nlc.hu
Aktuális
Mennyit ér egy pedagógus munkája?

Mennyit ér egy pedagógus munkája?

Bár legutóbb megírtuk, hogy a gyógypedagógusok megtarthatják a tévedésből nekik kiutalt béremelést, nem sokkal később érdekes hívás érkezett egy érintettől. Mint kiderült, sem a gyógypedagógusok, sem a pedagógusok nem pont azt kapták, amire számítottak.

„Ez a rendszer eltörli a minőségi munkával, többletfeladatok ellátásával kiérdemelt címeket, címpótlékokat. Sokszor azokat csapja arcul, akik idősebb, nagy tapasztalattal rendelkező, az intézményt a vállukon vivő pedagógusok. A Pedagógus I. kategóriába való terelésük valójában visszaminősítés. Lenulláz minden eddigi eredményt, életutat. Ezzel azt üzeni, hogy amit eddig csináltunk, az értéktelen, kidobható, felejthető rossz volt, és majd ők eldöntik, hogy mi a jó. Különösen méltánytalan ez a pályájuk utolsó harmadában járó pedagógusokkal szemben. Nekik már nincs idejük, sokszor energiájuk sem az öncélú újrabizonyításhoz. De az is büntetés, amikor az egyetemi végzettséggel rendelkező, általános iskolában tanító kollégákat minősítik vissza, hiszen ők a főiskolai végzettségnek megfelelő bért kapnak. És még nem szóltunk akkor a nem pedagógus munkakörben dolgozókról. Ők kívül maradtak mindenféle bérfejlesztésen, sokuknak még a munkáltatója is kétségessé vált”írja öt pedagógus a Facebookon közzétett nyílt levelében.

Mennyit ér egy pedagógus munkája?Az életpályamodell bevezetésével a jelenlegi helyzet ideális egy pályakezdőnek, de nem az a húsz-harminc éve dolgozó tanároknak, tanítóknak, gyógypedagógusoknak. Utóbbiak nem mindegyike számít közalkalmazottnak, legalábbis azok közül, akik az egészségügy területén dolgoznak. Kormányzati tervek szerint már szeptemberre meg kellett volna történnie az egészségügyben dolgozó pedagógusok, gyógypedagógusok átsorolásának, vagyis annak, hogy ők is hivatalosan olyan státuszba kerüljenek, ami garantálja számukra a jelenlegi tanítói/tanári bérskála alapfizetését. Ez máig nem rendeződött, így fizetésük most is lényegesen kevesebb, mint egy tanáré, tanítóé.  

Kérik vagy nem kérik?

Közülük a szociális és egészségügyi területen dolgozók jártak nemrég úgy, hogy egy átsorolásnak köszönhetően fizetésemelést kaptak, amit ki is utalt számukra a munkáltatójuk. Néhány nap elteltével azonban már visszakérte azt tőlük a kormányzat. Most pedig arról tájékoztat az Emberi Erőforrások Minisztériuma, hogy bár a juttatásnak nincs jogalapja, a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság átvállalja a terheket, eltekintve a követeléstől.  Lapunkat megkereste az egyik érintett gyógypedagógus képviselője azzal, hogy az októberben kapott emelt bérből novemberben már le is vonta a különbözetet, illetve annak egy részét a fenntartó. Az is növeli az aggályokat, hogy a hírekkel ellentétesen nem új szerződéseket, csupán kinevezésmódosítást írattak alá a dolgozókkal. Mivel a gyógypedagógusok ügyét rendező törvényes átsorolás nem történt meg időre, hivatalosan mégsem jár a nem kevés, mintegy 50-60 ezer forintos bérkülönbözet. Az intézmény vezetője ezért részletfizetést kért pedagógusai számára.

Hibák egymás után

Kategorizálva

Az új életpályamodell a pedagógusokat négy kategóriába – pedagógus I., pedagógus II., mesterpedagógus, kutatótanár – sorolja. Pedagógus II. kategóriába több év után lehet kerülni, a mesterpedagógus és a kutatótanár minősítéshez pedig legalább tizenöt évet kell a pályán tölteni. A kötelező óraszám a mostani 22-ről 22-26-ra nőtt, a túlóradíj pedig megszűnt.

A Semmelweis Érdekvédelmi Szövetség így nyilatkozott a 444.hu cikkére reagálva: „Kár volt aláírni az »új« kinevezést, merthogy a közalkalmazottaknál illetményt nem lehet csökkenteni. A kifizetett többletbért nem lehet visszakövetelni, mert az akkor érvényes kinevezések miatt az volt az illetmény. Ha hibázott a munkáltató, neki kell viselnie a jogkövetkezményeket.” Az NLCafé megkereste az érdekvédőket, akik azt mondták, hogy a kinevezésmódosítások során a munkáltató hibát követett el, amikor a téves besorolást elkészítette, és így már kikerülhetetlen lépés volt részéről a kinevezés második módosítása. A munkavállalók pedig ott követtek el hibát, amikor a dokumentum aláírása előtt nem kértek jogi segítséget. „Elgondolkodtatónak tartjuk azt, hogy megtörténhetett, hogy a korai fejlesztésre vonatkozó rész mint alaptevékenység kimaradt az intézmény alapító okiratából” – áll a szerkesztőségünkhöz eljuttatott válaszban.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top