A fodros hajgumi, angulul a scrunchie minden idők egyik legmegosztóbb kiegészítője. A kilencvenes években úgy hordtuk, mintha legalábbis kötelező lett volna, Hillary Clinton nem mondott le róla sosem, néhány éve pedig hivatalosan is visszatért a divat fősodrába. Az eredete azonban kevéssé közismert.
Egy New York-i bárénekesnő, Rommy Hunt Revson 1986-ban vált el férjétől, a Revlon kozmetikai márka örökösétől, John Revsontól. Munkája épp nem volt, egy elrontott szőkítés következtében pedig a haja is igencsak pocsék állapotban volt. Olyan hajgumira lett volna szüksége, amivel kíméletesen foghatja copfba vagy akár kontyba a haját, anélkül, hogy még jobban károsítaná a tincseit, és mivel ilyet a boltokban nem talált, úgy döntött, maga készíti el azt. A pizsamanadrágja fodros derékrésze ihlette meg: egy darab gumit fekete-arany szövettel borított be és – mivel épp csak az volt otthon – sötétkék cérnával varrt össze olcsó varrógépén. Bár szép nem lett, de ezzel megszületett a fodros hajgumi prototípusa.
„A barátaim megpróbáltak rávenni, hogy hagyjam az egészet és menjek el velük a strandra, mivel a nyár a végéhez közeledett, de valami azt súgta, hogy folytassam a munkát ezen a hajkiegészítőn” – idézte fel egy interjújában.
A kiegészítőt Scunci nevű uszkárja után nevezte el. 1987-ben szabadalmaztatta a dizájnt, és már az első hónapokban több mint 20 millió dollár értékben kapott rá megrendeléseket. A fodros hajgumit olyan patinás divatáruházak is forgalmazni kezdték, mint a Macy’s és a Bloomingdale’s. A korszak legnagyobb sztárjai, köztük Madonna, Janet Jackson, Paula Abdul, Demi Moore és Sarah Jessica Parker is előszeretettel viselték, ennek nyomán pedig a népszerűsége az egekbe szökött, az Egyesült Államokban, majd az egész világon tömegdivattá vált.
Revson cége képtelen volt azonban tartani a lépést a kereslettel és végül megszűnt, a piacot pedig ellepték a kiegészítő utánzatai. A feltaláló bírósági perekben igyekezett érvényesíteni a jogait és kártérítéseket követelt a koppintások gyártóitól. Pert indított továbbá a szabadalmat időközben megszerző L&N Sales and Marketing nevű cég ellen is.
„A scrunchie volt a világ legsikeresebb hajkiegészítője” – fogalmazott Lewis Hendler, L&N Sales and Marketing vezetője a The Washigton Post riportjában. A cég 2001-ig birtokolta a termék szabadalmát, míg az le nem járt. Ez idő alatt, csak az eredeti változatból 2 milliárd darabot értékesítettek és évente körülbelül 1 millió dolláros jogdíjat fizettek ki Revsonnak.
„10 évvel ezelőtt azt gondoltam, koldusasszony leszek, most pedig azt mondom: hé, ezt én találtam fel” – nyilatkozta még 1995-ben Revson a Postnak.
A scrunchie hírneve messze túlszárnyalta feltalálóját. Rommy Hunt Revson élete jelentős részét pereskedésekkel töltötte, azonban a találmányából befolyt bevételek még így is tisztességes megélhetést biztosítottak a számára. A közelmúltban, egészen pontosan 2022. szeptember 7-én, 78 éves korában hunyt el.