nlc.hu
Utazás
Metróbaleset: rendszerszintű problémáról van szó

Metróbaleset: rendszerszintű problémáról van szó

Kisebb tüzek, leállások, koccanás. A budapesti metrók működése régóta aggályos, és a szakemberek szerint azonnal tenni kellene valamit az utasok biztonsága érdekében. A Pillangó utcai koccanásban 10 ember megsérült, sokan már fel sem mernek szállni a főváros leggyorsabb közlekedési eszközére.

Összeütközött két metró a Pillangó utcánál hétfő reggel, tízen megsérültek – közölte a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője. Kisdi Máté elmondta, hogy a Déli pályaudvar felé vezető oldalon az egyik metró utolérte a másikat, és hátulról “belekoccant”. Mindkét jármű szállított utasokat. A balesetben 10 ember megsérült, kilencet kórházba szállítottak. Dr. Czakler Éva mentőszakorvos elsőként érkezett a helyszínre. “Öt autóval és két orvossal indultunk a helyszínre, első körben a kárhely nagyságát mértük fel. A metróbaleseteket szimulálják a mentősök, ez pedig éppen a Pillangó utcai helyszínen történt. Reggel 10 ember sérült meg, abból kilencet azonnal kórházba szállítottak – senki nem volt életveszélyben” – árulta el Dr. Czakler Éva mentőszakorvos az Országos Mentőszolgálat Facebook oldalán.

Nem ez volt az első eset, hogy baj történt az egyik legfontosabb közlekedési eszközünkkel.

Sajnos, rendszerszintű problémáról van szó, a kettes metró vonalán nem megfelelő a fékrendszer – kezdi a beszélgetést Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke. – A fékek ugyanis alig-alig működnek a csúszós pályán, mert a hideg és a nedvesség miatt a nem megfelelő fékrendszerek nem funkcionálnak megbízhatóan. A falevek, amelyeket ráfújt a szél a sínekre, szintén akadályozzák a biztonságos fékezést. Ilyesmi a felszínen jelent gondot, vagyis éppen a Pillangó utcánál, ahol a szerelvény kibukkan a föld alól. Reggel az egyik bent álló szerelvénybe belecsúszott az állomásra érkező másik, ez okozta a balesetet.”

MTI Fotó: Mihádák Zoltán
MTI Fotó: Mihádák Zoltán

Hogyan jöhet be egy szerelvény az állomásra, ha előtte már bent áll egy másik?

Kicsit értetlenkedve teszem fel a kérdést, mert laikusként nem értem, hogy miért nem várakozott a másik szerelvény addig, míg az első el nem indult. “Arról van szó, hogy napok óta nem tudják az automatikus üzemelést biztosítani a metróknál, és éppen a csúszós sínek miatt állították vissza a

 rendszert automatáról félig emberi és félig  automata vezérlésre. A folyamatos vonatbefolyásoló berendezés vagy önmagában mozgatja a kocsikat vagy engedélyezi a járművezető számára ugyanezt. Ebben az esetben az történhetett, hogy 20 méteres közelségbe engedte a második szerelvényt, de az a normál féktávolságon belül nem tudott megállni”  magyarázta Bíró Endre,aki éppen pénteken írt a főpolgármesternek egy levelet arról, hogy független szakértők bevonásával vizsgáltassa meg a budapesti metrók állapotát. Az egyesület egyelőre nem kapott választ a beadványára Tarlós Istvántól.

Közben a BKV közleményt adott ki a hétfő reggel történtekről:

“Valószínűsíthető, hogy a baleset a téli  időjárás, azaz nem műszaki hiba miatt következett be, annál is inkább, mert a járműnek olyan korszerű fékrendszere van, mely megfelel minden vonatkozó szabványnak és előírásnak, valamint NKH engedéllyel is rendelkezik. Az eset vizsgálata folyamatban van. Az ütközés okairól a vizsgálat lezárta után tájékoztatjuk a közvéleményt. A helyszínelés ideje alatt az Örs vezér tere és a Puskás Ferenc stadion között pótlóbuszok közlekednek” – vagyis a cég szerint a fékrendszer korszerű, az időjárás a hibás.

Külön hangsúlyozták, hogy a baleset nem a sokat emlegetett M3-as metró, hanem az M2 vonalán, és nem járművezető nélküli szerelvénnyel történt.

December 3-án a füstölő négyes metróból menekültek az emberek

Sínek és kábelek között botladozva menekültek a füstölő négyes metróból az utasok péntek este. Ezt mesélte egyikük az RTL Híradónak. A szemtanú azt mondta, a vésznyitóval csak a szerelvény egyik oldalán nyíltak ki az ajtók, és menekülőjárda sem ott volt, ahol a metró megállt. A BKV viszont az állítja: az előírások szerint működött a biztonsági rendszer. Ami viszont füstöt nem is észlelt.”

Arra a kérdésre, hogy mennyire biztonságosak a budapesti metrók, kitérő választ kaptunk: “Számos metró van a világon, amelyik magasabb biztonsági szinten üzemel”  fogalmazott a Metróért Egyesület elnöke. “A hármas metró vonalán hetente van probléma, ebből is le kell vonni a megfelelő következtetéseket. A kettes metró vonalán éppen ma reggel történt baj, és nem kivétel ez alól a négyes metró sem, mert ott gyakorlatilag ugyanezek a kocsik járnak. Ott is kerülhet olajszennyezés a sínekre, és az automata vezérlés mellett is történhet baj” – mondta el az NLCafénak  Bíró Endre.

Mindennaposak a problémák

Egy ismerősünk a BKK-nál dolgozik, a munkája éppen a metró biztonságának ellenőrzése. Ő évek óta azt tanácsolja, hogy aki teheti, ne utazzon metróval, mert nem biztonságos. Szerinte mindennaposak a kettes és a hármas metró vonalán a kisebb tüzek, amelyeket nem lehet megelőzni, tekintettel arra, hogy a vonal teljes felújításra szorul. Sajnos, a legfrissebb hírek szerint erre még várni kell, mert késik a 3-as metróvonal felújításának kezdete. Az eredeti tervek novemberi munkakezdéssel számoltak, de ez elúszott többek között a busztenderen. Tarlós István főpolgármester szerint ezen legalább fél évet vesztett a város, reális esetben a munkák 2017 júniusában kezdődhetnek el, miután lezárult az újra kiírt közbeszerzési pályázat. Viszont ha a megismételt pályázatra is irreális ajánlatokat kap a város, akkor az további csúszást eredményezhet.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top