Online felmérést készített a tanárhiányról és az oktatásban tapasztalható minőségi problémákról a Szülői Hang Közösség.
A felmérésben 5281 szülő vett részt, válaszaikból ezek derültek ki:
- A szülői visszajelzések 45 százalékában jeleztek súlyos tanárhiányt, azaz valamelyik tantárgyból legalább két hétig nem volt érdemi tanítás az elmúlt évben. Ezen belül 15 százalék tapasztalt extrém tanárhiányt, amikor legalább 3 hónapig nem volt megfelelő oktatás a tantárgyból.
- Gyakori a váratlan tanárváltás, a fluktuáció, egy év alatt az esetek 44 százalékában volt erre példa. Ez azért rossz, mert a gyakori tanárváltások rontják a gyerekek érzelmi bevonódását és rontják a motivációjukat.
- A szülők szerint a csoportbontás hiánya gyakran hátráltatja az oktatást, a szülők 53 százaléka véli így. A csoportbontás hiányát tekintve matematikából látják legsúlyosabbnak a helyzetet a szülők, majd az angol nyelv következik. A tanárhiány ugyanis a matematika és angol nyelv esetében a legkritikusabb az összes iskolatípusnál.
- Nagy szórást mutat az osztálylétszámok eloszlása. Az általános iskoláknál az esetek 32 százalékában, gimnáziumoknál az esetek 21 százalékában, a szakképzésnél az esetek 11 százalékában az osztálylétszám meghaladja a törvényben rögzített maximumot.
- A szülői visszajelzések nagy mértékű tanári kontraszelekcióra utalnak. A szülők a tanárok csaknem negyedének (23 százalék) pedagógiai munkájával kifejezetten elégedetlenek.
- A szülők jelentős része (34 százalék) nem bízik az intézmény igazgatójában, és a tanárhiány megjelenésével ez a bizalmatlanság tovább nő.
- Az érintett szülők 44 százaléka elégedetlen azzal, ahogyan az iskola a speciális igényű (SNI, BTMN) gyerekekkel bánik. Az ilyen gyerekek szülei szerint az esetek több mint harmadában (37 százalék) a gyermek nem kapja meg az államtól a szükséges fejlesztést.
- A szülők többsége (56 százalék) szerint az intézmény nem tudja hatékonyan kezelni a hátrányos helyzetű tanulók beilleszkedését és tanulási nehézségeit.
- 10-ből 9 szülő szerint az állam nem nyújt kellő anyagi és erkölcsi megbecsülést a pedagógusoknak, és nem megfelelőek a munkafeltételeik sem.
A válaszokból az is kiderül, hogy a tanárhiány a település méretétől független, hasonló mértékben jellemző a nagyvárosokra, mint a kistelepülésekre, vagyis országos szintű problémáról van szó.