nlc.hu
Trend
Egy különös divatbemutató zárta le a második világháborút

Játékbabák mentették meg a francia divatipart a teljes összeomlástól

1945-ben már látszott a világháború vége: Párizs felszabadult a náci megszállás alól, és itt volt az ideje, hogy a város újraindítsa divatiparát. Csak egy probléma volt -  nem volt elég anyag egy teljes divatbemutatóhoz. Így született meg az ötlet, hogy a haute couture kollekciókat kisméretű babákon prezentálják be egy miniatűr divatbemutató keretében, amelyet Theatre de la Mode-nak neveztek el.

Ha a második világháború a náci Németország győzelmével zárul, akkor a francia divatipar aligha őrizhette volna meg kivételes, trenddiktáló pozícióját Európában; sőt, valószínűleg ebben a formájában fent sem marad. A legendás divattervezőt, egyúttal az ágazat egyik legbefolyásosabb képviselőjét és döntéshozóját, Lucien Lelongot konkrétan meg is fenyegették, hogy a nagy francia tervezőket és a párizsi műtermek szakmunkásait Berlinbe és Bécsbe fogják áthelyezni,  hogy a német városokat az új Európa új divatfővárosaivá tegyék, míg Párizs a divattörténelem lábjegyzetévé válik.  Lelong válasza tömör és határozott volt:

A párizsi haute couture nem átruházható, sem en bloc, sem apránként. Vagy létezik Párizsban, vagy egyáltalán nem létezik.

Francia divatbabák a Maryhill Múzeumban (fotó: maryhillmuseum.org)

Bár szövetségesek persze győztek, de mint Franciaország gazdaságának nagy része, a divatipar is súlyos károkat szenvedett. Minden nagyobb divatház csak a szokásos terveinek kevesebb mint egyharmadát engedhette meg magának egy-egy kollekció esetében. A haute couture, vagyis a luxus divatcikkek piaca pedig végképp mikroszkópikusra zsugorodott; Európa nagy része 1939 óta nem is vásárolt új ruhákat.

De aztán jött a fentebb már említett megváltó ötlet: emberek helyett használjanak inkább olyan miniatűr modelleket, amelyekkel a korábbi századokban az utazó ügynökök mutatták be a divatipar legfrissebb kreációit (ezekről ebben a cikkünkben írtunk hosszabban). A francia divattervezők, ékszerészek, kalapos, fodrászok és díszlettervezők összefogtak, és létrehozták minden idők talán legsikkesebb babakiállítását. 

A babák mindegyike fekete drótból készült, tervezőjük Eliane Bonabel volt, kivitelezőjük Jean Saint-Martin szobrászművész, a fejeket pedig Joan Rebulls formázta. A körülbelül 70 centiméter magas babáknak saját színpaduk volt, ami a Theatre de la Mode (divatszínház) koncepciót erősítette. Az arcukat nem sminkelték ki, így a hangsúly a ruhákra terelődött. 

Elaine Bonabiel később így emlékezett vissza a nevezetes divatkiállításra:

„Bár nehéz idők jártak, és a szabók, a varrónők és a divattervezők mind szenvedtek a hidegtől, az áramkimaradásoktól és az élelmiszerhiánytól, gyakran pedig kénytelenek voltak gyalog vagy kerékpárral munkába járni, a műhelyek mélyén mégis lelkesen és buzgón vetették bele magukat a projektbe. A figurákat eleinte csak fel kellett öltöztetni, kalapot készíteni nekik és megfésülni őket.  ‘De aztán később kialakult egyfajta rivalizálás a couture-házak között, és azt mondták: „Miért ne lehetne cipőjük is?”.  Így aztán kis cipők készültek.  „Miért ne lehetne táska?” „Miért ne lehetne esernyő?”  Néhány műhely még alsóneműt is készített, noha ezeket nyilván nem láthatta a nagyközönség. Óriási verseny volt a divattervezők között.  Mindegyikük igyekezett kitalálni, mit csinál a másik, hogy többet és jobbat csinálhasson.”

 

5 fotó

Az egyebek mellett Cristóbal Balenciaga, Lucien Lelong, Schiaparelli, Nina Ricci, Pierre Balmain és Christian Dior által gondosan felöltöztetett babákat 1945. március 27-én a Louvre melletti Iparművészeti Múzeumban állították ki, ahol közben díszőrséget állított a köztársasági gárda. Az első hetekben több mint 100 ezer ember látogatta meg a kiállítást, és a bevételt a háborús áldozatok megsegítésére fordították. Az iszonyatos világégés után a francia divat – és ezzel együtt az európai divat – ismét a régi fényében tündökölt. 

A bemutató nagy sikert aratott, és Párizsból az egész világot bejárta, majd egy utolsó kiállítással zárult San Franciscóban, a de Young Múzeumban. Az ezt követő években a babák valahogyan egy belvárosi áruház pincéjében.

Az áruház tulajdonosa szerencsére ügyelt arra, hogy épségben maradjanak, és egy washingtoni múzeumba (Maryhill Múzeum) küldte őket. Végül a 80-as években visszakerültek Párizsba restaurálásra és kiállításra, de jelenleg újra a Maryhill Múzeumban vannak, ahol egy részük minden évben kiállításra kerül.

0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top