2008. szeptemberében, a New York-i divathéten, a Waldorf Hotel egyik lakosztályában tartott bemutatón prezentálta első, 10 modellből álló, önálló ruhakollekcióját Victoria Beckham, akinek épp mindene megvolt ahhoz, hogy a divatszakma nagyfokú szkepticizmussal tekintsen rá. A Spice Girls egykori tagja akkoriban háta mögött tudhatott egy kudarcba fulladt szólókarriert, és épp főállású focistafeleség volt, aki legfőképpen aggasztó soványságával, nyakig felpolcolt szilikonmelleivel, toronymagas tűsarkúival és folyton mosolytalan arcával volt képes felhívni magára a figyelmet, illetve azzal, hogy egy ideje már „divattervezősdit játszik”. Vagyis mondhatni: innen volt szép nyerni. És ma 50 éves Victoria Beckham bizony nyert. De még mekkorát!
Puccos Spice
Victoria Adams nevét a kilencvenes évek közepén a Spice Girls tagjaként ismerte meg a világ. Nem ő volt a csapat legjobb hangú, vagy leginkább közkedvelt tagja. Egy stílusos pozőr volt, aki teljes joggal érdemelte ki a Posh (flancos, puccos) Spice becenevet. 1997-ben ismerkedett meg, az akkor inkább még csak futballkörökben ismert David Beckhammel, akivel 1999-ben, első fiuk, Brooklyn születése után kötöttek házasságot. Frigyükkel pedig nem csupán a mai napig is összetartó család, hanem egyben brand is született.
A Spice Girls feloszlását követően 2000-ben szólókarrierbe kezdett, ám első albuma a legkevésbé sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket; a Virgin lemezkiadó pedig ennek következtében megvált tőle. Második fia, Romeo születése után új kiadóhoz, a Telstarhoz szerződött, ám az ott készült lemeze annyira pocsékul sikerült, hogy ő maga nem engedte megjelenni. A kiadó pár hónappal később csődbe is ment, Victoria Beckham pedig ekkor döntötte el, hogy süllyesztőbe tartó popkarrierje helyett a divatiparban próbálja ki magát.
2004-ben az amerikai Rock and Republic hozta ki az első, nevével fémjelzett kollekciót, mely kétféle farmernadrágból és egy Victoria Beckham-logóval díszített pólóból állt. A következő évben aztán egy komplett női farmerkollekció, majd gyerek- és férfiruhák következtek. 2006-ban férjével megalapították családi divatbirodalmukat, a DVb márkát, melynek égisze alatt először napszemüveg-kollekciót, majd farmereket és parfümöt is piacra dobtak. Ezek a termékek, kollekciók azonban még nem emelkedtek ki különösebben a többi, hírességek neve alatt futó divatprojekt közül.
Birodalmat építeni
A fordulatot az önálló Victoria Beckham divatmárka debütálása, az a bizonyos Waldorf Hotelben tartott divatbemutató hozta el, mely alaposan megcáfolta a szakmabeliek prekoncepcióit. A patinás The Times divatszerkesztője például így számolt be róla: „Nem igazán hiszem el, hogy ezt írom, ez egy igen lenyűgöző, kiváló kollekció, melyben egyetlen szemétre való darab sincs. Igaz, mindössze 10 modellből áll, különböző színekben, amelyek mindegyike betartja azt az esztétikát, amelyet a tervező az utóbbi időben a saját ruhatárában is képviselt.”
Victoria Beckham ezzel, és az ezt követő kollekcióival is bebizonyította, hogy divattervezőként nagyon is komolyan lehet venni. A márka indulását követően alig 3 évvel, 2011 novemberében munkáját az Év Dizájnermárkája díjjal ismerték el a British Fashion Awardson.
Szeretném elérni a lehető legtöbb nőt szerte a világon. (…) Egyre nagyobb és nagyobb akarok lenni. Mindenképpen birodalmat akarok építeni
– nyilatkozta 2013-ban a T magazinnak Victoria Beckham, aki abban az évben indította el első webáruházát. 2014-ben aztán a londoni Dover Streeten megnyílt a divatház első zászlóshajó-üzlete is.
A márka identitásának meghatározói a modern minimalizmus és a kifinomultság, a klasszikus brit szabászat és a kortárs irányzatok letisztult ötvözete, mely egyszersmind Victoria Beckham mindenkori személyes stílusának adaptációja, a kollekciók szezonról szezonra ennek mentén alakulnak. Míg kezdetben a testhezálló ruhák és a magassarkú cipők voltak a márka legjellemzőbb darabjai, manapság már maga Victoria is a lazább, modernebb sziluetteket részesíti előnyben és ezek köszönnek vissza a kollekcióiban is.
Bár tény, hogy Victoria Beckham nem tanult dizájner és bevallottan sem a divatrajz, sem pedig a szabás nem az erőssége, azonban a tervezési folyamatokat személyesen felügyeli, a legtehetségesebb szakemberek segítségével valósítja meg az ötleteit.
„Szeretem az alkotási folyamat minden szakaszát. Nagyon bevonódom, legyen szó szépségről, vagy divatról. Néha elgondolkodom, hogy csak a tervezési részt csináljam-e meg, mivel ezt élvezem a legjobban. Az én szerepem sokrétű – fejtegette a Vogue francia kiadásának adott interjújában.
A tervezés mellett ő maga a divatháza márkanagykövete is – sosem kér fel szupermodelleket vagy más sztárokat erre a feladatra –, leggyakrabban a saját kreációit viseli, általában már azelőtt, hogy azok a boltokba kerülnének.
„Igazán tisztában van azzal, hogy a nők mit szeretnének viselni, és mitől érzik jól magukat a mindennapi életükben. Esztétikai szempontból a bestsellerek általában a hordható alapdarabok, amelyek stílusukban időtállóak” – fejtegette Elizabeth von der Goltz, a Net-a-Porter globális beszerzési igazgatója.
Olyan, amilyen
Amennyire elválaszthatatlan Victoria Beckham imázsától a divatmárkája, legalább annyira meghatározója a családja is. Férjével, David Beckhammel negyed évszázada házasok, három fiuk, Brooklyn, Romeo és Cruz már felnőttek, lányuk, Harper pedig 12 éves. Családként mindig is képesek voltak egyfajta szimpatikus egyensúlyt tartani a reflektorfény és a magánélet között. Többek között ezért is volt akkora szenzáció a Netfilx tavaly bemutatott David Beckham dokumentumsorozata, mely minden korábbinál intimebb belátást enged a Beckham család életébe is.
Ez egy olyan család, amelyet kedvesnek, összetartónak és szinte normálisnak képzelünk. Mindenesetre Victoria a családja talizmánja, a sziklája. Egy viccesebb, szelídebb Victoria, nem olyan zárkózott, amilyennek korábban tartották – írta róluk a Vogue. És valóban: a puccos, mosolytalan imázs is jócskán fellazult az évek folyamán.
„A közösségi média előtt, amikor állandóan a paparazzik voltak a nyomomban, a média úgy állított be, mint egy komor embert, aki soha nem mosolyog. Ezt a történetet mesélték rólam, és ezt hitték el az emberek. Ha visszagondolok a Spice Girls korszakára, és mindarra, amin a média keresztülvitt, látom, hogy ez valóban hatással volt rám. Amikor ilyen helyzetben vagy, megvéded magad. Amint megláttam a paparazzókat, felvettem a páncélomat, és így látott engem a világ. Nem voltam jóban ezzel a képpel, ezért néha bosszantott. Olyasvalakinek állítottak be, akinek mindig rossz a kedve. Ez nem volt igaz. De tudatában voltam annak a képnek, amelyet kivetítettem. Amint elkezdtem bemutatni a munkáimat, és amint tudtam kommunikálni a közösségi médián keresztül, a sajtó segítsége nélkül, az emberek olyannak láthattak, amilyen vagyok” – nyilatkozta erről.
Amikor arról kérdezték, mindent elért-e már, amit csak akart, így válaszolt:
„Ez csak a kezdet. Sok ambícióm van, és keményen dolgozom a céljaim elérése érdekében. Soha nem várom meg, hogy a dolgok az ölembe hulljanak. (…) Most, hogy leraktuk a ház alapjait, kezdődhet az igazi munka. Azt akarom, hogy a ház fejlődjön, miközben hiteles marad, legyen szó divatról, szépségápolásról, parfümökről… Annyi mindent szeretnék csinálni.”
(A cikk elkészítéséhez használt források: 1, 2, 3)