumentumfilmet forgatott. Az I’m Still Here-ből nyilvánvalóan kiderült, hogy Phoenix csapnivaló rapper, a filmben pedig olyan jeleneteket láthattunk, hogy a sztár kokainozik és telefonon prostituáltat rendel. A helyzetet súlyosbítja, hogy utólag kiderült: a film nem dokumentumfilm-, hanem áldokumentumfilm volt, Affleck és Phoenix pedig direkt verték át ezzel a perfomansszal a sajtót és a közvéleményt, amit rendkívül mókás dolognak tartottak.
Kettejükön kívül azonban más nem nevetett.
Harmadik újrakezdés.
Azt, hogy Joaquin Phoenix korszakos zseni, jól jelzi, hogy ezt a borzalmasan sikerült pranket is megbocsátották neki. 2012-ben diadalmasan tért vissza a Master című film főszerepében, és talán nem túlzás azt állítani, hogy azóta a karrierje kész diadalmenet, amiben a csúcspontot egyértelműen a 2019-es Joker, a film által hozott egymilliárd dollár és az alakításért kapott Oscar-díj jelenti.
Ám ahogy 2008 és 2012 között, most is úgy tűnik, hogy Phoenix rombolni kezdi a saját karrierjét. A Joker idei folytatásában ő és a rendezője úgy fest, szándékosan fordult a rajongók ellen, annyira feldühítve őket, hogy a film az év legnagyobb bukásává avanzsált. Mindez tetézve a Todd Haynes-filmből való lelépésével felveti a kérdést:
Phoenix vajon szándékosan szabotálja a saját karrierjét?
Legalább otthon minden rendben?
Nem vagyunk a pszichológusai, ezért nyilván csak találgatni tudunk, de van néhány önéletrajzi elem, amiből kiindulhatunk, amikor megpróbáljuk megfejteni Phoenix ellentmondásos viszonyát a hivatásával és a népszerűségével. A nélkülöző gyerekkor (a szülei hippiből lett szektások voltak, akik állandóan vándoroltak a gyerekeikkel, akik gyakran koldulásra vagy épp a járókelők szórakoztatására kényszerültek némi apróért cserébe – erről az életszakaszról itt olvashatsz bővebben) és az alkoholista apa nyilván nyomot hagyott rajta, ahogy az is, hogy idő előtt veszítette el jó barátját, a szakmabéli Heath Ledgert, valamint a karjai közt halt meg a bátyja, a nyolcvanas évek gyereksztárja, River Phoenix. A sajtóba vetett bizalmát nyilván aláásta, hogy kiszivárgott a felvétel, amikor kétségbeesve próbál telefonon mentőt kérni a túladagolás miatt haldokló bátyjához, és a médiában ezt a rendkívül intim, sebezhető pillanatot gondolkodás nélkül megmutatták a nézőknek.
A mostanában történtek láttán talán elkezdhetnénk aggódni Joaquin Phoenixért, ám úgy fest, a szakmabeli zűrjei ellenére a magánélete a legnagyobb rendben van. Rooney Mara színésznővel 2016-ban jött össze, 2019 óta jegyben járnak, talán összeházasodtak (egy interjúban a feleségeként hivatkozott rá), talán nem, és született két gyerekük 2020-ban, illetve idén. Előbbiről egy munkatársa jóvoltából annyit tudunk, hogy kisfiú és a bátyja után River Phoenixnek hívják. Utóbbiról még ennyi információnk sincsen.
Rooney Mara a család kedvéért szándékosan háttérbe szorította a karrierjét. Hat év alatt mindössze három filmet forgatott, és azok sem főszerepek voltak. Egy podcast vendégeként mesélte el, hogy a családjuk nem olyan, ahol két színész van együtt, hiszen többnyire Joaqin dolgozik, amíg ő otthon tölt sok időt a gyerekkel (azóta már gyerekekkel). Mindenesetre a kevés közös nyilvános fotójukon majd kicsattannak a boldogságtól, mindketten szenvedélyes állatvédők, és máig úgy néznek egymásra, mint a friss szerelmesek.
Boldog 50. születésnapot, Joaquin Phoenix!