Raffaello kora egyik leggazdagabb életművét hagyta hátra, annak ellenére, hogy mindössze 37 évet élt. Egyik legismertebb alkotása a Vatikánban található, ahol három nagyobb termet is az ő freskói díszítenek. Idén nyáron azonban az egyik épület restaurálása során két olyan festményt fedeztek fel, amelyről az elmúlt 500 évben senki sem tudott.
A két nőalakot, az Igazságot és a Barátságot megszemélyesítő olajfestményeket az úgynevezett Konstantin-teremben fedezték fel, a falak tisztítása közben. A teremben a korabeli pápák fényűző estélyeket tartottak.
A feltételezések szerint Raffaello még azelőtt meghalt, hogy a képeket befejezhette volna, azokra pedig később mások is ráfestettek, így feledkezhetett meg a festményekről a világ.
„Fantasztikus érzés tudni, hogy ezek valószínűleg az utolsó ecsetvonásai lehettek” – mondta a CNN-nek adott nyilatkozatában Fabio Piacentini restaurátor, aki 2015 óta irányította a szakmai munkát. „Szinte érezni Raffaello jelenlétét.”
A szakember szerint számos árulkodó jel utal arra, hogy valódi Raffaello-alkotásokról van szó: az ecsetvonások magabiztossága, a különleges színek használata, illetve az a tény, hogy a két festmény alá nem kerültek előkészítő vázlatrajzok, mind azt támasztják alá, hogy valóban a reneszánsz mester képeiről van szó.