A Uniqlo beperelte a Sheint arra hivatkozva, hogy lemásolták a táskájukat, ami az elmúlt években letarolta az internetet.
A félhold alakú, vállon átvethető, többféle színben is kapható táska mindössze 14,90 euróba, azaz nagyjából 5700 forintba kerül, és egy iparági jelentés szerint 2023 első negyedévének ez volt a legmenőbb divatterméke, de azóta is nagy népszerűségnek örvend.
A praktikus, elfogadható árú táskáról 2022-ben kezdtek el megjelenni az első posztok a TikTokon, és jelenleg a uniqlobag címke több mint 134 millió megtekintésnél jár, vagyis egyértelműen kijelenthetjük, hogy ez is egy olyan termék, amely sikeréhez nagyban hozzájárult a közösségi videómegosztón.
Így talán nem meglepő, hogy megjelentek a hamisítványok is több internetes áruházban is, ahogyan az is érthető, hogy a Uniqlo úgy döntött, jogi lépéseket tesz a termékére kísértetiesen hasonlító táskák miatt.
Állításuk szerint a hamisítványok miatt megrendült a vásárlók bizalma a márkában, hogy minőségi termékeket forgalmaznak, ezért szeretnék, ha kivonnák a forgalomból a másolatokat, illetve kártérítést is kapnának, írja a CNN.
Nem ez az első alkalom, hogy a Shein bajba került. 2021-ben a Dr. Martens bakancsok gyártója lépett fel a Shein és testvérvállalata a Romwe ellen, mert állításuk szerint hivatalos márkafotókkal töltötték fel a webáruházakba az olcsó hamisítványaikat. Ugyanebben az évben Ralph Lauren divatcég pert indított a Shein anyavállalata ellen, mert a márka védjegyére „megtévesztően hasonló” jelzéssel ellátott termékeket árusított. A nagyobb cégek közül a Deckers és a Levi’s is bíróság elé citálták volna a Sheint, de végül sikerült peren kívül megegyezniük.
És itt még nincs vége, 2022-ben a mexikói kulturális minisztérium írt a cégnek panaszt amiatt, mert az egyik ruhadarabjukon egy maja minta tűnt fel, pontosabban az nagyon hasonlított egy olyan hímzésre, amit egy, a maja kultúrából ihletet merítő kisebb divatmárka is használt még 2017-ben.
A Shein válaszában kifejtette, nagyon tisztelik a mexikói művészetet, és az érintett terméket ki is vették a kínálatból. Hasonlóan cselekedtek akkor is, amikor Quinn Jones, Kikay társalapítója felhívta a figyelmüket arra, hogy egyes ékszereik nagyon hasonlítanak az ő fülbevalóikhoz.
Ami kevésbé ismert, független művészeket és tervezőket illeti, ők már 2020-ban is a cég bojkottjára szólították fel a követőiket, 2023 nyarán pedig nagy port kavart, amikor három designer jelentette be, hogy perre mennek, mert a Sheinnél lemásolták a munkáikat. Egyúttal nem kevesebbet állítottak, minthogy a cégnél algoritmusokat használnak, hogy kiderítsék, mik éppen a legtrendibb termékek, hogy utána gyorsan piacra tudják dobni a hamisítványokat.
„A Shein birodalom mögött nincs egy Coco Chanel vagy egy Yves Saint Laurent, csak egy titokzatos technológiai zseni, Hszü Jangtien, vagyis Chris Xu” – olvasható a periratban. A cég szóvivője mindeközben leszögezte, igyekeznek minél gyorsabban fellépni, ha értesülnek arról, hogy valaki szellemi tulajdonjoga sérült, ők komolyan veszik az ilyen ügyeket, de természetesen az alaptalan vádaskodást sem nézik tétlenül.
És hogy kerek legyen a történet, 2023 decemberében a Sheint beperelte riválisa, a szintén kínai tulajdonú Temu is, szerintük ugyanis agresszív és törvénytelen taktikát alkalmaztak a tisztességes verseny ellehetetlenítése érdekében.