Család

Egy új magyar mese segít a gyerekeknek feldolgozni a karantént

Egyedülálló, új mesét olvashatunk a gyerekeknek a koronavírus-járványról hétről hétre egy magyar író tollából online.

A mese segít feldolgozni a gyereknek a vele történteket, a jelenlegi helyzetben pedig annyi bizonytalanság vesz körül minket, hogy kiemelten kell figyelni a gyereket ért stresszre. A meséléssel segíthetünk neki abban, hogy oldódjon a szorongása, ahogy Dr. Vekerdy Tamás egy régebbi interjúban az nlc.-nek nyilatkozta:

„A mesék oldják, vigasztalják, megnyugtatják a gyereket. A belső kép ugyanis feldolgozás, indulatok, vágyak, szorongások, ismeretek feldolgozása, ezért kell mesélni este, vagy ha beteg a gyerek. Ettől lemegy a láza, testileg-lelkileg ellazul, megnyugszik, gyorsabban gyógyul. (…) A mese a feldolgozás fontos eszköze, a gyermek a világról való tudását is a saját belső képeibe öltözteti. A kisgyerek ezeket a belső képeket vetíti ki aztán a világba, a játékaiba is.”

A koronavírus-járványra villámgyorsan reagált Bendl Vera, a Mihályi Csongor és az időgyurma meseregény írója, és most egy új, ingyenesen elérhető mesesorozattal jelentkezik a Pagony kiadó oldalán. A Berci nem megy iskolába című mesét fejezetről fejezetre követhetjük, és Vera pont azért kezdte el írni, hogy segítsen a gyerekeknek – köztük a saját fiának is – feldolgozni, megérteni, mi történik velük a kialakult karanténhelyzetben.

„Azért kezdtem el írni ezt a mesét, mert amikor hirtelen az egész ország bezáródott a lakásokba, akkor úgy láttam, hogy mindenkit csak a vírus és a bezártság érdekel, és úgy gondoltam, biztos a gyerekeknek is nehéz lehet megbirkózni a helyzettel. Először úgy terveztem, hogy realisztikus történetet találok ki, nem szakadok el a valóságtól, de hamar elvetettem az ötletet, mert rájöttem, hogy nem tehetem meg, hogy nem adok valamiféle menekülési útvonalat és legalább némi limitált, de mégis extra védelmet a főszereplőimnek.

mese-koronavirus-karanten

Részlet a Berci nem megy iskolába meséből (Illusztrátor: Remsey Dávid)

De lett azért időközben más, személyes motivációm is. Ebben a furcsa, otthon ragadt helyzetben a munkaritmusomhoz éppen egy mese illett – a felnőtt szövegek teljesen más környezetet igényelnek, nálam legalábbis. És aztán még hozzájött az a furcsaság is, amit az utóbbi időben tapasztalok, amióta gyerekkönyveket írok, és amire egyáltalán nem számítottam: ezek a gyerekek, akik a meséim hőseivé válnak, valamiféle paradox módon nekem is segítenek.

Ezt én sem tudom, hogy van, de minden karakter mintha engem is néha kihúzna a nehézségekből.

Berci megírásánál még nagy segítség az illusztrátor, Remsey Dávid, hiszen ez a mese azért megjelenés közben is alakul, és néha a rajzok is befolyásolják az események menetét, Dáviddal meg nagyon jó együtt dolgozni, illetve én nagyon értékelem, ha együtt csinálunk, hozunk létre valamit, attól gyakran minden jobb lesz.”

mese koronavírus karantén

Részlet a Berci nem megy iskolába meséből (Illusztrátor: Remsey Dávid)

A Berci nem megy iskolába mese új fejezeteit szerdánként olvashatjuk online. A folytatásos meseregényben így a gyerekek mindig a legfrissebb aktualitásokkal találkozhatnak Berci kalandjaiban, olyan kihívásokkal, melyek megjelennek az ő életükben is ebben a napról napra változó időszakban. Vera bepillantást enged abba, hogyan folytatódik a történet:

„Annyit elmondhatok előre, hogy a Berci nem megy iskolába mesének egy fontos motívuma lesz a megváltozott élethelyzet, amivel szerintem egyelőre mindnyájan barátkozunk, valahogy próbálunk beleszokni,

de emellett még az a különös, néha varázslatos kapcsolat is, ami a gyerekek és a nagyszülők között van, és amit most nagyon próbára tesz ez a járvány.

És őszintén szólva mindig is úgy gondoltam, hogy a legnagyobb varázslatokba általában az élet elején és a végén tudjuk beleengedni magunkat – ezt úgy mondom, hogy én elvileg a közepén vagyok, éppen a varázsos korszakon kívül. Elvileg. De azért keresem a titkokat, hátha ilyenkor is akadnak, csak ritkábban.”

Mag Judit gyermekpszichológus és gyerekei is várják a mese folytatását minden héten, a szakember szerint nagy szükség van a jelenlegi helyzetben arra, hogy Berci kalandjaival azonosuljanak a gyerekek, és ezen keresztül jobban megértsék, mi történik a velük.

„A mesékben általában véve az a jó, hogy az olvasó, vagy hallgató azonosulhat a szereplőkkel, így mintát kaphat, hogyan küzdjön meg egy-egy nehezebb élethelyzettel, illetve megtapasztalhatja, nincs egyedül, más is átélte már az adott konfliktust. A mese íve, a végén katartikus megtisztulással pedig megkönnyebbülést hoz, és reményt ad; megmutatja, hogy legalábbis van tovább, ki lehet bírni a nehéz helyzeteket és érzéseket is.

Berci meséjét is éppen ezek miatt tartom fontosnak, hiszen egy országnyi gyerek van most többé-kevésbé hasonló helyzetben.

Ráadásul a vírus miatt a barátaikkal sem találkozhatnak személyesen. Berci pedig érez, és együtt gondolkodik velük, hitelesen, nem elhallgatva a pozitív dolgokat sem. Így a történet alkalmas a szorongás oldására, valamiféle »közösségi élményt« is adhat, ezenkívül pedig úgy szórakoztat, hogy közben fel is vértez a megváltozott hétköznapokhoz való alkalmazkodásra.”

Itt olvashatjátok a Bendl Vera: Berci nem megy iskolába mese első és második fejezetét.

Olvass még többet mesékről:

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top