nlc.hu
Shine
Ezután könyvekért is majd a ruhaboltba megyünk

Ezután könyvekért is majd a ruhaboltba megyünk

A nyomtatott könyvek és emiatt a könyvesboltok iránti érdeklődés évek óta csökken, a problémára most lehet, hogy a divatipar talált egy jó megoldást.

A nyomtatott könyvek és emiatt a könyvesboltok iránti érdeklődés évek óta csökken, a problémára most lehet, hogy a divatipar talált egy jó megoldást. Igaz, ők elsősorban hangulatfokozóként tekintenének rá.

Könyvesboltban sétálgatni jó. Még akkor is, ha igazán nem akarunk venni semmit, a könyvek színei, illata, a plafonig érő, sűrűn telepakolt polcok látványa akaratlanul is kíváncsivá teheti a nézelődőt, milyen történeteket rejtenek a borítók. A számokkal is alátámasztható, emelkedett nézelődési kedvet akarják kihasználni a divatmárkák is, amelyek közül többen szorítottak már helyet könyveknek is a butikokban, hogy vásárlóik tovább tébláboljanak a kötetek és kollekciók között.

A párizsi Sonia Rykiel üzletben például közel 50 ezer kötet tornyosul a padlótól a plafonig érő könyvespolcokon, amelyek között ízlésesen kialakított fülkékben persze megtalálhatók maguk a ruhák is. Az üzlet miliője egyértelműen marasztalja, nézelődésre hívja a vásárlókat, akik bár megvenni nem tudják a könyveket, a jó érzést, amit a könyvtárszoba hangulat áraszt magából, magukkal vihetik. A márka reményei szerint persze néhány ruha társaságában.

Clara Bona (@clara_bona) által megosztott bejegyzés, Márc 19., 2017, időpont: 6:40 (PDT időzóna szerint)

Ennél is tovább ment a Club Monaco, mikor New York híres Vasalóházába (Flatiron Building) nyitott egy mini üzletközpontot, ahol nem csak ruháikat árulják, de virágüzletet, kávézót és könyvesboltot is találni az ajtón túl. Ez esetben a könyveknek már messze nem csak dekorációs szerepük van, jóval inkább arról van szó, hogy elsőrangú eszköznek bizonyulnak, ha egy divatmárka saját kifinomultságát kívánja hangsúlyozni és igényes szórakoztatást akar kínálni vendégei számára a szimpla vásárláson felül. Végtére is a pohár pezsgő már elég elcsépelt.

Sonia Chanter (@sonialilyg) által megosztott bejegyzés, Júl 26., 2017, időpont: 8:15 (PDT időzóna szerint)

Frappáns összekapcsolását jelenti a könyveknek és divatcikkeknek a Warby Parker szemüvegmárka lépése is, amely az amerikai írók első számú kedvencének számít. Tucatnyi, okosan összeválogatott könyvvel töltötték fel New York-i üzletüket, amelyek egy részét a vásárlók meg is vehetik – és közben azonnal konstatálhatják, az új szemüvegben tényleg, sokkal jobban látnak.

Warby Parker (@warbyparker) által megosztott bejegyzés, Aug 2., 2017, időpont: 9:03 (PDT időzóna szerint)

Persze a könyvekkel borított stratégia sem jön be mindenkinek. A 2000-es években a celebritások körében is menő Kitsonról 2011-ben még örömmel cikkezték, hogy a ruhák mellé betett könyvek mennyire jót tettek az eladásaiknak és mellesleg könyvekből is 100 ezres példányszámban értékesítettek. Aztán négy évvel később mégis kénytelenek voltak felszámolni az összes üzletet, hiába járt oda Paris Hilton és Kim Kardashian is shoppingolni.

Ennél jobban beváltotta a reményeket Marc Jacobs divattervező saját márkájának kísérlete, hogy Bookmarc néven nyitott kisebb könyvesboltokat 2010-ben, ahol albumokat, ritkaságnak számító, komoly irodalmi műveket és könnyed olvasmányokat egyaránt találni lehet. Igaz, ezek a boltok teljesen külön működnek a ruhaüzletektől, a webshopban azonban mégiscsak találkoznak a különböző áruk egymással. Az Anthropologie divatmárka sem csupán lakber szempontok szerint viszonyul a könyvekhez, a divatos pulcsik és szoknyák mellé szakácskönyveket, útikönyveket és más, könnyed olvasmányokat is kínálnak.

Jane ?? (@jane_travels_) által megosztott bejegyzés, Jan 10., 2018, időpont: 10:37 (PST időzóna szerint)

Hogy a bevásárlóközpontok zajos fast fashion butikjai valaha is átalakulnak a fashionista könyvmolyok szentélyévé, kérdéses. Míg az exkluzív üzletek számára izgalmas vérfrissítésnek számíthat egy effajta változtatás, addig a tömegmárkák számára félő, hogy egyáltalán nem térülne meg a befektetett költség, hiszen vásárlókörük jóval szélesebb, amibe bőven beleférnek azok is, akik még életükben nem vettek könyvet a kezükbe, ellenben öltözködniük nekik is kell.

De legyünk optimisták és bízzunk benne, hogy a divatvilág közbelépésével mégis, talán egy picit újra népszerű lesz a könyvolvasás, hiszen egy jó regény valódi értékén semmit sem ront, ha rányomják a trendi jelzőt.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top