Jelentősen emelkedett a kedélyjavítók forgalma Magyarországon: értékben 48 százalékos, mennyiségben 26 százalékos volt a növekedés 2018 szeptembere és 2019 augusztusa között az előző év azonos időszakához képest.
Ez 156 millió forintot, 105 ezer doboz tablettát, és 6,5 millió tablettát, kapszulát jelent – derült ki a Nielsen nemzetközi kereskedelmi láncok hazai forgalmát mérő adataiból.
- A kapszula, tabletta és – ritkábban – folyadék formátumú kedélyjavítók abszolút királya a kapszula: az értékbeli forgalom négyötöde ilyen. Ez a kiszerelés az előző év azonos időszakához képest kétharmados értékbeli növekedést ért el.
- Az elhúzódó mélabú elleni küzdelemben a nagyobb kiszerelések irányába tolódik a kereslet: az 50-99 darabos csomagok gyakorlatilag megtízszerezték értékbeli forgalmukat, mennyiségben pedig 15-ször több fogy belőlük, mint korábban.
- Ezzel párhuzamosan a kisebb kiszerelések (30-49) értékbeli forgalma csökkenőben van. Részesedésük jelenleg 40 százalékos, míg a nagyobb dobozok viszik a kedélyjavítók értékbeli forgalmának a felét.
- A kedélyjavítók forgalma október és december között jár csúcsra, ekkor realizálódik a mennyiségi forgalom közel 30 százaléka.
„Ősszel megugrik a kedélyjavítók iránti kereslet. A borongós kedélyállapot és az őszi–téli rossz idő ellen egyre többen választják a kategóriát. Ekkor realizálódik a teljes éves forgalom mintegy 30 százaléka. A teljes szezon jellemzően szeptember és március közé esik, és decemberben tetőzik”
– mondta Nagy Kitti, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője.
A kiskereskedelmi forgalomban kapható kedélyjavítók több mint háromnegyedét drogériákban vásárolja a magyar fogyasztó. A gyógyszertárak antidepresszáns-értékesítésére nem terjed ki a Nielsen kiskereskedelmi indexe.
Frissítés! Cikkünk korábbi verziójában – az eredeti közlemény alapján – antidepresszánsokat írtunk, de ilyen készítményeket csak receptre lehet kapni a patikákban. A drogériákban kedélyjavítókat árulnak.