Még valamikor májusban felpróbáltam a Zarában egy fehér alapon fekete pöttyös midiruhát. A vállfán még elég ígéretesnek tűnt, felvéve azonban kiderült, hogy amolyan se nem szűk, sem nem bő szabású, inkább csak lóg, ráadásul az anyaga sem volt valami eszelősen meggyőző. Összességében véve valahogy úgy mutattam benne, mintha egy erősen B-kategóriás pszichothrillerből léptem volna elő, ezért inkább nem vettem meg. Pedig ha akkor másképp döntök, gardróbomban tudhatnám a modellt, amit a közösségi oldalakon és a divatmagazinokban egyenesen úgy emlegetnek: „A Nyár Ruhája”. Mutatom, erről van szó:
Saját Instagram-oldala van
A ruha elképesztően felkapott, az Inditex többször is újratöltötte belőle a készleteket a boltokban és az online áruházban egyaránt. Magyarországon jelen pillanatban csak XS-es és M-es méretben kapható úgy, hogy a modell a még nem leárazott árukészlethez tartozik. Egyébként 13 995 forintba kerül.
Persze tele van vele az Instagram is, sőt, egy londoni stylist, Faye Oakenfull Hot 4 The Spot néven külön profilt is indított, ahol olyan fotókat – és lesifotókat – gyűjt, melyeken ilyen ruhát viselő nők láthatók. Olykor egy képen több is. Az oldalnak jelenleg több mint 12 ezer követője van.
Az okok
Arra, hogy a ruha miért lett ennyire népszerű, többféle magyarázat is létezik. Mégpedig a következők:
Relatíve semleges darab, mégis valamivel változatosabb, mint mondjuk egy sima fehér vagy egy egyszínű fekete ruha. Szinte bárhová fel lehet venni, hétköznapra, akár munkahelyre vagy „csak úgy”, de akár még alkalmi viseletként is beválik. Viszonylag jól variálható a legkülönfélébb kiegészítőkkel, fel lehet hozzá venni blézert vagy akár dzsekit, és cipőből is nagyjából bármit elbír a sneakertől a tűsarkúig.
Nagyjából bármilyen korosztály ruhatárába beilleszthető, nem hat túl öregesnek, de túl fiatalosnak sem. Viselheted te, a szomszéd lány, de akár a nagymamád is. Az Instagram-oldalon például egy 86 éves hölgyet is láthatunk benne.
A szabásának köszönhetően sokféle testalkatra illik. Ha kell, takar, ugyanakkor egy övvel akár derékhangsúlyossá is tehető.
„Sok ember szeret része lenni a tömegnek, azt viselni, amit a többi ember is visel. Egyáltalán nem érezni vagy kinézni másképpen. Nem kilógni a sorból” – magyarázta a pszichológus.
A ruha népszerűsége persze öngerjesztő folyamat is. „Minél többet látunk egy tárgyat vagy objektumtípust, annál inkább lesz a norma” – fogalmazott a Refinery29 cikkében Carolyn Mair professzor, A divat pszichológiája szerzője.
„A virális divatnak sokszor kevésbé van köze a stílushoz vagy az esztétikához, sokkal inkább a katalizátorhoz vagy az ösztönzőhöz” – mutatott rá Sarah Owen, a WGSN trendelőrejelző főszerkesztője. Vagyis a ruhát minden bizonnyal sokan nem is azért viselik, mert személy szerint nekik annyira tetszik, hanem azért, mert ennyire felkapott. Ettől pedig csak még felkapottabb lesz, és még többen fogják hordani.
Mindehhez ráadásul a ruha tulajdonságai is passzolnak: a monokróm színvilág, a kissé semmitmondó szabás, a trendi, de mégis klasszikus stílus. Ebben a ruhában nincs semmi végletes, nem foglal állást, ahogy – legalábbis a megjelenésével – a viselője sem.