nlc.hu
Utazás
Nem air a nevem: hogy hívják az új magyar légitársaságot?

Nem air a nevem: hogy hívják az új magyar légitársaságot?

Nekiálltunk tárgyalni egy orosz repülőgépgyártóval, egy új nemzeti légitársaság lehetséges megalapításáról. Nagyon kellett ez, elvégre az eutanáziával megszüntetett Malév után belengetett Sólyom is mekkorát ment, nem igaz? Na, de most tegyük félre a rosszmájúskodást, és dugjuk össze a fejünket, hogy hívják az új magyar sikercéget, ami majd lenyomja az Emiratest és a Virgint?

Már annak is két éve, hogy két éve temettük el a Malévot, szomorkodott is mindenki, aki valaha utazott a magyar nemzeti légitársasággal, hogy eltűnnek a jellegzetes kék-fehér gépek Ferihegyről. Persze sajnos indokolt volt a lépés, mert szegény kis légitársaságunk annyi adósságot halmozott fel, hogy idővel már az állami mentőöv sem volt elég (pedig volt belőle, nem is egy).

Miután szegény kicsi Malév jobblétre szenderült, persze megindult a helyezkedés, meg az ügyeskedés, mert hát MAGYAR ÉGRE MAGYAR CSILLAGOT REPÜLŐT! Fel is pattintották gyorsan a Sólyom Air nevű izét, még weboldala is van neki, igaz, ma már nagyon viccesen néz ki a fenti név alatt a “Befektetési és Vagyonkezelési Zrt.” felirat. Na, de ne a múlton merengjünk, hanem gyorsan találjunk nevet a pannon égbolt legújabb büszkeségének, mert még a végén valami olyan förmedvényt dobnak ránk, mint Bol-Dog, a magyar úszószövetség sebtiben összetákolt, majd ugyanolyan gyorsan eltüntetett kabalaállata (most már kicsit sajnálom, hiszen a Hosszú Katinka-ügy árnyékából visszanézve harapni lehet az iróniát, de ez most tényleg más lapra tartozik). Szóval, jön az új légitársaság, név is kell majd neki, mi az alábbiakra gondoltunk.

Air-pád

A leginkább magától értetődő változat, elvégre Árpád népe, Szvatopluk, fehér ló, miegyéb, hogy szinte ide látom a gépek orrára felfestett deli bajszot, ahogy hasítják a kék eget a Hortobágy felett, miközben lentről Sebestyén Márta hangja hallatszik, Gripenen kísér a magyar légierő.

Páva

Abból a szempontból mindenképpen jó lenne, hogy nagyon szépen dizájnolt repülőket lehetne csinálni, a jellegzetes pávatollas farokfestéssel, meg hát ugye az MTVA idegesítően modoros című népzenei tehetségkutatója nyomán szinte igénylik az újságok a “Fölszállott a Páva” szalagcímet az első gép indulása után.

Rubik

Sajnos idült szóviccmániában szenvedek, ezért el kell mondanom, hogy természetesen csak teljes nevén működne a dolog, vagyis Rubik Air-nő lenne a megoldás, persze ezzel lenne gondja az összes külföldi reptérnek, de ez legyen az ő problémájuk. Viszont mennyire menő lenne a bűvös kockás festés! Arról nem beszélve, hogy a feltaláló édesapja, idősebb Rubik Ernő tervezte az R-26 Góbé nevű vitorlázó repülőgépet.

Mirage

Sajnos a francia vadászgépgyártó lelőtte ezt a nevet (bár lehet, hogy pont az ő esetükben ez kissé szerencsétlen fogalmazás). Mindenesetre jó lenne, mert nemzetközi, emellett ugye azt jelenti, hogy délibáb, ami a magyar puszta kötelező szériatartozéka. Az már egy másik kérdés, hogy milyen üzenete van, ha így hívják a légitársaságot, de ha mondjuk csak annyit ér meg, mint a szép (?) emlékű Sólyom, akkor teljesen helyénvaló lenne így nevezni az újat.

Komondor

Noha sajnos az egykori parlamenti képviselőnek Balogh Józsefnek hála a jellegzetes kutyákra többé soha nem tudunk majd úgy nézni, mint korábban, a név jól működne, leginkább a parancsnokot jelentő angol commander (parancsnok) szó miatt. A pulit már kimaxoltuk, úgyhogy igazán klisé lenne most is ezzel próbálkozni, de a komondorban még lennének (lettek volna) lehetőségek. Kösz, Józsi, ezt is…

Gizi

Az ország kedvenc légi tolvaja, Repülős Gizi komoly kultfigura, csodálom is, hogy még nem készült róla hollywoodi szuperprodukció, Meryl Streeppel vagy Diane Keatonnal a főszerepben. Persze lehet, hogy nem szerencsés egy visszaeső tolvajról elnevezni a magyar légitársaságot, de az biztos, hogy szimbólumnak elég erős lenne.

Lilly Fly

Ez itt a kakukktojás, amennyiben ezt – a fentiektől eltérően – komolyan érdemes lenne megfontolni. Szépen legördül a nyelvről, emellett emléket állítana Magyarország első pilótanőjének, az 1891-ben született Steinschneider Lilly-nek. Oké, nincs benne, hogy nemzeti, meg hun, de miért, a Sólyomban benne volt?

Forint

Matolcsy jegybanksámán figyelmébe ajánlanám: ha így neveznék az új nemzeti légitársaságot, minden egyes nap őszintén ki lehetne jelenteni, hogy ma is szárnyal a forint!

Nem air a nevem: hogy hívják az új magyar légitársaságot?

Bálna

Hasonló megfontolásokból lehetne bálnának is nevezni, ehhez a Republic már meg is írta a reklámzenét. Igaz, hogy sok közünk nincs a bálnákhoz, de mennyire vicces lenne már egy csomó bálnás festésű gépet nézni, ahogy elszállnak a fejünk fölött! A repülési iparág amúgy is jellemzően túl komoly, nem ártana egy kis vidámság a kifutókra, elvégre az afrikai fapados Kulula Air vicces festésű gépei is nagyon népszerűek az internetezők között.

Az afrikai fapados jellegzetes, vicces festésű gépeiről ismert (Fotó: Kulula.com)
Az afrikai fapados jellegzetes, vicces festésű gépeiről ismert (Fotó: Kulula.com)

Túzok

Egy újabb hungarikum, szigorúan védett madarunk, vicces bajusszal. Ráadásul sokan futómadárnak hiszik, itt lenne az ideje, hogy rehabilitáljuk, ugyanis a pulyka méretű állat egyébként rendkívül gyorsan tud repülni (elérheti a 60 km/h-t is), ezzel a világ legnehezebb repülő madara. Arról nem beszélve, hogy a bajsza szinte üvölt azért, hogy egy repülőgép orrára fessék.

További cikkek magyar repülésről az NLCafén:

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top