Az RMS Titanic 1912. április 15-én süllyedt el az Atlanti-óceán északi részén, néhány órával azután, hogy jéghegynek ütközött. Az elsüllyeszthetetlennek hitt hajó utasai közül több mint 1500-an vesztek oda.
A hajó sorsát számtalan módon dolgozták fel, a leghíresebb azonban kétségtelenül James Cameron 1995-ös filmje Leonardo DiCaprio és Kate Winslet főszereplésével. A film kezdő képsorain a Titanic roncsainak feltárása zajlik, amelyre a valóságban 1985-ben került sor, Robert Ballard vezetésével.
Egy 2016-os tanulmány szerint a Titanic hullámsírjában olyan, az extrém körülményeknek ellenálló baktériumokat fedeztek fel, amelyek a számítások szerint a következő 15-20 év során egyszerűen felzabálják a rozsdásodó hajóroncsot, amely így eltűnhet a tenger fenekéről.
Azonban aki nem sajnál komolyabb összeget egy kis extrém kirándulásra, annak a Blue Marble Private nevű cég jövő év májusától kínálja a szolgáltatását. A nyolcnapos kirándulás a kanadai Új-Foundlandból indul, a merülésre pedig egy speciális, titánból és szénszálból készült tengeralattjáróval kerül sor. Ez a jármű szállítja a látogatókat a több mint három kilométeres mélységben nyugvó roncshoz.
Ennek persze ára van, egy fő számára 105 129 dollár, azaz közel harmincmillió forintba kerül az utazás. A méregdrága merülés azonban nem riasztja el az érdeklődőket, a Blue Marble Private szerint az első út máris telt házas.
A cég közlése szerint az összeg azért pont ennyi, mert mai áron ennyibe kerülne egy első osztályú jegy a Titanic első útjára. Akkori áron 4350 dollárt kellett fizetnie a tehetős utasoknak azért, hogy élvezhessék az úszómedencével, squashpályával, törökfürdővel, szivarszobával vagy épp francia kávézóval ellátott első osztály szolgáltatásait.
Utoljára 2012-ben, a Deep Ocean Expeditions szervezett hasonló utazást a Titanic roncsaihoz, azért “csak” 59 000 dollárt, vagyis közel 17 millió forintot kértek.
A Blue Marble Private utasai a majdnem dupla összegért cserébe három, egyenként háromórás merülésen is részt vehetnek, amely során felfedezhetik a szerencsétlenül járt hajó fedélzetét, a parancsnoki hidat, és megtekinthetik a hatalmas üreget, amely az egykori impozáns lépcsősor helyén tátong. Emellett megfigyelhetik, ahogy a tengeralattjáró személyzete két- és háromdimenziós szkenneléseket végez, amelyek célja a hajó hatalmas kazánjainak és több mint hétméteres hajócsavarjainak felfedezése. Az utasokat a hajó környékén található hatalmas törmelékmezőn is keresztül viszik, így számtalan különleges tárgy megfigyelésére is lehetőségük nyílik.
Ennyi pénzért még az is jár a szolgáltatást igénybe vevőknek, hogy Mission Specialistnek nevezhetik magukat, ugyanis a részvétellel vállalják, hogy az expedíció során közreműködnek a kutatásban, a tengeralattjárón és az őket szállító luxusjacht fedélzetén.
Elizabeth Ellis, a Blue Marble Private alapítója szerint a hatalmas érdeklődés miatt már most szervezik a 2019-ben esedékes utakat is. Igyekezniük kell, ugyanis a kaliforniai Bluefish nevű cég is hasonló túrákat tervez 2018–19-re, igaz, az árakat és a várható indulás időpontját ők még nem közölték.
A Titanic-biznisz résztvevői gondoltak azokra is, akiket érdekel a legendás hajó sorsa, de rettegnek a nyílt tengertől. Kína Szecsuán tartományában – amelynek egyetlen tengerpartja sincs – jó 1200 kilométerre a parttól elkezdték megépíteni a Titanic mását, bálteremmel, uszodákkal és a többivel. A hajót a Qijiang folyón horgonyozzák majd le, ahonnan elindulni sohasem fog.
Egy ausztrál iparmágnás, Clive Palmer azonban még ennél is ambiciózusabb terveket fontolgat, ő ugyanis egy rendes, működő óceánjáró replikát szeretne építeni a Titanic emlékére. A projekt most pici késésben van, a hajónak ugyanis eredetileg 2016-ban kellett volna kifutnia első útjára, erre azonban a jelenlegi állás szerint 2018-nál korábban nem fog sor kerülni.
A Titanic népszerűségét mutatja, hogy a 2012-ben, vagyis a katasztrófa századik évfordulóján megnyitott Titanic Museum azóta már több mint három és fél millió látogatót fogadott, 2016-ban pedig a világ vezető turistalátványosságának nyilvánították.