A Mastercard felmérése szerint a magyarok nyolc százaléka már szeptemberben megkezdi a karácsonyi bevásárlást, novemberben pedig már majdnem minden második felnőtt vásárol az ünnepekre. Ez egyszrészt pénzügyi tudatosságból fakad, mert az előrelátás a költségek elosztását jelenti, másrészt az „élményajándékok” népszerűsége is arra ösztönzi a vásárlókat, hogy előre foglaljanak. A boltokban legnagyobb forgalom a Black Friday napján, november 29-én várható.
Az élményajándékok nem sak azért olyan népszerűek, mert közös időtöltésre ösztönzik a családot vagy a barátokat, de az ajándékozók sokszor így önmagukat is megajándékozzák – mondták el a Mastercard felmérésében megkérdezettek. Magyarországon a legszívesebben wellnesshétvégét adunk ajándékba, de előszeretettel ajándékozunk színház-, koncert- és mozijegyet, közös utazást vagy akár kreatív foglalkozást is.
„Az élményajándékok népszerűsége és az olyan kereskedői napok, mint a Black Friday azt is jelentik, hogy a karácsonyi vásárlás kezdete előretolódott – mondta Rose Beaumount, a Mastercard európai kommunikációs vezetője. – Megváltoztak a vásárlási szokásaink, ma már karácsony napján sincsenek zárva az áruházak, mert sokan mobilon vagy tabletről vásárolnak. Ez a trend csak fokozódni fog, ezért a Mastercard állandó fejlesztésekkel igyekszik elérni, hogy minden online tranzakció gyors, kényelmes és biztonságos legyen.”
A Mastercard adatai szerint a karácsonyt megelőző 100 napban egy átlagos magyar vásárló mintegy százháromezer forintot költ ajándékokra. Majdnem egyharmaduk tervez elutazni az ünnepek alatt, és szintén egyharmaduk vásárol előre koncertjegyeket. További érdekesség, hogy a magyaroknál a gyeremekek számára vásárolt ajándékok okozzák a legnagyobb fejtörést a vásárlóknak, majd ezt követi a házastársuk megajándékozása. A megkérdezettek tíz százaléka nevezte meg az anyósát a legnehezebben megajándékozható célszemélyként.