Vitathatatlan, a mobilunk a mindennapi életünk része: ébredés után azonnal az okostelefonunkhoz nyúlunk, a tömegközlekedésen szintén a mobilt nyomkodjuk, és a munkában sem ritka, hogy a kijelzőre téved a tekintetünk.
Szomorú, de igaz: A legfrissebb kutatások szerint átlagosan napi 9-10 alkalmazást nyitunk meg, és körülbelül 2 órát mélyülünk el a telefonunkban…!
Az okostelefonok elterjedése óta nemcsak telefonálni és sms-t küldeni lehet egy készülékkel, hanem például csevegni, videóhívásokat vagy épp élőzést indítani a közösségi oldalakon. Ezek mind nagyon hasznos alkalmazások, de nem vezetés közben, ugyanis minden egyes telefonhasználat minimum 5 másodpercet von el a figyelmünkből, ami közúton rengeteg idő.
Megdöbbentő adatok és a szomorú valóság
1. A mobiltelefont használó vezetők reakcióideje 50%-kal nő.
2. Az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Baleset-megelőzési Bizottsága szerint hatszor nagyobb az esély egy közlekedési baleset kialakulására, ha a sofőr vezetés közben a telefonját nyomkodja, mint ha ittasan ülne a volán mögé.
3. Egy üzenet megírása, elolvasása több másodpercre is elvonja a volán mögött ülő figyelmét. Ilyenkor átlagosan 5 másodperces vakon vezetésről beszélünk. Mit jelent ez a gyakorlatban? 50 km/órás sebességnél az autó hetven métert tesz meg 5 másodperc alatt.
Tudtad? Az autós balesetek során az ütközések többsége 3 másodpercen belül következik be, az 5 másodperces vakon vezetés egyenesen sokkoló!
Amikor kézzel fogható valósággá válik a statisztika
2018 májusában futótűzként terjed el a ceglédberceli tragédia, ahol egy kisbusz és egy teherautó ütközött össze, a balesetben pedig kilencen haltak meg. A román rendszámú kisbusz sofőrje élőben közvetítette az utat (majd az ütközés pillanatát is) a Facebookon. Vélhetően azért nem tudott előzés közben figyelni, mert az élő közvetítéséhez fűzött kommenteket olvasta. A tragédia miatt több mint 15 gyerek maradt árván.
Megoldás a kihangosítás vagy headsetes mobiltelefon-használat?
Az University of Sussex kutatói szerint a kihangosítós vagy headsetes telefonálások is majdnem ugyanolyan veszélyesek, mint a kézben tartott telefonálás. A 20 férfi és 40 nő bevonásával végzett kutatásnál az egyik csoport alanyait hagyták nyugodtan vezetni, míg a másikat folyamatosan szóval tartották a hangszórókon keresztül, és az derült ki, hogy utóbbiak közel egy teljes másodperccel lassabban reagáltak a veszélyhelyzetekre, ami nagyon sok tud lenni már városi tempónál is.
A hívások és az üzenetek megvárnak
Summa summárum: vezetés közben egyszerre kell a tükröket, a sebességet, illetve a körülöttünk haladó forgalmat is figyelnünk, ha közben még a telefonunkra érkező üzenetekre, hanghívásokra is figyelmet fordítunk, a reakcióidőnk jelentősen csökkenni fog. A megosztott figyelemmel történő vezetés pedig közel annyira veszélyes, mint a vakon vezetés. Nem éri meg kockáztatni, hiszen egy tragédia a másodperc törtrésze alatt bekövetkezhet!
Komolyan büntetik a vezetés közbeni mobilozást
A vezetés közbeni telefonálásért büntetést szabhatnak a szabálytalanul eljáró vezetőre. Helyszíni bírság esetében 10 000 forintos büntetésre számíthatunk, ha azonban a vezető nem ismeri el a felelősségét, és később az ártatlanságát sem tudja bizonyítani, ez az összeg 20.000 forintra emelkedhet, a telefon kézben tartásáért ráadásul 3 büntetőpontot is bezsebelhetünk. Nem éri meg kockáztatni!