A közbringarendszerek a világ számos nagyvárosában nagy népszerűségnek örvendenek. Nincs ez másképp Budapesten sem, ahol az idén tavasszal felújított MOL Bubi bringák használata már a nyár első hónapjában rekordokat döntött. Mi lenne azonban, ha az egész nap használt bringák nem csak közlekedési eszközként, de környezetbarát, megújuló energiaforrásként is működnének? Klassz lenne, nem igaz?
Pontosan ez az ötlet jutott eszébe a Guillaume Roukhomovsky – Blaž Verhnjak tervezőpárosnak, akik egy amszterdami pályázatra álmodták meg az S-Park közbringarendszert. A holland fővárosban közismerten sokan kerékpároznak: a Clean Energy Challenge adatai szerint az amszterdamiak összesen kétmillió kilométert is megtehetnek naponta. Ez pedig azt jelenti, hogy a nagyvárosban minden egyes nap termelődik 19,5 millió watt-órányi energia, ami több ezer háztartás energiaigényeinek fedezését tehetné lehetővé.
Ehhez azonban arra van szükség, hogy ez az energia ne menjen veszendőbe. Roukhomovsky és Verhnjak pedig éppen erre talált ki egy megoldást. Az általuk elképzelt közbringák első kerekén, a kerékagy körül egy különleges kialakítású akkumulátor rejtőzik, amelyet a bringázó pedálozás közben szépen feltölt energiával – a fékezésnél pedig, a hibrid autókhoz hasonlóan a rendszer visszanyeri az energiát, így az nem alakul át hővé, hanem elektromosság formájában tárolódik.
Amikor a kerékpárt visszarakják a közbringák dokkoló-állomására, az akkumulátorban tárolt energiát betáplálják a villamos hálózatba. Egy 30 bicikli tárolására alkalmas dokkoló, bringáként átlagosan 3,6 kilométernyi út megtétele után képes például az egész környék közvilágítását. Emellett, dokkolónként, évente mintegy 615 kilogramm szén-dioxid kibocsátást lehet a rendszer segítségével megspórolni.
Az ötlet talán legnagyobb előnye, hogy a helyieknek egy picit sem kell változtatnia a megszokott életmódján. Egyelőre nem tudni, hogy az ötlet megvalósul-e, azonban tény, hogy Amszterdam vállalta, hogy 2025-re a város energiaigényeinek negyedét fenntartható forrásokból fogják fedezni, ennél egyszerűbb megoldás pedig nem igazán lenne, ami hozzásegíthetné a város vezetését a cél eléréséhez.
Még több bringa az nlc-n:
- Nagyot esett, majd feltalálta az önmagát kiegyensúlyozó biciklit a fiatal mérnök
- Céges autó? Felejtsd el: itt a céges bicikli!
- Trabant-biciklit épített a gyulai ezermester