nlc.hu
Trend
A Birkin-táska története és státusszimbólummá válása

Ez nem csak egy táska. Ez Birkin – Így lett 100 milliós státusszimbólum az anyashopperből

Ami egy anya panaszkodásának indult mára igazán jövedelmező üzletté nőtte ki magát. Kérdés, hogy van-e jövője a Birkin-táskának?

Minden valamirevaló Szívek szállodája- vagy Szex és New York-rajongó tudja, hogy a Birkin-táska nem csak egy retikül. Ez A Táska, igen, így nagybetűvel. Fogalom, státuszszimbólum, a high fashion táskadivat csúcsa, amit minden nő megérdemelne. Már ha nem vetekedne az ára egy nagyobb lakáséval.

Csak egy anyashoppernek indult

Minden anya tudja, hogy nincs az a méretű táska – vagy az a tértágító bűbáj –, ami elegendő lenne, ha az ember hosszabb útra indul a gyerekkel. A méret azonban csak egy dolog, a praktikus kialakítás legalább ennyire fontos, és bár a pelenkázótáskák valamennyire kiváltják a funkciót, valljuk be, nem túl nőiesek.

Jane Birkin, a Birkin táskát ihlető, a napokban elhunyt énekesnő-színésznő is erre panaszkodott azon a bizonyos repülőúton 1983-ban, ami átírta a divattörténelmet. A színésznő éppen a szalmából készült táskáját akarta az ülések feletti rekeszbe feltenni, amikor annak tartalma a fedélzetre ömlött, beleértve az Hermès-naplóját is, ami azonnal felkeltette a mellette utazó Jean-Lousi Dumas, az Hermès akkori vezérigazgatójának figyelmét. A férfi azzal viccelődött, hogy Birkinnek szüksége lenne egy zsebes kézitáskára, mire a színésznő azt válaszolta, hogy

azon a napon, amikor az Hermès egy nagy, mindennapokra tervezett táskát készít, amibe belefér minden, amit csak egy elfoglalt, kisgyerekes anyuka kívánhat, majd lemond a szalmatáskáról.

 

Ezután elmagyarázta, hogy nincs olyan táska a piacon, ami biztonságos, stílusos és a fenti kívánalmaknak is megfelel, ami azonnal megihlette Dumas-t és fel is vázolta a Birkin-táska első skicceit még a repülőút alatt. Arról nem szól a fáma, hogy Birkin tudta-e, kinek panaszkodik, az azonban biztos, hogy az eredeti, téglalap alakú retikül még cumisüvegtartót is tartalmazott, hogy tényleg minden igényt kielégítsen.

Szerény sikertől a várólistáig

1984-ben, egy évvel az út után az Hermès divatház előállt az új szenzációjával, a táskával, amit ihletője után Birkinre kereszteltek. Bár a kezdeti vázlatokhoz képest valamennyit változtatott a kialakításon, Dumas végig szem előtt tartotta, hogy a stílus mellett a praktikumnak is teret adjon, ezzel pedig kiengedte a szellemet a palackból – bár ekkor még nem úgy tűnt.

A Birkin-táska nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket. Akkoriban a Chanel uralta a piacot, és mindegy volt, hogy az Hermès legendás minősége találkozott Jane Birkin nevével, egyszerűen nem volt rá kereslet.

Klasszikus Birkin-táska

A klasszikus Birkin-táska (Fotó: Getty Images/picture alliance)

A helyzet a ’90-es években kezdett csak változni, amikor az it-bagek egyeduralomra törtek. Ezek a letisztult, luxusdarabok egyik pillanatról a másikra üzenetet kezdtek hordozni és a tehetős réteg státusszimbólumává váltak, ami a Birkin-táskát is egészen új helyre pozicionálta. Mire az ezredforduló beköszöntött, már egészen nagy rajongótábora alakult ki, de a kereslet azután szökött igazán az egekbe, amikor a Szex és New York egyik epizódjában Samantha mindent megtett azért, hogy ne kelljen az ötéves várólistára feliratkoznia – ugyanis ennyit kellett akkoriban várni egy saját darabra, akárcsak a szocialista időkben egy Trabantra.

Onnantól, hogy elhangzott, „ez nem egy táska, hanem egy Birkin!, a luxusdarab iránti kereslet az egekbe szökött és azóta is töretlenül tartja magát.

A kétezres években rengeteg új fazonnal jelentkezett a divatház a Birkin égisze alatt, de ezek közül is kiemelkedik a 2012-ben piacra dobott The Diamond Himalaya névre keresztelt változat, ami a valaha volt legdrágább táska, ami aukción elkelt. 

Eredeti árán nagyjából 300 ezer dollárt ért (mai árfolyamon ez megközelítőleg 100 millió forint), a Sotheby’s árverésén 2022-ben azonban 450 ezer dollárért kelt el, vagyis körülbelül 150 millió forintot fizetett érte a tulajdonosa.

Drága Birkin-táska

Egy ilyen darab talált gazdára az aukción is (Fotó: Getty Images/Jeremy Moeller)

Ez mutiból készült!

Senki ne gondolja azonban, hogy ezek a táskák áruk ellenére a szekrényben porosodnak. Szó sincs róla! A Birkin arra született, hogy sztár legyen, vagy ahogyan Emily Gilmore fogalmazott: „egy Birkin-táskát használni kell, hogy lássák”.

Merthogy tényleg olyan státusszimbólummá nőtte ki magát, amit még a hírességek sem tekintenek magától értetődőnek. Victoria Beckhamtől kezdve egésze Kim Kardashianig mindenki egyfajta trófeaként hordja, ugyanis lehetsz te bármilyen híres, a Birkin-táskát nem fogják csak úgy utánad dobni. (Bár az tény, hogy hamarabb hozzájutsz, ha jól cseng a neved.) A popkultúra meghatározó elemévé vált, és semmi és senki sem tudta eddig letaszítani a trónról. Az már más kérdés, hogy manapság lényegesen olcsóbban is simán hozzá lehet jutni egy hasonlóan praktikus darabhoz – és nem kell érte eladni a lelkünket az ördögnek.

Státuszból szégyen

Az egyetlen, ami mégis visszavetheti a Birkin népszerűségét, hogy a PETA néhány éve megrázó felvételeket tett közzé, melyeken a kegyetlen gyakorlatokat mutatták be azokon a farmokon, ahol luxuscégek számára vágnak állatokat. A hüllők, akik elszenvedői a high fashion virágzásának olyan kínzásokon esnek át, hogy aztán táskát vagy cipőt készítsenek a bőrükből, ami tűrhetetlen. Bár Jane Birkin mindig is előszeretettel reklámozta a róla elnevezett táskát, a videó után 2015-ben felszólította az Hermès divatházat, hogy azonnal töröljék a nevét a Birkin Croco táskájáról.

Maga az Hermès pedig nyilatkozatot adott ki, hogy „elszigetelt szabálytalanságot” azonosítottak a texasi krokodilfarm vágási folyamatában, és figyelmeztették a farmot, hogy megszakítanak velük minden kapcsolatot, ha továbbra is figyelmen kívül hagyják az ajánlott eljárásokat az állatok feldolgozására. Bár a táskák népszerűsége a botrány ellenére sem esett vissza jelentősen, kialakult körülötte egy ellentábor, akik szerint a Birkin megérett arra, hogy eltűnjön a föld színéről. Szerintük Birkin-táskát hordani nemhogy nem menő, de egyenesen szégyen.

via, via és via

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top