Az Oktatási Hivatal legfrissebb listája arra ad választ, melyik hazai iskolában mennyit tesznek hozzá a tanulók fejlődéséhez, hátrányuk leküzdéséhez a pedagógusok. Az Országos kompetenciamérés (OKM) elsődleges eredményei alapján a szülők objektív mutatók alapján hasonlíthatják össze az iskolák teljesítményét.
Egy iskola teljesítményét és az ott folyó pedagógiai munka nehézségét és minőségét valójában nem ez, a rangsorban elfoglalt helyezés jellemzi a legjobban, hanem az, hogy egy tanári kar milyen társadalmi összetételű és milyen előzetes tudással rendelkező tanulócsoporttal érte el az átlagpontszámban megjelenő eredményt – hívja fel a figyelmet az Oktatási Hivatal honlapján. Hozzáteszik, hogy a közzétett listák a hozzáadott pedagógiai értéket leíró adatok segítségével erről a teljesítményről is számot adnak.
Hátránykiegyenlítés és tudásfejlesztés
A hivatal szerint nagyon szoros összefüggés van a tanulók társadalmi státusza és iskolai teljesítménye között. Oly annyira, hogy egy csoport várható tanulmányi eredménye megbecsülhető a tanulócsoport átlagos családi háttere alapján. Hasonlóan szoros összefüggés van a tanulók előzetes tudása, azaz a korábbi mérési eredményei és a várható teljesítménye között.
Az OKM adatai alapján azonosíthatók az olyan iskolák, amelyek jobb eredményt érnek el, mint az tanulóik családi háttere alapján vagy éppen korábbi teljesítményük várható volna – hívja fel a figyelmet az Oktatási Hivatal. Ezekben az intézményekben a pedagógiai munkával eredményesen ellensúlyozzák tanulóik hátrányos helyzetét, illetve az átlagosnál nagyobb az ott folyó pedagógiai munka fejlesztő hatása.
A hivatal listáin kiemelkedően szerepelt a
- budapesti Zrínyi Miklós Gimnázium,
- a makói József Attila Gimnázium,
- a mátészalkai Budai Nagy Antal Szakgimnázium,
- a kisvárdai Bessenyei György Gimnázium
is.
A teljes listát az Oktatási Hivatal honlapjáról lehet letölteni.