Illinois államban július 1-jén hatályba lépett az a törvénymódosítás, amely előírja, hogy a gyerekeknek fizetség jár azért, ha ők is szerepelnek az influenszer szüleik tartalmaiban. A javaslat úgy módosította az állam gyerekmunkáról szóló törvényét, hogy kiterjedjen azokra a fiatalokra is, akiket a szüleik a közösségi médiában szerepeltetnek.
Letetéti számla a gyereknek
A jogszabály egész pontosan ezt tartalmazza: a 16 éves vagy fiatalabb gyereknek fizetést kell adni, ha egy 30 napos időszakon belül legalább 30 százalékban szerepel olyan videókban vagy online tartalmakban, amelyekért a szülője vagy gondviselője pénzt kap. A gyerek legalább a bevétel 15 százalékára jogosult, de ha gyakrabban szerepeltetik a szülők, a fizetése is arányosan emelkedik. A tartalomkészítő felnőtt felel azért, hogy a gyereknek járó pénzt letétbe helyezze egy számlára, az összeget a gyerek 18 éves korában kaphatja meg.
A szülők évente egyszer kötelesek jelentést tenni az illinoisi munkaügyi hivatalnak az érintett gyerekekről, valamint arról, hogy mennyi pénzt kerestek a fizetett videókkal, hány órát dolgoztak a fiatalok, és mennyi pénz került a letéti számlájukra.
Családi vállalkozás a vlogolás
Az utóbbi években a közösségi média számos szülőnek lehetővé tette, hogy karriert csináljanak online videókkal vagy más tartalmakkal, és jól keressenek fő- vagy mellékállásban. Ehhez gyakran a gyerekeiket is felhasználták, részben azért, mert ez a családi vlogolás velejárója, másrészt velük sokkal nagyobb nézettséget tudnak elérni: a Pew Research Center adatai szerint a YouTube-on átlagosan háromszor több megtekintést érnek el azok a videók, amelyekben 13 évesnél fiatalabb (vagy fiatalabbnak tűnő) gyerekek szerepelnek, mint a más típusú videók.
A szülők pedig csinos summát tehetnek zsebre: egy egymillió követővel rendelkező influenszer 20 ezer dollárt (7,2 millió forint) is kereshet egy szponzorált poszttal, de akinek csak 100 ezer követője van, az is kaphat akár 4000 dollárt (1,4 millió forint) egy fizetett tartalomért.
Brooke Raybould négy, 2 és 9 év közötti fiú édesanyja, és akkor kezdte megosztani az életüket az Instagramon, amikor várandós volt az első fiával, miközben MBA-képzésre járt. A diploma megszerzése után úgy döntött, hogy otthon marad, és a közösségi médiában látta a nagy lehetőséget. „Az anyaság mellett is csináltam valamit, ami szórakoztató volt, kihívást jelentett, és táplálta a vállalkozói szellemet” – mondta Raybould a Good Morning Americának hozzátéve, hogy alig több mint két év elteltével már több mint hat számjegyű összeget keresett évente, ami mostani árfolyamon legalább 36 millió forint.
Úgy éreztem, mintha aranyat találtam volna… mert otthon lehetek a gyerekeimmel, a megszokott életemet oszthatom meg, elég keveset kell dolgoznom egy nap, és tisztességesen meg tudok élni. Ez alapvetően olyan volt számomra, mint egy álom.
A 700 ezer követővel rendelkező Raybould Észak-Virginiában él a férjével és a négy gyerekkel, így őket nem érinti a napokban hatályba lépett illinoisi törvény. Ugyanakkor megérti, hogy az iparág növekedésével és egyre több gyerek bevonásával szükség lehet a szabályozásra, hogy etikusan járjanak el az influenszerek.
Ő egyébként – mindenféle előírástól függetlenül – a férjével létrehozott egy pénzügyi alapot a fiaiknak azért cserébe, hogy részt vesznek a közösségi oldalakra kikerülő tartalmakban, bár az édesanya részleteket nem árult el. Azt viszont elmondta, hogy úgy tekint az influenszerségre, mint egy családi vállalkozásra, ahol mindenki besegít. Az anya szerint a fiai naponta 15 percnél többen nem vesznek részt a tartalomkészítésben, és állítása szerint arra is figyel, hogy a gyerekek jól érzik-e magukat „munka” közben.
Egy 16 éves lány kezdeményezte a törvényt
A napokban életbe lépett szabályozás egy 16 éves lánynak, az Illinois állambeli Normalban élő Shreya Nallamothunak köszönhető. A világjárvány idején a közösségi oldalakat böngészte, és egyre frusztráltabbá vált attól, hogy milyen sok gyereket látott a családi vlogokban. Eszébe jutottak a saját családi videóik, amelyeket a szülei éveken keresztül készítettek róla és a húgáról; az első lépéseikről, az iskolába járásról és egy csomó kínos dolgokról. Ezek a felvételek szerencsére a családban maradtak, de a lány rájött, hogy a családi vlogolás során nagyon intim pillanatok kerülnek fel az internetre, és ez nagy probléma a gyerekek szempontjából.
Nallamothu 2022-ben levelet írt az állam szenátorának, a demokrata Dave Koehlernek, amelyben sürgette, hogy fontolja meg a gyerekinfluenszerek védelmét szolgáló jogszabály kidolgozását.
Pénzt vagy életet?
A törvénymódosítás révbe ért, de az új szabályozás egyértelműen a pénzügyekre, a gyerekek anyagi jogaira összpontosít. Bár ez is fontos lépés, a felfogást több szakember is kifogásolta, szerintük ugyanis a gazdasági szempontok helyett inkább a gyerekek magánéletét kellene megvédeni. Persze a mostani megközelítés nem zárja ki, hogy a problémakör más részei is napirendre kerülnek.
„Ha az emberek zsebébe nyúlunk, az remek módja annak, hogy rávegyük őket arra, hogy átgondolják a tetteiket” – mondta Carolyn Jarett, az közösségimédia-marketinggel foglalkozó Oak Street Social társalapítója.
Jessica Maddox, az Alabamai Egyetem professzora, aki a közösségi oldalakat és az influenszereket tanulmányozza, korábban arról beszélt, hogy remélhetőleg a jövőbeli jogszabályok további rendelkezéseket is tartalmaznak majd. Például lehetővé teszik, hogy 18 éves korban valaki kérelmezhesse, hogy a róla készült tartalmakat eltávolítsák a közösségi oldalakról.