Teljesen meg van veszve a divatvilág a Nagy Piros Csizmáért

Megyeri Nikolett | 2023. Február 25.
Vajon miként is kellene értelmezni a Nagy Piros Csizmát, amely az elmúlt néhány hétben a szó szoros értelmében véve keresztültrappolt a divatvilágon?

„Rajzfilmcsizma egy menő 3D-s világhoz” – így definiálta legújabb termékét, a Big Red Boot-ot, vagyis a Nagy Piros Csizmát a brooklyni MSCHF. A márkanév mögött egy művészcsoport áll, akik korábban is előrukkoltak már néhány sajátosan figyelemfelkeltő alkotással, péládul a Jézus cipővel, mely egy olyan Nike Air Max 97-es sneaker volt, aminek a talpát szentelt vízzel töltötték meg, hogy viselője vízen járhasson, de Birkinstock néven készítettek gyógypapucsokat szétszabdalt Hermés Birkin luxustáskákból, ahogy a nevükhöz fűződik a WD-40 illatú parfüm is, tavaly Valentin-napkor pedig egy összetört szívek újraindítására szolgáló defibrillátorral jelentkeztek.

A Nagy Piros Csizma (Fotó: MSCHF)

A Nagy Piros Csizmáról az első fotók február 6-án jelentek meg és azonnal vírusként terjedtek el a neten. Az ezt követő napokban számos influencer és híresség – többek között Janelle Monáe és Lil Wayne – is posztolt benne fotót, illetve viselte különféle nyilvános eseményeken, többek között a New York-i divathéten. A meglehetősen groteszk küllemű lábbeli mindezzel párhuzamosan pedig annak rendje és módja szerint mémmé is vált. 

A kreáció – melyhez képest bármely eddig ismert ronda cipő egyenesen Hamupipőke légiesen sikkes üvegcipellőjének tűnik – február 16-án került kereskedelmi forgalomba, 350 dolláros, vagyis átszámítva nagyjából 125 ezer forintos áron. A holmit övező hype azonban addigra már olyan mértékű volt, hogy mindössze néhány percre volt szükség ahhoz, hogy a webáruházból elkapkodják a teljes rendelkezésre álló készletet. A csizmát azóta már csak másodkézből lehet megvásárolni, az eredeti ár többszöröséért, jellemzően 1200-1300 dollárért.

Astro Boy és a Big Red Boots (Képek: Wikipedia/MSCHF)

 

A Nagy Piros Csizmát hasonlították már idomtalan bohóc cipőhöz, gigantikus, leeresztett lufihoz, sokak szerint pedig olyan, mintha egyenesen egy videójátékból szöktették volna. Leginkább azonban egy klasszikus japán anime karakter, Astro Boy jellegzetes lábbelijére hajaz, igaz, a márka, vélhetőleg már csak a szerzői jogi felelősségrevonást elkerülendő sem erősítette meg, hogy konkrétan ez a figura ihlette volna a csizmát. A képregényes-rajzfilmes inspirációt azonban nem tagadják. 

„A Big Red Boot a cipő egy sajátos, karikatúraszerű absztrakciójának megvalósulása. A rajzfilmek világában az ábrázolás csökkentett információval történik, ezért annak érdekében, hogy egy tárgy azonnal felismerhető legyen, inkább leegyszerűsítve ábrázolják azt. A Big Red Boot hasonló elven működik, ahol egy abszurd, leegyszerűsített forma anélkül közvetíti a CSIZMA fogalmát, hogy aggódni kellene a realisztikus részletek miatt” – magyarázta Daniel Greenberg, az MSCHF társalapítója a Highsnobiety magazinnak.

Nagy Piros Csizmát viselő vendég a New York-i divathéten (Fotó: Daniel Zuchnik/Getty Images)

Az alkotó hozzátette, a MSCHF lábbelijeire egy folyamatban lévő kísérletsorozatként tekintenek. Míg egyes cipőik, például a Jézus sneaker vagy a Birkinstock papucs hordhatóak, a Nagy Piros Csizma dolga nem az, hogy hordható legyen. Ez ugyanis, mint fogalmazott, egy kihívást jelentő divatcikk.

„Soha nem úgy tervezel cipőt, hogy olyan legyen, mint a láb. A Big Red Boot TÉNYLEG nem olyan, mint a láb, viszont EXTRÉM mértékben csizma formájú” – fejtegette Greenberg.

És hogy mekkora is az a bizonyos kihívás? Nos, a lábbeli strapabíró, rugalmas poliuretán műanyagból, úgynevezett TPU-ból, EVA (etilén–vinil-acetát) szivacstalppal készül. A súlya darabonként nagyjából másfél kiló. A fenti videó tanúsága szerint pedig akár bele is lehet szorulni. Amire leginkább alkalmas, hogy viselői fotókon pózoljanak benne, melyeket aztán posztolhatnak a közösségi oldalakra.

És hogy mindennek mi a jelentése? Azt a lehető legpontosabban talán az ArtReview kritikusa fogalmazta meg: „Egy 2 dimenziósnak látszó csizma a 3 dimenziós világban, amelyet úgy terveztek, hogy leginkább 2 dimenzióban, képernyőkön nézegessék az emberek. Nyilvánvaló, hogy a MSCHF célja a fogyasztói kultúra felháborító túlkapásainak kifigurázása.”

Exit mobile version