Vannak olyan tanárok, akik azzal inspirálják a diákjaikat, hogy kihívások elé állítják őket, hogy keményebben dolgozzanak, és olyan célokat tűznek ki eléjük, amelyeket a diákok talán nem is gondoltak volna lehetségesnek. Mások olyan megközelítést alkalmaznak, amelyet a kedvesség, a türelem és a bátorítás jellemez. Bár a tanítási stílusok jelentősen eltérhetnek egymástól, van néhány olyan megközelítés, amely az oxfordi kutatók szerint közös a leginspirálóbb tanárokban.
1. Lelkesedik a saját tantárgya iránt
Fontos üzenet a diákok számára, ha a tanár lelkesen áll az anyaghoz, tantárgyhoz, amit tanítani akar. A diákok a barátaiktól, a társaiktól, a médiától, és néha sajnos a családjuktól is azt látják sokszor, hogy nem túl menő dolog szeretni a tanulást, vagy lelkesedni egy-egy tantárgy iránt, ami miatt inkább elnyomják – főleg a tinik – az érdeklődésüket. A tanár lelkesedése egy tantárgy iránt sokféle formában megnyilvánulhat – nem kell az asztalokon ugrálni, és azt kiabálni, hogy a fizika mennyire csodálatos ahhoz, hogy a lelkesedést átadja a diákoknak. Ami fontos, hogy a tantárgy iránti szeretetüket lássák a diákok, bátorítást kapjanak a tanártól, aki így tudományos példaképként állhat a gyerekek előtt. Igen, lehet valaki nagyon menő és közben szeretheti a matekot, létezik ilyen ember!
2. Megmutatja a diákoknak a lehetőségeket
A legtöbb diák már középiskolában eljut odáig, hogy elgondolkodik a jövőjén, karrierlehetőségeken, és ezek alapján is választ érdeklődési kört. A jó döntéshez azonban meg kell küzdeniük az olyan tévhitekkel, mint hogy csak a gazdasági és IT irányok hoznak a jövőben pénzt. Vagy hogy már csak a kétkezi munkára van szükség és azt fizetik meg. Azért is veszélyesek ezek a tévhitek, mert elvezethetik oda a gyereket, hogy lemond arról, amit a szíve mélyén szeretne, és elutasít olyan tantárgyakat, amelyekben esetleg nagyon jól tudna teljesíteni.
Kezükben a jövő
Kezükben a jövő címmel indítunk sorozatot, amelyben a magyar közoktatás helyzetét és reménységeit igyekszünk bemutatni. Mert vannak még elhivatott pedagógusok, jó iskolák az országban, csak egyre nehezebb megtalálni őket.
A tanár szerepe itt az, hogy segítse a diákokat abban, hogy tágítsák a látókörüket, és lássák, hogy a tantárgyak, amelyeket szeretnek, hogyan vezethetnek izgalmas karrierhez a jövőben. Például egy olyan diák, aki szereti az idegen nyelveket, de nem feltétlenül akarja, hogy ez legyen a karrierje középpontjában, talán nem is tudja, hogy egy idegen nyelvvel bővítheti saját magának a világ más tájain elérhető munkalehetőségek körét.
3. Tisztelettel bánik a diákokkal
Minden korosztályra igaz, hogy tisztelettel kell bánni velük, de különösen oda kell figyelni a kamaszokra ebben a kérdésben, ha jó tanárokról beszélünk. A gyermekkor és a felnőttkor között küzdő tinédzserek sokkal inkább hallgatnak azokra a tanárokra, akik úgy kezelik őket, mint a felnőtteket, akivé majd válnak. Egy tanár akkor bánik tisztelettel a diákokkal, ha nem viselkedik velük lekezelően, és világossá teszi számukra, hogy nincs hülye kérdés, csak olyan, ami jó kiindulási alap a tanuláshoz.
A jó tanár komolyan veszi a diákokat, a lelkesedésüket és álmaikat, még akkor is, ha ez utóbbiak irreálisak. Bár egyetlen tanár sem akar hamis reményt kelteni a diákjaiban, hogy profi focistaként vagy híres zenészként fog érvényesülni, a tiszteletteljes bánásmód azt jelenti, hogy a tanár nem kigúnyolja ezeket az álmokat, hanem inkább arra bátorítja a diákokat, hogy reálisabb karrierterveket készítsenek.
4. Szórakoztatóvá teszi a tanulást
Fontos megjegyezni, hogy vannak olyan leckék, amelyek soha nem lesznek szórakoztatóak. Minden tantárgynak megvannak az alapjai, amelyeket el kell sajátítani, például a történelemben a dátumokat vagy a fizikában a képleteket kell megjegyezni. Azok az órák pedig, amelyek elsősorban az ismétlésre vagy a vizsgákra koncentrálnak, általában inkább stresszesek és nem annyira mókásak.
De ezeken a kivételeken túl a nagyszerű tanárok mindent megtesznek azért, hogy az órákat élvezzék a gyerekek és ne csak túlessenek a tananyagon. Egyes tantárgyak esetében ez a tanítási stílus kérdése; az olyan idegennyelv-órák, amelyek a nyelv használatára összpontosítanak, kétségtelenül élvezetesebbek, mint azok, amelyek a nyelvtani szabályok és új szavak ismételgetésére összpontosítanak. Más tantárgyak esetében az is lehet, hogy az órákat változatossá és interaktívvá kell tenni, hogy a tanulókat több szempont alapján is bevonja a tanár.
5. Ösztönzi a kutatást
A diákok érettségének egyik fokmérője, hogy mennyire vállalnak felelősséget a saját tanulásukért. Ez azzal kezdődik, hogy az általános iskolában megmondják nekik, mit kell tanulniuk; majd megtanulják ezt elemezni és kérdéseket feltenni; majd kutatást végeznek, és önállóan keresik meg a válaszokat a kérdéseikre; végül pedig a posztgraduális szintre érve saját kutatásukat irányítják érdeklődési körüknek megfelelően. Egy nagyszerű tanár azzal inspirálja a diákjait, hogy válaszol a kérdéseikre és megosztja velük a szaktudását, de azzal is, hogy arra ösztönzi őket, hogy nagyobb felelősséget vállaljanak a tanulásukért.