Így működik
Postaládákba dobott szórólapokon kínálnak alig több mint ezer forintért egynapos kirándulást (városnézést, fürdőzést, sétahajókázást) ebéddel és rendszerint kisebb ajándékkal. A program fő része többórás árubemutató, ám ez az ajánlatban csak kisbetűvel vagy egyáltalán nem szerepel.
Legalább két tucat cég foglalkozik ilyen vásárlással egybekötött utaztatással. Általában drága, akár több százezer forintos termékeket (pl. masszázsfotelt, terápiás matracot, edénykészletet) árulnak, de vannak olyanok is, amelyek pár ezer forintos krémekkel kereskednek. A közös bennük, hogy mindegyik áruról azt állítják: nagyon különleges, jótékonyan hat az egészségre.
Ne hagyjuk magunkat becsapni!
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) ellenőrei körülbelül 60 termékbemutatón vettek részt az év első felében. Majdnem mindenhol találtak kisebb-nagyobb szabálytalanságokat. A legtöbb helyen azzal trükköznek, hogy a meggondolatlan megrendelőkkel olyan papírt íratnak alá, amelyekben törvénytelen feltételek vannak.
A szabálytalanságok területi megoszlása százalékban |
Fontos!
Meggondolhatja magát a vevő 8 munkanapon belül. A bemutatón kötött szerződéstől – indoklás nélkül – el lehet állni, a határidőt az áru kézhezvételétől kell számítani. A foglaló visszajár, és bánatpénzt sem kérhet a kereskedő.
Számolni kell azzal, hogy...
• …bizonytalan a célállomás. Van, hogy „Mátrafüred környéki étterembe” szól a meghívó, vagy kisbetűs részben olvasható, hogy „a változtatás jogát fenntartjuk”.
• …elmaradhat az utazás, kevés jelentkezőre hivatkozva.
• …a 10–30 km-es út több óra is lehet, mert igyekeznek minél több jelentkezőt begyűjteni egy buszra.
• …nem luxusbuszokkal, hanem öreg, rossz állapotú járművekkel viszik az utasokat.
• …az idő nagy részét az utazás és a termékbemutató tölti ki, szabadprogramra csak egy-két óra jut.
Az eladás pszichológiája – Hogyan bírnak vásárlásra?
• Azt mondják, máshol nem – vagy csak jóval drágábban – kapható az áru (ez általában nem igaz).
• Olyan szép környezetben rendezik a bemutatót, hogy a résztvevők úgy érzik, anyagi gondokról nem illik beszélni, sőt szégyellik, ha nem vesznek valamit.
• Az olcsó utat, az ebédet, az ajándékot, a kedves kiszolgálást viszonozni akarja a meghívott.
• Beépített vevők fokozzák a vásárlási kedvet.
• Nagyon magas árat említenek először, majd egyre kisebbet, a „nagy kedvezmény” kelti fel az érdeklődést.
Utazás.lap.hu »
Turizmus.lap.hu »