nlc.hu
Aktuális
„Az, hogy a diákok maguk takarítják az iskolát, csak egy tünet, a forráshiány az egész oktatást sújtja”

„Az, hogy a diákok maguk takarítják az iskolát, csak egy tünet, a forráshiány az egész oktatást sújtja”

Több iskolában komoly gondot jelent a termek tisztán tartása. De nem ez az egyetlen probléma, ami a tanintézeteket sújtja: a diákok szerint az alacsony fizetések miatt kedvetlenül dolgoznak a pedagógusok, nagyon leromlott az iskolaépületek állapota, és van, ahol a legfontosabb oktatási eszközökre sem futja.

Ahogy arról az nlc is beszámolt, hónapok óta nincs takarító az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolában, ezért a diákok kénytelenek maguk takarítani az ország egyik legjobb gimnáziumában. Az RTL Klubnak nyilatkozva az iskola igazgatója is elismerte: mivel nem találtak takarítót, átmeneti megoldásként kénytelenek voltak bevonni a tanulókat a tantermek tisztán tartásába.

Képünk illusztráció (Fotó: Unsplash)

Az RTL Klub a Klebelsberg Központot is megkereste, ők azt írták, egyetlen iskola sem tett bejelentést náluk arról, hogy takarítóhiánnyal küzdene. A takarítószemélyzet biztosítása a Tankerületi Központok feladata, így egy diáktól se várják el a segítséget – tették hozzá.

Pedig Fehér Alexandra, a Független Diákparlament elnökségi tagja szerint egyáltalán nem egyedi eset, hogy takarítószemélyzet hiányában a diákoknak kell takarítaniuk az iskolájukat. „Nagyon kevés a takarítók fizetése, ezért érthető módon inkább elmennek jól fizető magáncégekhez dolgozni. Több iskola is jelezte már ezt a problémát, de egyelőre csak a Radnóti volt elég bátor ahhoz, hogy a közvélemény előtt is vállalja: mivel forráshiánnyal küzdenek, nem tudják megfizetni őket” – mondja.

Fehér azt mondja, azzal semmi bajuk nem lenne, ha egy átgondolt pedagógiai koncepció keretében a gyerekeket is bevonnák az iskolák tisztán tartásába, például azért, hogy így erősítsék bennük a környezettudatos viselkedést – de sajnos egyáltalán nem erről van szó. „A legtöbbször a diákok iskola után kénytelenek bent maradni, hogy kitakarítsák a termüket, és bár nem kötelezik őket erre, sok helyen »erősen ajánlják« az önkéntes szemétszedést” – fejtegeti.

Több mint tízezer takarító hiányzik az országból

Ahogy egy témába vágó novemberi cikkünkben is írtunk, egyre nehezebb takarítót találni Magyarországon. „Hatalmas a munkaerőhiány, több mint tízezer munkavállaló hiányzik ebből a szektorból – mondta Paár Zoltán, a Magyar Tisztítás-technológiai Szövetség (MATISZ) elnöke. – Ez természetesen az iskolák környékén is érezteti a hatását; korábban, amíg az oktatási intézmények még önkormányzatokhoz tartoztak, általában ők írtak ki közbeszerzéseket a takarításra, de gyanítom, hogy most már ezt is piaci alapon kell megoldaniuk a tankerületeknek.”

Képünk illusztráció (Fotó: Unsplash)

Paár azt mondja, hat-nyolc évvel ezelőtt ők voltak az elsők, akik jelezték, komoly munkaerőhiány várható a piacon. „A takarítás egy nagyon magas élőmunka-igényű tevékenység, nem véletlen, hogy a szolgáltatási díjunk hetven-nyolcvan százaléka a bér- és járulékköltségekre megy el. Igen ám, de sajnos nagyon kevés az ember: egyrészt azért, mert Magyarországon közel kétszázezer munkavállaló hiányzik azokról a területekről, ahol a takarításhoz hasonlóan szakképzetlen, kétkezi munkásokra lenne szükség, másrészt pedig azért, mert ennek a szakmának nagyon alacsony a presztízse.”

A MATISZ elnöke azt mondja, csak akkor oldódhatna meg a munkaerőhiány a szektorban, ha az eddiginél lényegesen jobb fizetést tudnának adni a munkavállalóknak. „Ha ezt a szakmát továbbra sem fogják rendesen megfizetni, ha továbbra sem fogják értékelni azt a rengeteg kétkezi munkát, amit a munkatársaink elvégeznek, akkor egyszerűen nem lehet majd megfelelő munkaerőt találni” – húzza alá.

Mozgalmat szerveznek a diákok

Fehér Alexandra hangsúlyozza, a takarítóhiány sajnos messze nem az egyetlen komoly probléma az iskolákban. „Az, hogy a diákok maguk takarítják az iskolát, csak egy tünet, a forráshiány az egész oktatást sújtja. Ez talán a tanárok hozzáállásában mutatkozik meg a leginkább: nyilván kevésbé lelkesen tanít valaki, kevésbé teszi bele a szívét-lelkét egy órába, kevésbé szívesen foglalkozik a diákok problémáival, ha abból a fizetésből, amit kap, alig tud megélni – vélekedik a Független Diákparlament képviselője. – Nagyon fontos lenne, hogy jelentősen megemeljék a tanárok fizetését, miközben az iskolák felszereltségével, állapotával kapcsolatban is komoly kifogásaink vannak.”

Képünk illusztráció (Fotó: Unsplash)

Egyre rosszabb állapotban vannak az iskolaépületek, és a felszereltségükkel is komoly bajok vannak. „Mindannyian hallottunk már olyan tanintézetekről, ahol nincs fűtés, nem működnek a vécék, nem lehet rendesen becsukni az ablakokat vagy pereg a vakolat a mennyezetről. Sokszor a tanításhoz szükséges legalapvetőbb dolgok is hiányoznak: nincs interaktív tábla, projektor, nincs elég számítógép, tanszerek. Sok helyen rendes tornaterem sincs – pedig hosszú évek teltek el azóta, amióta kötelezővé tették a mindennapos testnevelést.”

Fehér azt mondja, diákként fontosnak tartják, hogy megpróbáljanak tenni a közoktatást sújtó problémák ellen. „Ez az oka annak is, hogy úgy döntöttünk, átalakítjuk, mozgalommá szervezzük a Független Diákparlamentet. Hamarosan hivatalosan is bejelentjük az Alternatív, Diákközpontú Oktatásért Mozgalom megalakulását. Első körben Budapesten, Szegeden és Debrecenben szeretnénk alapszervezeteket építeni; úgy érezzük, így, »gyors reagálású civil szervezetként« sokkal könnyebben tudjuk majd felkarolni és a nyilvánosság elé tárni a diákok számára fontos ügyeket, mint az eddigi parlamentáris alapokon szerveződő formában. Kidolgoztunk egy komplex, az oktatás szinte valamennyi területét érintő reformcsomagot, és azon leszünk, hogy ennek minél több eleme megvalósuljon.”

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top