Teljesen új személettel indulna újra az élet Milánóban, hogy tiszta maradjon a levegő és élhető a közlekedés. A városháza bejelentette, hogy biciklisávok sokaságát szelik le hamarosan az autóutakról, a város közlekedését pedig a gyalogos- és bicikliforgalom felé terelik – írja a Guardian. A terv érthető: az észak-olaszországi Milánó és környéke Európa egyik legszennyezettebb régiója, ez pedig nagyrészt a sűrű autós közlekedésnek köszönhető. Csak összehasonlításképpen: bár kevesebben élnek itt, mint a magyar fővárosban (1,4 millióan), a város népsűrűsége több mint 7000 fő négyzetkilométerenként, azaz a 3300-as budapestinek több mint a duplája. A kijárási korlátozásoknak hála 30-75 százalék közötti mértékben csökkent az autó- és motorközlekedés, a városháza pedig szeretné, ha ez akkor is így maradna, amikor az emberek kimehetnek az utcára. A Strade Aperte nevű projekt lényege, hogy pár hét leforgása alatt 35 kilométernyi autóutat alakítanak át biciklisávvá és gyalogos zónává. A terv egyébként viszonylag olcsó, hiszen a hivatalnak nincs más dolga, mint felfestéssel jelezni egy-egy sávról vagy annak egy részéről, hogy az bizony már a biciklistáké.
A projekttől nemcsak azt várják, hogy tisztább marad a levegő, hanem azt is, hogy a gazdaság egy szeletét még a korábbinál jobban is fellendítik. Ha ugyanis több gyalogos és kerékpáros fér el az utcán, hívogatóbbak lesznek a vendéglátóhelyek is, terjeszkedhetnek a teraszok, azaz a vendéglátás akár jobb helyzetbe is kerülhet, mint a járvány előtt. Hogy mi lesz a terv kimenetele, azt nemcsak a városvezetés figyeli, hanem a világ is: mivel a legtöbb országtól eltérően Olaszországban (legalábbis a fertőzésügyi statisztikákat illetően) már lecsengőben van a járvány, ez az átalakítás lehet a többi hasonló projekt állatorvosi lova. Ennél kisebb léptékben ugyan, de Budapesten is elkezdődött egy hasonló terv: a korábban hagyományosan autók uralta utakra (Baross, Üllői, Bartók Béla) kerékpársávokat festenek a Magyar Kerékpáros Klub ajánlása alapján, méghozzá nem csak a belvárosba. A budapesti sávok elvileg átmenetiek, de ha beválik, és tényleg használják őket a biciklisták, könnyebb lesz meggyőzni a városvezetést, hogy maradjanak.