Új kutatás készült a társadalmi normák elhanyagolásáról. A témát a bevásárlás után a parkolóban hagyott bevásárlókocsik esetén keresztül mutatták be a Scientific American szaklapban megjelent tanulmány szerzői.
Noha az okok szerteágazók lehetnek (a sietség vagy a figyelmet elvonó gyerek is a gyakori okok között van), a bevásárlókocsit általában akkor hagyják a parkoló közepén az emberek, ha mások is ezt teszik. A cikkben annak a kísérletnek az eredményeit foglalják össze, amelyben azt akarták kideríteni, a széthagyott bevásárlókocsik befolyásolják-e az embereket abban, hogy ők visszavigyék-e a sajátjukat.
Az eredmény alapján abban a parkolóban, ahol más is otthagyta a kocsiját, az alanyok 58 százaléka nem vitte vissza a sajátját a helyére, míg a rendezett parkolóban csak az emberek 30 százaléka volt rendetlen. A jelenségre egy 2008-as kutatás is rávilágított. Akkor azt vizsgálták, mennyire viselkednek másképp egy graffitis sikátorban az emberek, mint egy rendezettben. Mindegyik helyszínen bicikliket kölcsönözhettek az alanyok, a kutatók pedig azt figyelték meg, hogy a rájuk aggatott cetlikkel, szórólapokkal mit tesznek. A rendezetlen sikátorban 69 százalék eldobta, vagy másik biciklire rakta át a cetliket, míg a rendezett sikátorban csak a résztvevők 33 százaléka szemetelt.
Vagyis a szociális normákat akkor lazítjuk meg igazán, ha azt látjuk, hogy más se követi őket, és sokkal inkább szabálykövetők vagyunk, ha azt látjuk, hogy más is betartja az elvárásokat.