Fényes nyári napsütés, joviális lakópark, mellette medence, a vízben pedig két bohóckodó tinilány – így indít A Mardini nővérek (The Swimmers) című új netflixes filmdráma.
A vidám jelenet épp úgy játszódhatna Siófokon, mint Hamburgban vagy éppen Los Angelesben. Az, hogy a testvérpár pont a mára rommá bombázott Damaszkuszban élvezi a nyári vakációt, a sors csúf, de annál valósabb fintora. Az igaz történet alapján készült film a menekültből lett olimpikon úszó – vagy inkább úszóból lett menekült, majd olimpikon – Yusra Mardini és nővére, Sara történetét meséli el.
A Mardini nővérek egy jól összerakott film, ami az elején beszippant és az utolsó pillanatig leköt, de ami igazán, fájdalmasan nagyszerűvé teszi, az, hogy a néző fejében mindvégig ott motoszkál a gondolat: ez a valóság.
A film…
A filmdrámát jegyző angol-egyiptomi rendező, Sally El Hosaini nem kispályás: dokumetumfilmektől kezdve a sorozatokon át rengeteg műfajban alkotott, első önálló rendezése, A bátyám árnyékában (My Brother the Devil) pedig díjat nyert a Berlinálén és a Sundance Filmfesztiválon is. Hosaini tehetsége és tapasztalata A Mardini nővéreken is megmutatkozik – kiváló érzékenységgel nyúlt a témához, és valami olyat alkotott belőle, ami túlmutat az átlagos sportdrámák sablonjain.
A történet két szír kamaszlány, a 17 éves Yusra és a 20 éves Sara Mardini (őket egy libanoni színész testvérpár, Nathalie és Manal Issa alakítja) történetét kíséri végig. A nővérek egy teljesen átlagos, középosztálybeli családban nevelkednek Szíriában, Damaszkusz Darayya nevű külvárosában. Mindketten versenyszerűen úsznak, az edzőjük az édesapjuk, aki a saját soha be nem teljesült olimpiai álmait akarja elérni a lányain keresztül. Sara a magabiztos lázadó, Yusra pedig az acélakaratú sportoló és – talán pont emiatt – a szigorú apa kedvence.
A lányok idilli kamaszkorára az országban kitörő konfliktus vet árnyékot: ami 2011-ben a diktatórikus elnök, Bassár el-Aszad elleni békés tiltakozásként indult, az hamarosan egy totális polgárháborúvá fajult. A film 2015-ben játszódik, ekkor már rendszeresek voltak a lázadók, az iszlamista radikálisok és a kormány erői közötti véres összecsapások.
Bár a lányok családja az utolsó pillanatig megpróbálja fenntartani a normális élet látszatát, gyomorszorító jelenetekből nincs hiány: bulizó fiatalok figyelik a klub teraszáról a távolban becsapódó bombákat, később pedig Sara a Facebookról értesül arról, hogy egyik barátjuk meghalt a támadásban. A helyzet akkor válik tarthatatlanná, amikor találat éri az úszómedencét verseny közben – a nővérek ekkor hozzák meg azt a döntést, hogy Európán át Németországba menekülnek, ahol menekültstátuszért folyamodhatnak. Itt a törvények értelmében a 17 éves Yusra családegyesítési vízumot kérhet, amivel a szülei és otthon maradó kishúga is utánuk mehet. A két lány először Törökországba repül, ahonnan kezdetét veszi egy hosszú és keserves utazás.
… és ami mögötte van
A dráma legfájdalmasabb része az a fél Európán átívelő kálvária, aminek során a két lány elér Németországba. Bár játékfilmről van szó, ebben a részben minden igaz: a rendező Yusra Mardini Butterfly (vagyis Pillangó) című önéletrajzi könyvét használta fel hozzá.
A film remekül mutatja be a menekültek szenvedését, amin érző embert nem tud nem megrendülni. Yusra és Sara útitársai a Közel-Kelet és Afrika számos számos országából érkeztek, mindenkinek más és más a története, egy azonban közös: senki sem jókedvéből hagyta el a hazáját.
A téma ma is aktuális, hiszen miközben mi Európában azzal hitegetjük magunkat, hogy ezek az emberek amolyan félbarbárok, akik el akarják venni a munkánkat és megváltoztatni kultúránkat, naponta emberek százai vesztik életüket az úton.
A film legdrámaibb jelenete az, amikor a nővérek és egy tucat másik ember egy satnya gumicsónakban evickélve próbál átjutni Törökországból a görög Leszbosz szigetére. A motor félúton elromlik, a ladik pedig elkezd megtelni vízzel, ami pánikot okoz a többségében úszni nem tudó utasokban. Végül Sara és Yusra kiugranak a csónakból és a mentőövükre rögzített kötéllel több órán keresztül úszva a partra vontatják a csoportot.
Könnyű lenne azt gondolni, hogy ez a rész a forgatókönyvírók bravúrja, azonban nem az: minden kockája a valóságot tükrözi. A nővérek 2015-ben két másik útitársukkal együtt három és fél órán keresztül úsztak az Égei-tengerben, hogy kimentsék a hajóban lévőket.
Yusra két évvel később, 2017-ben a Vogue magazinnak mesélt erről a napról.
A lábunkat és egy-egy karunkat használtuk – a másikkal fogtuk a kötelet. Folyton jöttek a hullámok és a szemembe vágtak. Ez volt a legnehezebb rész – a sós víz csípése. De mit tehettünk volna? Hagyjuk, hogy mindenki megfulladjon? Húztuk a kötelet és úsztunk az életükért
– összegezte.
A film azonban nem ér véget itt, kendőzetlenül mutatja be azt is, hogy a menekülteknek a biztonságos Németországba érkezés után sem könnyű az élete. A lányoknak meg kell küzdeniük a bürokrácia minden akadályával és azzal, hogy a bevándorlási hivatalban kiderül: Yusra hiába csak 17 éves, nem folyamodhat családegyesítési vízumért. A valóságban a Mardini család többi tagja egy évvel később, 2016-ban ugyanazon a viszontagságos tengeri úton jutott el Németországba, mint a nővérek.
A film egyik fikciós szereplője, a nővérek unokatestvére, Nizar karakterén keresztül a néző belelát az – oly sokat emlegett – egyedülálló, fiatal férfi menekültek helyzetébe is. Ők azok, akikről az ellátórendszer hajlamos elfeledkezni és sok esetben még a nőknél és gyerekeknél is kevesebb segítséget kapnak. Az állandó bizonytalanság és a menekülttáborokban uralkodó áldatlan állapotok mind tükrözik a valóságot.
Riótól az ENSZ-ig
Egy vérbeli sportoló akkor is az marad, ha nem tud edzeni – ezt semmi sem bizonyítja jobban, mint Yusra életútja. Ahogy a film bemutatja, a lány Szíriában élsportolónak számított, sőt világversenyeken is részt vett, de amikor több hét után megérkezett Németországba, nem volt könnyű visszarázódnia a napi úszásba.
A lány a kemény munka és a német edzője, Sven Spannenkrebs (a filmben Matthias Schweighöfer) segítségével mégis elérte az álmát: kijutott a 2016-os riói olimpiára, ahol a menekültek olimpiai csapatát képviselte, sőt 100 méter pillangón megnyerte az előfutamát. Yusra összesen a 41. helyen zárta a versenyt. A lány azóta is aktívan folytatja az úszást, részt vett a 2020-as tokiói játékokon is, a sport mellett pedig minden idők legfiatalabb ENSZ menekültügyi nagykövete lett.
Nővére, Sara, aki Németországba érkezése óta csak az élvezet kedvéért úszik, nehéz időszakon van túl. Ahogy az a filmben is megjelent, 2017-ben egy menekülteket segítő szervezetnél kezdett dolgozni Leszboszon, ám őt és két kollégáját 2018-ban letartóztatták a görög hatóságok kémkedés, pénzmosás és embercsempészet vádjával. A lány 107 napot töltött börtönben, mielőtt óvadék ellenében szabadon engedték. Elmondása szerint csak novemberben kapta meg az ügyirat angol fordítását, ami alapján ő és a társai egy az ártatlanságukat bizonyító dokumentumot juttattak el a bírósághoz. Az ügynek egy erős politikai is színezete van, ugyanis a görög hatóságok az elmúlt években egyre durvább módszerekkel próbálják megállítani a menekültáradatot, aminek során az őket támogató szervezeteket is ellehetetlenítik.
Több nemzetközi emberi jogi szervezet, például az Amnesty International, amely „igazságtalannak és alaptalannak” nevezte a felhozott vádakat, kiállt Sara mellett, aki – ha a bíróság elítéli – akár 20 év börtönt is kaphat.