Volt egy betört orrú, boxoló vevőnk, aki napszemüveget akart. Szabályosan mintát kellett venni az arcáról és külön megtervezni rá. Sikerült, boldog volt.
Ezt Cséffay Alexandra, a Concept Eyewear munkatársa meséli. A fiatal márka arról vált – ahogy a designer cuccokkal lenni szokott, inkább szűk, belpesti körben – ismertté, hogy fából készítik az egyedi kereteiket és száraikat.
A történet persze nem ilyen egyszerű: egyrészt határozottan terjeszkednek, egyre több optikai bolt is vevő a modelljeikre, másrészt a fa mellett acetátot is használnak, most pedig éppen ásványok inspirálják őket.
Rózsa utcai bemutatótermük jó értelemben vett ingertúladagolás: mindenféle modellt találunk, a diszkréttől az egészen őrültig. Közös jellemzőjük a következetes anyaghasználat és az, hogy mindegyik elszakad az aviator-wayfarer-pornósnapszemüveg háromszögtől, amelyek állandóan szembejönnek az utcán.
“Igenis van határozott, évről évre változó napszemüvegdivat, pont, mint az öltözködésben – hangsúlyozza Alexandra –, csak nem feltétlenül jut el a plázákba.”
Ahogy a manufaktúráknál lenni szokott, a showroom mögött és felett zajlik a gyártás. A formákat, modelleket együtt találja ki az egészen fiatal csapat – ott jártunkkor 25 évre lőttük be az átlagéletkort, plusz Laci bácsi, a tekintélyt parancsoló szaki –, azaz nem akad el a folyamat, nem születik olyan terv, amit ne lehetne megvalósítani.
A fa – pontosabban a négy-hat rétegű préseltfa-lemezek – és az Olaszországból érkező acetát azért jó, mert egészen szabadon formálható és hajlítható, megmunkálni viszonylag könnyű, a kész darabok viszont tartósak, kevésbé karcolódnak, az esztétikumról nem is szólva. Az alapanyagot méhviasszal kezelik.
Ahogy a látvány is sugallja, minden környezetbarát, újrahasznosított vagy -hasznosítható, az ökológiai lábnyomuk egészen apró. Az árak is barátságosak, egy alsó kategóriás Ray-Ban áráért bárki találhat olyan szemcsót, ami biztos nem jön majd szembe az utcán.
Amerikai-magyar származású üzletember külföldön megszületett ötlete, amelyet aztán mégis Magyarországon indított be, és azóta a nemzetközi piac elismert résztvevője. Röviden ez az inspiráló története az e hónapban 13 éves Tipton cégnek a bitangmenő szemüvegek mögött.
Amely szemüvegeknek eszmei értékük is van: ha Tiptont hordasz, jó eséllyel magadon viseled a rocktörténelem egy jelentős darabját. A márka ugyanis arról híres, hogy a keretek és szárak vinylből készülnek. Pontosabban nem a hanglemezek alapanyagából, hanem magukból a hanglemezekből.
Az alapító, Milaskey Zakariás designer meggyőző legendája szerint édesapja műhelyében talált rá a családi lemezgyűjteményre, ekkor pattant ki a fejéből az ötlet: mi lenne, ha azokat használná alapanyagul?
Kiderült: a vinyl pont olyan jól vágható, faragható és formálható, mint a fent említett fa és acetát. Az eleve extravagáns darabokhoz külön hozzátesznek a hanglemezek jellegzetes csíkjai, amelyek ívként jelennek meg a kereteken.
A trükknek ráadásul komoly marketingértéke volt. A Vinylize kollekció legmenőbb darabjai híres zenészek lemezeiből készülnek és róluk is kapják a nevüket: Brubeck, Howl, John, Ella, Jackson és így tovább. Ashby modelljük még Red Dot-díjat is kapott tavaly.
Bejött: ma már olyan hírességek hordják a vinylszemüvegeket, mint Robbie Williams, Mick Fleetwood, Elvis Costello, Elton Johnnak pedig saját gyűjteménye van. A márka annyira keresett, hogy a Tipton saját hanglemezeket gyárt, hogy azokból szemüvegeket készíthessen.
Természetesen minden darabjuk kézzel készül, részben Budapesten, az alapanyag vágását pedig Pécsett végzik. A vinyl annyira bevált, hogy a szemüvegeken kívül már más használati tárgyakat is készítenek. Azóta pedig megszületett az Nvisible nevű átlátszó kollekció, amely szintén vinyl: a lemezek alapállapota ugyanis ilyen, azért festik feketére őket, hogy tartósabbak legyenek, és megőrizzék hangminőségüket.
A Tipton-szemüvegek 500 dollár körül kaphatóak a webshopban, de ha az Erkel utcai showroomba látogatunk, ahol a legnagyobb Vinylize keretválaszték található világszerte, ennél jóval kedvezőbb áron kapható egy keret. Ezen felül a világ 300 prémium kategóriás optikájában, New Yorktól Tokión át Sydneyig jelen vannak.