Komlós Barbara és Gőgh Levente márkája, L’arbre Design egyedi színt hozott a dizájnékszerek piacára. Aprólékos kézi munkával készülő izgalmas darabjaikkal egy sajátos kis univerzumot teremtettek, amelybe olykor apró virágokat, ásványokat, a legújabb szériában pedig veszélyeztetett állatokat ábrázoló figurákat foglalnak áttetsző gyantába.
Mindketten egy sikeres pályát cseréltetek a kreatív elfoglaltságra. Mivel foglalkoztatok korábban?
Én formatervező vagyok, Levente pedig műszaki menedzserként projektmenedzsmenttel, minőségbiztosítással, gyártásoptimalizálással foglalkozott. Ugyanazon a munkahelyen dolgoztunk, és egy idő után mindketten úgy éreztük, hogy a multis létet szívesen lecserélnénk egy nyugisabb, szabadabb, több örömforrást jelentő életformára, még akkor is, ha ez az elején kompromisszumokkal jár. Több vállalkozó is van a családomban, így tőlem nem idegen ez az attitűd, Levi pedig annyira szorgalmas és lelkiismeretes, hogy biztosak voltunk benne, ha közös projektet indítunk, az sikeres lesz.
Hogyan találtatok rá az ékszerekre?
A természet és a természetes anyagok nagyon közel állnak hozzánk, ezért tudtuk, hogy mindenképpen fával szeretnénk dolgozni. Először kisebb szobrokkal, különféle anyagpárosításokkal kezdtünk el kísérletezni, sőt egy ideig lakáskiegészítős vonalban is gondolkodtunk. A gyantára hosszas keresgélés után találtunk, és a végső lökést talán az adta, amikor egy tárgyunkat megmutattuk egy ismerősünknek, aki rögtön azt kérdezte, hogy miért nem csinálunk ezzel a technológiával kisebb dolgokat, például ékszereket. Levente már évek óta épít maketteket, és mivel hihetetlenül precíz, és kifejezetten szereti az aprólékos, kitartást igénylő elfoglaltságot, így belevágtunk.
Hogyan építettétek fel a márka kínálatát?
Először készítettünk vagy ötvenféle gyűrűt, de azonnal láttuk, hogy ez nem fog működni. Ezt az első ötletrohamot szűkíteni kellett egy karakteres irányra. Így szép lassan tisztult le végül, hogy pontosan milyen jellegű ékszereket is szeretnénk. A gyűrűkkel kezdtük, tulajdonképpen most is ez a fő irány, de egyre nagyobb volt az igény a fülikre, nyakláncokra és szettekre, így azokkal bővítettük a sort. Van például egy csodaszép, gömb alakú medálunk, ami az én nagy vágyam volt. Nagyon nehéz elkészíteni, mert kézzel esztergáljuk, formázzuk ilyen alakúra, ebből nem is készítünk túl sokat.
Elég egyedi hangulatúak az ékszereitek. Minek alapján választjátok ki, hogy milyen gondolatból lesz termék?
Az ékszerekben a természetet, a különféle természeti jelenségeket mutatjuk meg, egy realisztikusabb irány a miénk. Sokszor jelennek meg a víz különféle árnyalatai, de használunk természetes sókristályokat is. Emellett mindketten szeretjük a fantasyt, a misztikus világokat, innen ered a foszforeszkáló sorozat ötlete és a ködös darabok inspirációja is. Sokat kísérletezünk, és tele vagyunk újabb és újabb ötletekkel.
Aprólékos munkával készül minden egyes darab. Mesélj egy kicsit a készítés folyamatáról!
Alapvetően maradékfákkal dolgozunk, jellemzően afrikai egzótákkal, wengével, merbau-val, padukkal, moabival. A kidolgozott faalapra öntjük rá a gyantát, ami egy soklépcsős, lassú folyamat, s minden egyes kollekciónak megvan a sajátossága, amit hosszas kísérletezéssel tökéletesítünk. Az egész munkafolyamat nagy figyelmet igényel, ezért is van az, hogy egyszerre maximum 5-6 ékszert tudunk elkészíteni. A folyamat bizonyos mértékig tervezhető, de a készítés során állandó törődést igényelnek a darabok. Egy gyűrű például nettó 6-8 óra alatt készül el, ami a valóságban sokkal több, hiszen az egyes lépések között többnapnyi térhálósodási idő telik el. A ködös gyűrűknél például folyamatosan figyelni kell a gyanta keményedését, mert csak egy bizonyos zselés állapotban kerülhet bele a ködös képet adó pigmentált gyanta.
A finom kézi munka mennyire bírja a mindennapi viselést?
Szerencsére sok pozitív visszajelzést kapunk, de már a kezdetektől nagyon figyelünk a minőségre, minden kész darabot tesztelünk. A farészeket kemény viasszal kezeljük, ez beivódik a pórusokba, és vízálló felületet eredményez. A gyanta pedig kemény, ugyanakkor rugalmas, így kifejezetten strapabíró. Az egyetlen, viselésből adódó gyakoribb sérülés a karcolódás, de ez polírozással javítható. Ezek tényleg olyan ékszerek, amiket hosszú évekig viselhetsz.
Nem is szezonális, hanem tematikus kollekciókat készítetek, a legújabbat éppen pár hete mutattátok be. Mi volt itt a koncepció?
A Save the Earth egy kapszulasorozat, amely három veszélyeztetett állatfajra hívja fel a figyelmet. Az ötlet egy nyaraláson fogalmazódott meg. Zakinthoson találkoztunk a Caretta caretta teknősfajjal, ahol ez a kedves páncélos a tojásait lerakja. Sajnos a turisták és a vizek szennyezettsége miatt erősen veszélyeztetett faj. A másik két általunk választott állatot nem kell senkinek bemutatni, a palackorrú delfin és a jegesmedve is mind-mind veszélyben van a klímaváltozás és az élőhelyek pusztulása miatt. Szeretnénk ezzel a kollekcióval felhívni a figyelmet arra, hogy mennyire sérülékeny a természet, mennyire vigyázni kell rá. A kampányunk arca Görög Zita lett, akivel még a márciusi WAMP-on találkoztunk, a fotókból már egy kiállítást is szerveztünk.
Mivel készültök a vasárnapi WAMP-ra?
Itt mutatjuk majd be az új kollekciót, amire várjuk majd a megrendeléseket!