nlc.hu
Család
Tatár Csilla a kritikus gondolkodás nagykövete

Tatár Csilla: „A gyerekeimet is arra nevelem, hogy kérdezzünk egymástól, vitázzunk”

Kritikus gondolkodás nélkül ma már nem is tudnánk eligazodni a rengeteg információ között, ami ömlik a médiából. A kompetenciás tengeren is túl programban a kritikus gondolkodás kompetenciájának nagykövete Tatár Csilla.

A mai információdömpingben, az álhírek kiszűrésére, és úgy általában az életben eligazodáshoz is elengedhetetlen kompetencia a kritikus gondolkodás, amelyet leginkább a szülőktől tudnak elsajátítani a gyerekek. Például a kritikus gondolkodásra van szükség, amikor meg kell különböztetni az információt a véleménytől, vagy amikor dönteni kell, hogy hagyjuk-e magunkat manipulálni egy reklám által, vagy még időben rájövünk, hogy nem kell a túlárazott terméket megvásárolni.

Kritikus gondolkodás

Robert H. Ennis pszichológus a kritikai gondolkodást úgy definiálta, mint „reflektív és ésszerű gondolkodás, amely annak eldöntésére összpontosít, hogy mit higgyünk és mit tegyünk”. Forrás

Tanítsd meg a gyereknek a kritikus gondolkodást!

Az iskolában sajnos nem igazán tanítják a kritikus gondolkodást a gyerekeknek, a frontális tanítás, a tananyag „leadása”, és a hierarchia nem engedi, hogy a tanulók az iskolában ezt a kompetenciát gyakorolják. Az iskolában általában úgy tesznek fel kérdést a tanárok, hogy abban benne rejlik a válasz – és csak egyetlen helyes válasz van -, ezért egy logikát igénylő kérdéssel már nehezen tudnak mit kezdeni a gyerekek. 

A kritikus gondolkodás azt is jelenti, hogy nem hiszünk el mindent, ami gondolati szinten megjelenik a fejünkben. Az olyan gondolatokat, mint a „Soha nem fog úgy szeretni, ahogy nekem jó”, vagy „Jobb vagyok náluk, nem igazságos, hogy nem engem léptettek elő”, illetve bármi, amiben a „kell”, „soha”, „mindig” és „kellene” megjelenik, fenntartásokkal érdemes kezelni. Ezeknek a kéretlen gondolatoknak hajlamosak vagyunk bedőlni, pedig a kritikus gondolkodást elővéve a helyükön lehetne kezelni mindet: az agyunk csak próbálja megjósolni a jövőt, felméri a veszélyeket és lehetőségeket, a múltbeli kudarcokat elemzi és a legrosszabb forgatókönyvekre igyekszik felkészülni a jövőben.

Az ilyen gondolatok ellenszere a kritikus gondolkodás, amely hamar el tudja pár kérdéssel venni az erejüket.

A szülőknek kell tudatosan odafigyelni, hogy ezzel a nagyon fontos kompetenciával felvértezve érkezzenek a gyerekek a felnőtt életbe. Ugyanis a munkahelyeken is kifejezetten keresik azokat, akik erősek a kritikus gondolkodásban, úgyhogy nem elhanyagolható ennek a kompetenciának a fejlesztése a gyerekeknél.

Tatár Csilla

Tatár Csilla (Fotó: Edison)

Elengedhetetlen kompetenciák

A mai szülők helyzete nem egyszerű, hiszen nincsenek egyértelműen kijelölt szakmák, jövőkép a gyerekek előtt, mint a mi gyerekkorunkban, ezért olyan fontos, hogy az olyan alapvető kompetenciákat, mint a kritikus gondolkodás fejlesszük. Az a legfőbb cél, hogy boldog felnőtté cseperedjenek a gyerekek, amihez elengedhetetlen az a 12 kompetencia, amit az Edisonplatform A kompetenciás tengeren is túl programjában mutatnak meg ismert szülők, a kompetencia-nagykövetek. A 12 ember 12 kompetenciát mutat be, és felhívja arra a figyelmet, hogy a gyerekek fejlődésének szempontjából milyen kompetenciákra kell odafigyelni. A program keretén belül 12 videoüzenet készül a nagykövetekkel. Az ismert szülők személyes tapasztalataikat, gondolataikat osztják meg a kiválasztott kompetenciákkal kapcsolatban.

Az Edisonplatform módszertanának alapját a World Ecomomic Forum Social & Emotional Learning modellje adja (Forrás: Edisonplatform)

Az Edisonplatform módszertanának alapját a World Ecomomic Forum Social & Emotional Learning modellje adja (Forrás: Edisonplatform)

Az nlc eddig Linczényi Márkó videóját mutatta be, amely a problémamegoldásról szólt, majd Kovács András Péter nyilatkozott az általa választott kompetenciáról, a kitartásról. Most pedig Tatár Csilla videóját hoztuk el, ami a kritikus gondolkodás kompetenciájáról szól.

„Nincs meglepetés! Én már gyerekként is csak és kizárólag szerkesztő-riporter szerettem volna lenni – olvashatjuk Tatár Csilla gondolatait. – Csak arra vágytam, hogy kérdezhessek, és növeljem a saját magam és a közönség tudását, és ez szülőként sem változott. A gyerekeimet is arra nevelem, hogy kérdezzünk egymástól, vitázzunk, és a közös eszmecsere után is legyenek bátran más véleménnyel.”

Amikor Tatár Csilla iskolába járt, akkor megkérdőjelezni, kétségbe vonni azt, amit a tanár mondott nem lehetett. Saját bevallása szerint ezt nagyon nehezen élte meg, és veszélyesnek is tartja azt a hozzáállást, hogy a gyerek maradjon csendben, ezért is volt szívügye a kritikus gondolkodás kompetenciája, amit az Edisonplatform programjában nagykövetként képvisel. Nézd meg Tatár Csilla videóját!

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top