Vizualizáció
Mc Kim (1972) szerint az affektív tanulás serkentésének egyik leghatékonyabb eszköze a vizualizáció — vagyis a belső képek rendszere —, amely a tudatosság fokozását és a kognitív tanulást is elősegíti. A vizualizációs élményeknek négy típusa van: emlékezeti képek, eidetikus képek, képzeleti képek, ábrándképek. Vizualizációs módszerrel fejleszthető a kreativitás, az irányított fantázia emellett segíti az elme kitisztítását, rengeteg képet hív elő, és pozitív érzésekkel jár. A problémamegoldáshoz alkalmazott vizualizációs módszer menete: a tudatos elme megtisztítása a problémáktól, meditáció és ellazult figyelem. A relaxált, megtisztult állapot az irányított fantázia módszerével, ingerszavak vizualizálásával is elérhető. Vizualizációval a kreativitás mellett a kreatív problémamegoldás, önbizalom-növelés is elősegíthető. A vizualizációs képesség fejlesztése mindkét agyfélteke működését elősegíti.
Szuggesztopédia
Lozanov bolgár kutató olyan tanulási módszert dolgozott ki, amellyel az agy teljes kapacitása kihasználható. Lozanov – az USA-ban két intézet is viseli nevét – szerint a szuggesztopédia az agy tudatos és tudattalan részét egyaránt bevonja a tanulásba. A tudatos szint a nyelvre épít, a tudattalan pedig a perceptuális benyomásokra. Az eljárás légzőgyakorlattal kezdődik. Egy levegővételi periódus 8 másodpercig tart, ebből 2 a belégzés, 4 a levegő-visszatartás és 2 másodperc a kilégzés. Közben barokk zene szól. Ezután kerül sor a – tanulók lélegzetvételéhez igazodó – tananyag felolvasására, aminek sebessége igazodik a tanulók lélegzetvételéhez. Nyelvtanulás esetén a lefordított szó felolvasása 2 másodperc, az idegen szó 4, amit 2 másodperc szünet követ. Az idegen szó felolvasásakor a tanulók visszatartják lélegzetüket. Ezt a technikát az USA-ban nemcsak az iskolában alkalmazzák, hanem a vállalati tanfolyamokon is.
Biofeedback
A biofeedback a szervezetben lezajló élettani folyamatok érzékelhető visszajelentése. Gyógyítási célokra való felhasználása azóta folyik, mióta a kutatók felfedezték, hogyan lehet az emberi test elektromos aktivitását ellenőrizni. Ennek technikája: el kell képzelni, hogy mi történjen a testünkben, ezt többször mondogatni, majd hagyni, hogy megtörténjen. Kísérleti bizonyítékok szerint az emberi test által termelt elektromos energia munkára fogható, s bioenergiával még személyi számítógépek, jelzőlámpák, hangszórók, elektromos vasútmodellek is működtethetők.
A biofeedback pedagógiai alkalmazásával többen próbálkoztak már a 70-es évektől. Így felhasználták a tanulást gátló belső tényezők megszüntetésére, a viselkedés befolyásolására, a szorongás csökkentésére, a hiperaktivitás megszüntetésére. A tehetséggondozásban a 80-as évek elején a tanulók jobb önszabályozására, pozitív énképük kialakítására alkalmazták. A tapasztalatok szerint a biofeedback-tréning segít a tehetséges gyermekeknek abban, hogy tudatosan éljék át fiziológiai állapotukat, csökkenjen szorongásuk, félelmük, dühük, amelyek akadályozzák őket a tanulásban, valamint emellett segíti koncentrálóképességüket.