A Weinstein-botrány, de akár Marton László vagy Kerényi Miklós Gábor ügye is rávilágított, hogy a szexuális zaklatás mennyire szomorúan sok embert érint. Erre a problémára szeretne megoldást a Los Angeles-i székhelyű Vantage Point nevű startup. A vállalkozást Morgan Mercer hívta életre, aki maga is átélt már szexuális erőszakot.
A Vantage Point a virtuális valóság (VR) technológiáját felhasználva olyan alkalmazást szeretne kifejleszteni, amely megtanítja a felhasználókat, hogyan viselkedjenek egy szexuális zaklatóval szemben, akár a munkahelyen, akár az iskolában.
A startup most az Indiegogo közösségi adománygyűjtő oldalon próbálja összeszedni a fejlesztéshez szükséges 650.000 dollárt. A kampány oldalán Mercer felhívja a figyelmet, hogy háromból egy nő átélt már szexuális zaklatást a munkahelyen, minden negyedik nőt ért már szexuális jellegű támadás egyetemen vagy főiskolán, hatból egy nő pedig élete során nemi erőszak áldozatává válik.
„Úgy gondoljuk, nagyon fontos, hogy mindenki megértse, min mennek keresztül ezek az emberek – mondta Mercer a Venturebeat-nek adott nyilatkozatában. – Azt szeretnénk elérni, hogy mindenki bele tudjon helyezkedni az ő helyzetükbe, ezzel megalapozva az empátiát a kapcsolódó tréning előtt. Erre pedig mi lehetne jobb módszer, mint a virtuális valóság?”
A Vantage Point VR-megoldásával olyasvalakinek a helyzetét élhetjük át, akinek szexuális jellegű támadással kell szembenéznie. Bár ez elsőre ijesztően hangzik, a startup éppen azért választotta a virtuális valóságot, mert így biztonságos, kontrollált körülmények között lehet átélni a helyzetet, amelynek segítségével a felhasználók gyorsabban és tudatosabban tudnak reagálni hasonló szituációban. A készítők azonban a férfi felhasználókra is gondoltak, akik így átélhetik, hogy mit kell a nőknek nap mint nap megtapasztalnia.
Mercer előzetes forgatókönyvek alapján, profi színészekkel szeretné létrehozni a 360 fokban nézhető videókat. A vállalkozó szerint ez a módszer sokkal hatékonyabb, mint egy sima érzékenyítő tréning, egy asztal melletti beszélgetésnek ugyanis jóval kisebb érzelmi hatása van. Mercer szándéka az, hogy a felhasználók empatikusan viszonyuljanak a hasonló helyzetek áldozataihoz és tanulják meg, hogyan játszhatnak aktív szerepet a szexuális zaklatás vagy szexuális jellegű támadások megelőzésében.
„Ez a téma nem lehet elég fontos a társadalom számára” – tette hozzá Louisa Spring, aki VR-játékok tervezőjeként csatlakozott a csapathoz.
Mercer rámutatott, hogy a szexuális zaklatás akár észrevehetetlen is lehet a járókelők számára, ezért is tartja fontosnak a témával kapcsolatos edukációt. Az alkalmazás fejlesztése során több jótékonysági szervezettel is egyeztettek, rajtuk keresztül pedig valódi áldozatokkal is kapcsolatba léptek, akik saját élményeik megosztásával járultak hozzá, hogy a virtuális valóságban átélhető élmény minél valósághűbb legyen. Mercer azt is reméli a fejlesztéstől, hogy annak hatására további áldozatok állnak majd a nyilvánosság elé, hogy leleplezzék támadóikat és erőt merítsenek a közösség erejéből.
A csapat reményei szerint januárban kezdődhet az érdemi munka a VR-videókon. Az első változatok az egyértelműbb helyzeteket veszik majd górcső alá, a felhasználóknak pedig különféle válaszreakciókat is kínálnak majd, hogy felmérhessék, mit tennének hasonló helyzetben. A későbbiekben azonban szeretnék a kevésbé egyértelmű zaklatási helyzeteket is feldolgozni a pár perces virtuális valóság videókban.