Egy autósofőrnek köszönhetjük a nap eddigi legijesztőbb videóját, amelyben a főszerepet egy magáról teljesen megfeledkezett sorompó alakítja. A helyszín a pomázi HÉV-átjáró, a felvétel hétfő reggel hat óra előtt pár perccel készült.
A videón látható, ahogy a feltorlódott kocsisor előtt komótosan felemelkedik a sorompó, míg az eddig piros jelzéssel villogó fénysorompó elsötétül, mindeközben a távolban feltűnik a zöld-fehér HÉV-szerelvény.
Szerencsére a vonat vezetője is észlelte az anomáliát, ezért még idejében lelassított, és hangjelzést is adott az átjáró előtt.
Pár hete a Kelenföld–Székesfehérvár vonalon történt ehhez kísértetiesen hasonló jelenség. Akkor kiderült, hogy a biztosítóberendezéseket felügyelő szoftverben lévő biztonsági rés felelős a sorompók hibás működéséért, ezért amíg elhárítják a hibát, jelzőőrök engedik át a forgalmat egyes átkelőkben.
Hogy a HÉV-átjáró meghibásodásának és a fehérvári vonalon felbukkant biztonsági résnek van-e köze egymáshoz, még nem derült ki.
A MÁV közleményben reagált az esetre:
Az útátjáróban a sorompóberendezés nem hibásodott meg. Biztonsági okokból a biztosítóberendezési áramkör kialakítása olyan, hogy a HÉV-szerelvény érkezése előtt, előre definiált időintervallum alatt lezáródik a sorompó, majd 6 perc után, ha mégsem érkezik meg a vonat, az előírások szerint programozottan üzemzavar állapotba kerül. Ez azt jelenti, hogy az üzemzavar bekövetkezte után a közút felé 60 másodpercig még látható a tiltó fényjelzés, majd a készülék sötét lesz, ugyanakkor a csapórúd lassan (kb. 90 másodperc alatt) felnyílik. A csapórúd azért nyílik fel lassan, hogy a KRESZ betartása mellett a csapórudak kikerülése (szlalomozás) nélkül át lehessen haladni az átjárón, s így ne okozzon tartós fennakadást a keresztező közúton. A működési elvből adódóan a sorompóberendezésnek ilyen esetekben így kell működnie, a zavarállapotot észlelő forgalmi szolgálattevő és HÉV járművezető a vonatkozó szabályok szerint járt el.
A biztonság fokozásának érdekében a HÉV-vonalakon ilyen esetekben, az átjárók előtt elhelyezett ún. fedező jelzők vörös állásba kapcsolnak, és csak rádión adott, szóbeli utasítás után, fokozott figyelemmel haladhat a szerelvénnyel a HÉV vezetője az átjáró felé – max. 15 km/órás sebességgel, szükség esetén hangjelzés adásával figyelemfelhívás céljából. Az előírások és az autóvezetők részéről a KRESZ betartása mellett ilyen helyzetekben sem alakul ki vészhelyzet, illetve nem történhet baleset.Fontos, hogy a közúti közlekedés szabályai szerint a vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. Az átjáró megközelítésekor, illetve az áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek. Továbbá az átjáró előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik. A vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek. Ha van piros jelzés az útátjárón, nem szabad áthaladni. Ha a fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, és a vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni. A sötét fénysorompójelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti; a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére.
A vasúttársaság köszöni az autósoknak, hogy betartották a vonatkozó közlekedési szabályokat és meggyőződtek a HÉV közeledéséről.