nlc.hu
Utazás
Sem ingyenes BKV, sem ingyenes parkolás, mert csak – változik a szmogrendelet

Sem ingyenes BKV, sem ingyenes parkolás, mert csak – változik a szmogrendelet

Tovább korlátoznák a szmogriadó idején használható gépjárművek körét a fővárosban, és megvonnák a kedvezményeket az autójukat otthon hagyni kénytelen emberektől.

Jövő szerdán szavaz a Fővárosi Közgyűlés arról, hogy tovább szigorítják a szmogriadó idején használható gépjárművek körét, illetve megvonják a parkolási és utazási kedvezményeket azoktól, akik a rendelet értelmében nem használhatják kocsijukat.

A törvényjavaslat szerint a főváros 2018 októberétől a riasztási fokozat elrendelése esetén korlátozná a 7-es és 8-as környezetvédelmi osztályú – Euro 3-as dízelüzemű – gépjárművek, míg 2019 októberétől már a 10-es és 11-es környezetvédelmi osztályú – Euro 4-es dízelüzemű – gépjárművek forgalmát is.

MTI Fotó: Mohai Balázs

Kitilthatják a robogókat is

Az előterjesztés szerint az előbbi rendelkezések hatálybalépésekor a használt gépjárművek gyakorlatilag fele, a 2015-ös adatok alapján 52 százaléka esne a riasztási fokozat forgalomkorlátozása alá. Néhány év elteltével, ahogy várhatóan fogynak a régebbi, dízel üzemű autók, úgy a következő dízelüzemű környezetvédelmi osztályú gépjárművek (a 12-es, dízelüzemű Euro 5-ös), majd egy következő lépésben a 13-as (dízelüzemű Euro 6-os) kerülnek korlátozás alá. Bónuszként kitiltják majd a szmogriadóval sújtott Budapestről a belső égésű motorral hajtott, rendszámtábla nélküli segédmotoros kerékpárokat (robogók) is.

Nem kellett az ingyen? Jövőre nem is lesz! Amúgy is drága

Nincs egy éve, hogy a Fővárosi Közgyűlés lehetővé tette a szennyezőbb gépjárművekkel közlekedőknek a helyi közösségi közlekedés ingyenes igénybevételét a riasztási fokozat érvényességi idejére, ezt most vissza is vonnák.

Az indoklás szerint a januári tapasztalatok alapján is egyértelműen kijelenthető, hogy „a korlátozott ingyenesség nem hatékony eszköze a légszennyezettség elleni küzdelemnek”. Ha az összes érintett igénybe vette volna az ingyenes közszolgáltatást, akkor a becslés alapján naponta legalább nettó 18 millió és legfeljebb 53 millió forint többletköltség keletkezhetett volna.

Az eddigi tapasztalatok alapján a riasztási fokozat napjaiban a Budapesti Közlekedési Központ érezhető utasszám-növekedést nem tapasztalt.

Ingyenes parkolás? Ugyan már, van elég idő máshová állni!

Az előterjesztők szerint indokolt a parkolási rendelet módosítása is, amellyel hatályon kívül helyeznék a korlátozás által érintett gépjárművekre vonatkozó ingyenes parkolást. Mint írták, a jelenlegi szabályozásban már kellő idő áll rendelkezésre a korlátozással érintett gépjármű-tulajdonosok számára a gépjárművel történő távozásra, illetve a jövőbeli utazások áttervezésére.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top