Az iskola magában hordozza a stresszt a gyerekek számára, nemcsak a tanulással, hanem a társas kapcsolatokkal is bőven kerülhetnek olyan helyzetbe, ami miatt szorongani kezdenek. Jeffrey Bernstein pszichológus, a 10 Days to a Less Defiant Child című könyv szerzője három olyan módszert írt le, amivel segíthetünk a gyereknek legyőzni a szorongást.
1. Felkészülés és rutinok
A szorongásra hajlamos gyermekek általában nehezen viselik az átmeneteket, így az otthonról az iskolába való átmenet is okozhat nehézséget. Néhány gyereknek – ésszerű keretek között – jót tesz a plusz „bemelegítési” idő, például érdemes korábban érkezni az iskolába, hogy legyen ideje felkészülni lélekben, akklimatizálódni a helyzethez. Az is hatásos lehet a szakember szerint, ha a gyereknek az iskolába járással kapcsolatban van szorongása, ha hétvégén is elmegyünk a suli felé, hogy még jobban rögzüljön számára a rutin.
A rutin azért kulcsfontosságú, mert a szorongó gyerekek nem boldogulnak jól a szervezetlen, nagyon spontán életmóddal. A rendszeres rutinok és a következetes menetrend szerinti napirend a szülőnek és a gyermeknek is a kontroll érzését adják és segíthetnek a gyereknek szabályozni az érzelmeit, mert tudni fogja, hogy mire számíthat mindennap.
2. Tudatosság és önszeretet
A legjobbat azzal tehetjük a szorongós gyereknek, ha megtanítjuk relaxálni és a tudatos jelenlétet gyakoroljuk vele minél többet. Ez ugyanis segít a gyereknek fejleszteni a koncentrációt, az önismeretet és az ellazulás képességét. Minél inkább megtanulnak a gyerekek a megnyugtató képekre és érzésekre koncentrálni, annál kevésbé fognak a szorongásukra figyelni. A szakember például előszeretettel használja azt a gyakorlatot a pácienseinél, hogy elképzelteti velük, ahogyan egy citrom levét kifacsarják. Egy másik megnyugtató vizualizáció pedig az, ha egy pislákoló gyertyára koncentrálnak képzeletben. A hasi légzés is segíthet a szorongást kikapcsolni, ezért érdemes megtanítani a gyereknek.
Az önszeretet is olyan fontos lenne minden gyereknek, mint a levegővétel, mégsem tanítjuk erre tudatosan őket. Épp itt az ideje! Tanítsuk meg arra, hogy ismerje el a hibáit, és kedvesen beszéljen saját magával ezekről a hibákról. Ha elakadna a gyerek és nem tudja, hogyan tegye mindezt, akkor mondja el, mit mondana egy barátjának. Gyakran az együttérzés könnyebben kifejezhető a barátokkal, mint önmagunkkal szemben. Az önszeretet elsajátítása alapvető készség a gyerekek szorongásának csökkentéséhez.
3. Az „ennek ellenére” varázsereje
A pszichológus szerint varázslatos hatása lehet a szorongásra, ha elsajátítjuk és rendszeresen használjuk az „ennek ellenére” szófordulatot. Még a katasztrofális napokat is képes elviselhetővé változtatni. Erősít, bátorságot ad és jót tesz a gyermek önbecsülésének. Így edzhetjük vele a gyereket:
„Igen, nem ment jól eddig a matek házi, ennek ellenére tovább fogok dolgozni rajta, és még keményebben próbálkozom. És ha ez nem segít, akkor kérhetek a tanáromtól extra segítséget, és tudatom vele, hogy tényleg nagyon igyekszem.”
„Meg fogok bukni ezen a dolgozaton; nincs értelme tanulni, ennek ellenére nagyobb esélyem van átmenni, ha megpróbálom.”
„Múlt héten hibáztam az edzésen, ennek ellenére az eheti alkalommal próbálok többet kihozni magamból.”