Állandó aggódás tárgya a kisgyerekes szülők részéről, hogy mennyit szabad hagyni a gyereknek az okostelefonok, tabletek nyomkodását. Egy új tanulmány szerint van is okunk az aggodalomra, de azért nem kell rögtön eltiltani a gyerekeket a kedvenc meséiktől.
A JAMA Pediatrics szaklapban megjelent új kutatásban 47 szülőnek adtak kérdőívet arról, hogy mennyit néznek a 3–5 évesek otthon mindenféle kütyüt; van-e tévé a gyerekek szobájában; néznek-e erőszakos tartalmakat; mennyire ellenőrzik a szülők, mit néz a gyerek. Ezek után kognitív felmérést végeztek a gyerekeknél (például a szókincset nézve), és MR-vizsgálat közben mesét nézettek velük, amivel az agy működését térképezték fel.
Azt találták, hogy azoknak a gyerekeknek, akiknek több képernyőidejük volt általában, kevesebb fehérállomány található az agyukban, és kevésbé fejlett a kognitív funkciókért felelős terület is.
Ez így elég ijesztő, mert szülőként rögtön rémeket látunk, hogy agysérülést okozunk a gyerekeknek a mesenézéssel, de azért nem eszik olyan forrón a kását, nem kell rögtön a folyóba dobni az összes tabletet a gyerek közelében.
„A nagyobb képet kell nézni – mondta el a New York Timesnak Dr. John S. Hutton, a kutatás vezetője –, hogy a képernyőidő megakadályozza-e a gyereket valamilyen építő tevékenységben, amilyen például az olvasás, szabad játék vagy beszélgetés. Ezek a tevékenységek segítenek az agy fejlődésében igazán.”
Dr. Hutton még hozzátette, hogy a kutatás csak egy pillanatképet dolgozott fel, és hogy akkor kapnának teljes eredményt, ha ezeknek a gyerekeknek a fejlődését hosszú időn keresztül lehetne követni. Mert simán lehet, hogy mire iskoláskorba érnek, az agyukban is helyreáll a fehérállomány, és a kognitív képességeik is utolérik az átlagot.
Tehát ne tiltsd el a gyereket a kütyüzéstől, csak arra figyelj, hogy más, képernyőtől független játékot is játsszon mellette, olvass neki, és beszélgess vele sokat, akkor nagy baj nem lehet.