Az amerikai Goodyear gumigyártó a XX. század hatvanas éveiben forradalmi újítást próbált bevezetni az autós közlekedésbe – írja az Oddity Central.
A cég két alkalmazottja, William Larson és Anthony Finelli kezdett el dolgozni egy ötleten, amelynek lényege az volt, hogy az autók fényszórói mellett a kerekeik is képesek legyenek világítani.
Ehhez egy neothane nevű anyagot használtak, amely a német vegyész, Otto Bayer által még 1937-ben kifejlesztett poliuretán egyik változata.
A neothane különlegessége az volt, hogy a hagyományos gumiabroncsokkal szemben sokkal egyszerűbb volt a gyártása, ráadásul az anyag maga áttetsző volt, ezért különféle színűre be lehetett festeni, illetve, ahogy a Goodyear példája mutatja, akár izzókat is be lehetett alá építeni, amely egészen különleges látványt nyújtott működés közben.
A fenti videón is látható autó kerekeibe darabonként 18 apró villanykörtét építettek be, amelyeket a sofőr a műszerfalról egyetlen gombnyomással hozhatott működésbe.
Sajnos, a különleges fejlesztés éppen ellenkező hatást ért el, mint amire tervezték: Larson és Finelli úgy gondolta, hogy a világító kerekű autók biztonságosabbak lesznek a jobb láthatóság miatt, azonban sokan annyira megbámulták a kétségtelenül látványos járműveket, hogy az már balesetveszélyesnek bizonyult.
Emellett hamar rájöttek, hogy nem is túl praktikusak az efféle abroncsok, az út pora, vagy a sár ugyanis néhány kilométer alatt bevonta az egész abroncsot, így pedig a világítás biztonsági funkciója nagyjából meg is szűnt. Ráadásul, a neothane anyag nem is bizonyult túl hatékonynak, ugyanis kevésbé tapadt az útfelületre, mint a hagyományos autógumi, ezért, különösen esős időben kifejezetten veszélyes volt a használatuk. Így végül a Goodyear tíz év fejlesztés után feladta a projektet, ezért ma már csak képeken és videókon gyönyörködhetünk a világító kerekű autócsodákban.
Még több autó az nlc-n:
- A világ legdrágább autói 2021
- Magyar volt a világ első női taxisofőrje, neve: Dr. Pappné
- Változhatnak a magyar rendszámok