Családon belül könnyű meghatározni a generációkat, hiszen a gyerekeim és a szüleim is egy-egy másik generáció. A munkahelyünkön, vagy csak egyszerűen a családon kívül már sokkal nehezebb dolgunk van, ha valakit mindenáron be akarunk sorolni valahova. A generációs különbség létezik, de csak rajtunk múlik a mértéke.
Aki tíz évvel idősebb tőlünk, az a mi generációnk tagja, vagy már a szüleinkké? És ha fiatalabb? Ezen a vonal elindulva könnyű belátni, hogy inkább az egyének viselkedése meghatározó, és nem az életkora.
Lehet valaki nagyon fiatalos, folyamatosan megújulni vágyó személy, aki nyitott minden újdonságra, ezért a kapcsolatot is sokkal könnyebben megtalálja a nála fiatalabbakkal, és lehet pont az ellenkezője is, aki korán bezárkózik, nem hajlandó semmi újdonságot nyitottan fogadni.
Amikor generációk közti szakadékról beszélünk, általában az idősebb, jellemzően nyugdíjas embertársainkra és a fiatalabb, a munkaerőpiacra éppen csak pár éve belépett emberek közti konfliktusra gondolunk. Pedig talán nincs is nagyobb szakadék generációk között, mint a kamasz gyerek és a szülei ellentéte. A kamasznak szinte kötelessége leválni a szüleiről. Ahhoz, hogy ezt megtegye, folyamatosan konfrontálódik, keresi a feszültséget, mindenbe beleköt, megsértődik, míg legbelül arra vágyik titokban, hogy megölelgessük, megszeretgessük, de nem engedik a hormonok levetkőzni a sündisznó külsőt. Szinte akármelyik kamaszt nevelő szülőtől kérdezzük, mindegyikük egyetért abban, hogy tini gyerekkel együtt élni nem könnyű. Mellesleg igaz ez a dackorszakos picikre is, ők is eléggé mélyre ásnak a két generáció közti szakadékban, bár az is igaz, hogy míg egyik pillanatban mélyítik, a másikban teljesen be is temetik azt, de nekik meg pont ez a dolguk.
Nem vagyunk könnyű helyzetben, amikor idős szüleinket kell ápolnunk, kisegítenünk a bajban. Mi vagyunk ugyanis a „hamburger gyerekek”, akik még neveljük a saját gyerekeinket, dolgozunk a munkahelyünkön, hitelt törlesztünk, de közben már szüksége van ránk a szüleinknek is. Amikor ezekről az embert próbáló feladatokról esik szó, ritkán említjük, hogy mennyivel könnyebb dolgunk lenne, ha a feladatokon túl nem jelentene gondot még a kommunikáció is egy olyan generációval, akivel alig értjük meg egymást. Az, hogy ez jobban sikerüljön, mindkettőnk feladata, és sajnos folyamatosan dolgozni kell a javulásért, különben nem lesz megoldás. Amit tőlünk joggal elvárhatnak az idősek, az az, hogy ne kezeljük őket le csak azért, mert esetleg lassabban járnak, vagy nem igazodnak úgy ki a huszonegyedik századi technikai vívmányokon, mint mi. Ha elbizonytalanodnánk, kérdezzük csak meg bátran a kamasz gyerekünket, hogy mennyire vagyunk képben mi magunk a legújabb trendekkel kapcsolatban, és a választ használjuk fel az idősekkel való kapcsolatunkban.
Elvárható tőlünk a türelem, a megértés, de legalábbis az őszinte odafigyelés. Viszont cserébe nekünk is bátran lehetnek elvárásaink az idősebb generáció felé. Alapvetés kéne hogy legyen a nyitott odafordulás, a törekvés a rugalmasságra, még akkor is, ha nem értenek velünk mindenben egyet. Ha mindkét generáció törekedne a jobb kapcsolatra egymással, akkor sokkal több időt tudnánk együtt tölteni, méghozzá jó hangulatban, elismerve egymás érdemeit, és segítve a másikat a gyengeségeiben. Természetesen nagyon nehéz meghúzni a határt, amíg még mindkét generációnak kellemes, de a türelem, és ha az mégsem elég, akkor a nyílt, őszinte kommunikáció itt is segítségünkre lehet.
Adjuk át egymásnak a tudásunkat!
Nem kétséges, ahhoz, hogy a kommunikációnk jó legyen egymás között, hogy legyen egyáltalán miről beszélnünk, ismernünk kell egymást. Sokszor jelent gondot például, hogy a nagyszülők nem tudják kezelni az online platformokat, az unokák pedig nem szeretnek már telefonálni, hogy a levélírásról ne is beszéljünk. Márpedig nincs olyan nagyszülő, aki ne örülne, ha az unokája felhívná, miközben láthatnák egymást online. Természetesen egy ilyen beszélgetés soha nem fogja pótolni a valódi együttléteket, a családi ebédeket, az öleléseket, de a semmitől határozottan többet érnek. És a legelfoglaltabb unoka is hajlandó naponta egy-egy képet, vagy rövid videót küldeni a nagyszüleinek, akik boldogan nézik, sőt, ha kellően jól kezelik ezeket a technológiákat, akkor ők is válaszolhatnak az unokáknak. Ehhez viszont a tudást meg kell szerezni, és annak ellenére, hogy valószínűleg ez kicsit lassabb folyamat lesz, mint egy fényképalbum végiglapozása, kitűnő csapatépítő program lehet nagyszülőnek és unokának egyaránt.
Egy kutatás szerint Magyarországon a generációs szakadék létezésének három fő oka határozható meg:
- a gyors technikai fejlődés,
- a társadalmi értékrend megváltozása,
- illetve az, hogy az idősebb és a fiatalabb generáció tagjai a saját, külön világukban élnek, és a két világ között szinte nincs átjáró.
„A Magyarországon jelenleg együtt élő hat generációt a kommunikációszegénység jellemzi. Különböző kutatások tanúsága szerint a családokban napi 4-5 percet fordítanak beszélgetésre, és ennek is jelentős része a család logisztikai feladatainak megszervezésére korlátozódik. Közismert ugyanakkor, hogy a beszélgetéssel töltött idő mennyisége fordítottan arányos a problémákkal. Minél többet beszélgetnek egymással a különböző generációk képviselői a családban, annál kevesebb probléma merül fel a kapcsolataikban. Érdemes megfontolni ezzel kapcsolatban Endrei Judit gondolatait: Újra meg kell tanulnunk – sok egyéb miatt is – a generációs együttműködés érdekében beszélgetni, hiszen a generációk együttélése nagy tapintatot, önzetlenséget, kompromisszumkészséget, odafigyelést igényel.”
Ilyen a viszonyunk a többi generációval
- „Rémálom volt együtt lakni az anyósomékkal” – Élnél egy fedél alatt a nagyszülőkkel?
- “Az idősebbek csak azt látják, hogy a fiatalok furán lázadnak és nem tisztelik őket”