nlc.hu
Család
A 16 éven aluliak közösségi médiatilalma a legjobb megoldás?

A 16 éven aluliakat eltiltják a közösségi oldalaktól: biztos ez a legjobb megoldás?

A közösségi média a modern élet megkerülhetetlen részévé vált. Tiltani vagy nem tiltani, ez itt a kérdés?

Míg sok aggódó szülő támogatja a közösségi oldalak betiltását Amerikában vagy épp Angliában – Ausztráliában pedig 2025 végétől már tilos lesz a közösségi oldalak használata 16 év alatt -, a fiatalok (nem meglepő módon) egyáltalán nem pártolják, ők inkább újabb meg újabb eszközöket szeretnének, hogy minél jobban el tudjanak merülni a közösségi oldalak bugyraiban.

Az ember értéke a lájk

„A probléma az, hogy a közösségi médiát úgy tervezték, hogy függőséget okozzon – írja Gurnek Bains pszichológus. – Amikor megnézzük az értesítéseinket, az agyunk függővé válik a felszabaduló dopamintól. Az értesítések megbízhatatlansága még inkább függőséget okoz, amikor a jutalom váratlanul érkezik, az agyunk megszállottá válik, és várjuk, hogy mikor kaphatjuk meg a következő adagot.”

A szociálpszichológia megmagyarázza, hogy miért vagyunk olyan szerelmesek a közösségi médiába: az emberek társas lények, szükségünk van a kapcsolatokra, az agyunk megerősítésre vágyik, a közösségi média pedig megkönnyíti ezt, lehetővé téve számunkra (a saját kárunkra), hogy az értékünket a naponta kapott kedvelések vagy értesítések számában mérjük.

Más függőséget okozó anyagok, például az alkohol vagy a dohány esetében létezik minden országban valamiféle korlátozás, ami nem azért van így, mert 18 vagy 21 éves korban varázslatos módon immunissá válunk az alkohol vagy a cigi hatásaira, hanem azért, mert ezek a szerek különösen negatív hatással vannak a gyerekekre és a serdülőkre. Ugyanez igaz a közösségi médiára is, amely kifejezetten nagy hatással van a fiatalok fejlődő agyára. Az agyrohadás nem csak egy trendi kifejezés, hanem egy konkrét, valós jelenség: a közösségi média zsugorítja az agyunk szürkeállományát.

Forrás: Getty Images

Forrás: Getty Images

Nem jó ötlet a tiltás

Mivel a tizenévesek naponta átlagosan 4,8 órát töltenek a közösségi médiában, a korlátozások logikusnak tűnnek. Bár a fiatalok többsége azt mondja, hogy kevesebb időt szeretne a közösségi médiában tölteni, az önkontroll nem könnyű – mégsem ajánlott tiltani a fiatalokat a social oldalaktól.

A pszichológiai kutatások azt mutatják, hogy a teljes tiltás vagy korlátozás gyakran visszafelé sül el.

A reaktancia elmélete leírja, hogy ha a személyes szabadságunkat veszélyeztetve érezzük, akkor pont nem engedelmességgel, hanem negatívan, kiskapukat keresve, lázadóan fogunk reagálni. A fiatalok esetében, ha eltiltjuk őket a közösségi oldalaktól, biztosak lehetünk benne, hogy úgy fognak reagálni, hogy mindenáron megpróbálják visszaszerezni az irányítást és még nagyobb erővel igyekeznek majd használni a közösségi oldalakat.

„Érthető, hogy a szülők miért aggódnak a gyerekek közösségimédia-használata miatt, de a fejlődéslélektanból tudjuk, hogy a gyerekek és a serdülők akkor fejlődnek, ha megengedik nekik, hogy hibázzanak és támogató környezetben tanuljanak – fejti ki a pszichológus. – A közösségi médiához való hozzáférés korlátozása sértődöttséget szülhet, kíváncsiságtól vezérelt viselkedéshez vezethet, és végső soron a fiatalokat nem készíti fel megfelelő módon arra, hogy a digitális élet kihívásaival megbirkózzanak, amikor végül találkoznak velük.”

Kinek a felelőssége?

A szakember szerint a tiltás helyett inkább hallgassuk meg, hogy mit szeretnének a fiatalok. Egy felmérés szerint a brit fiatalok 71 százaléka ellenzi a 16 év alattiak közösségi média betiltását, ehelyett inkább azt szeretnék, ha több oktatást kapnának arról, hogyan lehet a közösségi médiában biztonságosan navigálni, 84 százalékuk pedig azt szeretné, ha az iskolai tantervbe bekerülne a közösségimédia-ismeret is.

A fiatalok úgy vélik, hogy a közösségi média cégeket – amelyek kihasználják és hasznot húznak az emberek függőségéből – kellene elszámoltatni. A megkérdezettek 78 százaléka szerint a cégeknek többet kellene tenniük azért, hogy eltávolítsák a káros tartalmakat a platformjaikról, 88 százalékuk pedig úgy véli, hogy átláthatónak kellene lenniük az algoritmusok használatával kapcsolatban.

Egyetértés van abban, hogy a cégeknek, és nem a fiatal felhasználóknak kellene felelősséget vállalniuk a platformjaik által okozott károkért (74 százalék).

Fotó: Getty Images

Fotó: Getty Images

Bizonyos értelemben ezeket a javaslatokat az alkoholadóhoz vagy a dohányreklámok betiltásához hasonlíthatjuk. Talán a fogyasztói tilalomnál hatékonyabb lenne egy olyan lépés, amely a viselkedés megváltoztatására ösztönöz, egy olyan politika, amely a közösségi média problémáját a középpontba helyezi.

„Abban mindannyian egyetérthetünk, hogy valamit meg kell változtatni, de szerintem a megoldás nem a teljes betiltás – fogalmaz a szakember. – A fiatalok tisztában vannak a problémával, és támogatást kérnek, meg kellene adnunk nekik azt, hogy meghallgatjuk őket, és ha így teszünk, nagyobb valószínűséggel érhetjük el azt az eredményt, amire mindannyian vágyunk.”

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top