A polgári repülés legendás ikonja volt a brit-francia Concorde utasszállító repülőgép, amely a hangsebesség kétszeresével – egészen pontosan 2,04 Mach sebességgel – volt képes utasokat szállítani. A Concorde első repülésére 1969-ben került sor, ám csak 1976-tól állt szolgálatba és 27 éven át szállította az utasokat. Ezen kívül egyetlen szuperszonikus utasszállító repülőgép készült a világon, a szovjet gyártmányú Tupolev Tu-144, amely 1969. és 1999. között repült.
A Concorde a tehetős emberek repülőgépe volt, mai áron számolva ugyanis egy London – New York retúrjegyért több mint 3,5 millió forintot kellett fizetni. A gép hatékonyságát csökkentette, hogy kizárólag transzatlanti utakra engedélyezték a használatát, hogy a hangrobbanás ne a lakott területek fölött történjen. A gépek üzemeltetése azonban még így is komoly ráfizetést jelentett a francia és brit kormányoknak.
A szuperszonikus repülés első korszaka 2000. július 25-én ért véget, amikor a párizsi Charles de Gaulle repülőtérről New Yorkba indult az Air France 4590-es számú járata. A gép ugyanis felszállás közben defektet kapott, amelynek következtében kilyukadt az egyik üzemanyag-tartály. A gép kigyulladt, majd irányíthatatlanná vált, végül a közeli Gonesse városának egy szállodájába csapódott. A tragédiában 113 ember halt meg, köztük a gép összes utasa. A Concorde-okat ezt követően kivonták a forgalomból, amíg kivizsgálták a baleset körülményeit. A szuperszonikus utasszállító gépek végül 2001. novemberében indulhattak el újra, ám ezután már csak rövid ideig repülhettek, mivel a Concorde típust 2003-ban végleg nyugdíjazták.
Amerikából érkezhetnek az új szuperszonikus utasszállítók
A CNN hírcsatorna értesülései szerint az amerikai United Airlines jelentette be, hogy 15 új repülőgépet rendelt meg a denveri Boom Supersonic nevű cégtől. A gépek az ígéret szerint 1,7 Mach sebességre lesznek képesek, amely azt jelenti, hogy a jelenlegihez képest fele annyi idő – 3,5 óra – alatt teszik meg a London – New York távolságot.
A Boom Supersonic ígérete szerint az Overture típusú szuperszonikus gépek 2030-ra készülhetnek el, ehhez képest a United Airlines azt állítja, hogy már 2029-ben szállíthatnak utasokat. Környezetvédő aktivisták korábban aggodalmukat fejezték ki, mivel a hangsebességnél gyorsabb repülés a hagyományos repülőkhöz képest jobban terheli a környezetet. A United Airlines viszont azt ígéri, hogy az új gépek száz százalékban fenntartható forrásból származó üzemanyagot használnak majd.
Még több repülés az nlc-n:
- Újabb úti céllal bővül a Wizz Air budapesti kínálata
- Hamarosan jöhet a digitális Covid-útlevél a légi közlekedésben
- Eddig utazhatott melletted a repülőn a pávád!