A Kansas State University kutatói által írt és a Journal of Safety Research című szakmai kiadványban megjelent tanulmány a kansasi közlekedési hatóság (KDOT) megbízásából készült.
A Sunanda Dissanayake professzor és Niranga Amarasingha doktorandusz hallgató által elvégzett kutatás során öt évnyi (2007 és 2012 között rögzített) adatot elemeztek az amerikai állam közlekedésbiztonságáról. Ehhez a kansasi közlekedési hatóság baleseti adatbázisát fésülték át, amelyben több mint 150 változó alapján kereshetőek az adatok.
Az eredmények önmagukért beszélnek: a több tízezer esetet számláló adatbázis tanúsága szerint a halállal illetve súlyos sérülésekkel járó balesetek 80 százalékát férfiak okozzák. Közülük is kiemelkednek a fiatal (16-24 év közötti) sofőrök. A baleseti statisztikák elemzése további érdekes tényekre is fényt derített.
A fiatal vezetők a legveszélyesebbek
A fiatal nő sofőrök esetében 66 százalékkal magasabb a valószínűsége a biztonsági öv használatának. A fiatal férfiak gyakrabban okoznak balesetet naplemente után, illetve hétvégén, valamint az ő esetükben jóval gyakoribb a gyorshajtás, illetve az úttest elhagyásával járó baleset okozása. Emellett, szintén a fiatal férfi sofőrök számlájára írható a legtöbb közúti veszélyeztetés, a forgalmi rend figyelmen kívül hagyása, valamint az ittas vezetéssel járó baleseteket tekintve is kétharmad-egyharmad az arány a férfi vezetők “javára”. Az egyetlen statisztikai kategória, ahol a női vezetők rosszabbul teljesítettek, az a kereszteződésekben bekövetkező, illetve gyalogosokat érintő balesetek kategóriája volt.
“Én utoljára 20 éve láttam hasonló statisztikát Magyarországgal kapcsolatban, de az tény, hogy a férfiak többször okoznak balesetet, igaz, ez annak is köszönhető, hogy jóval több férfi vezet autót, mint nő” – mondta kérdésünkre Becsei Sándor a Becsei Autósiskola vezetője. “A trend azt mutatja, hogy ha egy férfi és egy nő ül egy autóban, és mindkettőjüknek van jogosítványa, valószínűbb, hogy a férfi fog vezetni. Bár már látható trend, hogy a női vezetők egyre többen lesznek, a tapasztalat valóban azt mutatja, hogy a balesetek esetén jellemzően férfiak a felelősek.”
Az amerikai kutatás készítői azt remélik, hogy az eredmények segítségével olyan közlekedésbiztonsági oktatási anyagot tudnak majd összeállítani, amely a jövőben lehetővé teszi a balesetek számának csökkentését.
További cikkek közlekedésről az NLCafén:
- Kedves bringások, gondolkozzatok!
- Kedves gyalogos, ne köszönd meg az autósnak, ha átenged a zebrán!
- A 10 legnagyobb autós bunkóság