Azzal, hogy megszerezted a jogsit néhányszor tízórányi vezetéssel, még korántsem tudsz biztonságosan vezetni. Az autóvezetői tanfolyamok jók és hatékonyak ugyan, de éppen csak a legszükségesebbeket tanítják meg ahhoz, hogy a forgalomban részt vehess. A legtöbb oktató a vizsgára készít fel, hiszen ha a KRESZ szerint nem követsz el hibát, automatikusan átjutsz a vizsgán. A valós forgalom azonban jóval összetettebb, mint amivel a KRESZ megalkotásakor kalkuláltak.
A legfontosabb szabály: légy egyértelmű!
Városi vezetésnél az egyik legfontosabb szabály: mindig legyél egyértelmű! Ha kinéztél magadnak egy rést a forgalomban – és úgy érzed, hogy nem veszélyezteted a többieket -, kezdj bele a sávváltásba, és fejezd is be. Ne hezitálj, az nagyon sok balesetveszélyes szituációt teremthet. Csak akkor lépj vissza szándékodtól, ha valamit tényleg elnéztél. Ugyanez áll a közlekedési lámpára: ha sárgára vált, idejekorán döntsd el, áthajtsz-e még a kereszteződésen. Ha igen, ne lassíts, mert hátulról beléd jönnek. Ha úgy döntesz, hogy megállsz, határozottan lassíts, nehogy a mögötted jövő félreértse, mit akarsz, mert ismét az autó fara látja kárát a bizonytalanságodnak.
Nem az a cél, hogy agresszív, hanem az, hogy félreérthetetlen légy. Ha például előzékenyen lemondasz az elsőbbségedről egy mellékútról érkező számára, ezt úgy közöld vele, hogy jól lássa – akár egy széles karmozdulattal, akár egy rövid villantással. Ne feledd, hogy sok külföldi országban a villantás nem azt jelenti, hogy “menj!”, hanem azt, hogy “vigyázz, jövök!”, ezért a biluxot (villogtatás) csak hazai pályán használd.
Vedd fel a ritmust!
Piros lámpától elindulva ügyelj arra, hogy az előtted lévő kocsival nagyjából egyszerre indulj, csak a kötelező féktávot hagyjad meg. Ha nagy lyukat hagysz, vagy nem veszed fel elég gyorsan a forgalom ritmusát, az ahhoz vezet, hogy tíz-tizenöt autóval a hátad mögött sokan beragadnak a piros lámpánál. A közlekedési lámpától való nehézkes elindulás egyébként magyar népbetegség (a németországi kereszteződésekhez képest nálunk körülbelül feleannyi autó halad át, és alig több, mint harmadannyi, mint Olaszországban!), pedig gyorsan hajtani egyébként mi is kifejezetten szeretünk.
Ügyelj az előzésnél!
Autópályán csak előzésre használd a belső sávot, országúton pedig még előzés előtt kapcsolj vissza és nyomd tövig a gázt, nehogy túl sok időt tölts a szembejövők sávjában. Ha kerékpárost vagy motorost kell megelőznöd, mindig kellő, minimum egy-másfél méteres oldaltávolsággal tedd ezt, az ilyen járművek ugyanis sokkal labilisabbak, mint gondolnád – elég egy enyhe szélfuvallat, a vezető egy rossz mozdulata, vagy egy nagyobb gödör és már a kerekeid alatt fekszik szerencsétlen.
És ami a legfontosabb – ha lehet vezess, vezess és vezess, hiszen többet ülsz a volán mögött, annál több tapasztalatot szerzel.