
A TikTok mostanság tele van olyan videókkal, ahol Z generációs fiatalok egy jéghideg dobozos diétás kólát bontanak fel, és mellé odaírják, hogy „fridge cigarette”. Nyilvánvalóan nem dohányzásról van szó. Ugyanakkor addikciótól ez a jelenség sem mentes, a fridge cigarette kifejezés ugyanis arra az apró napi örömre utal, amikor valaki kinyit egy hűtött üdítőt, miközben kicsit elcsendesedve szünetet tart.
A diétás kóla mint érzelmi pótlék
Jonathan Alpert pszichoterapeuta szerint ez a kis napi rituálé érzelmi „megállóként” szolgál a Z generáció számára: „Ez egy kis szokás, ami kényelmet, állandóságot és megkönnyebbülést nyújt egy stresszes napon.”
A doboz kinyitása, a hideg érzete, a buborékok sistergése – mind olyan érzékszervi élményt ad, ami hasonlít a dohányzáséhoz, csak épp káros hatások nélkül.
Bár a diétás kóla nyilvánvalóan egészségesebb, mint a cigaretta, Alpert arra figyelmeztet: ha naponta használjuk „érzelmi mankóként”, az hozzájárulhat egyfajta függőségi mintázat kialakulásához.
Ráadásul Debra Muth természetgyógyász szerint a nikotin és a koffein/mesterséges édesítők ugyanazt a dopamin-rendszert aktiválják az agyban. Vagyis a test valójában nem a diétás kólára vágyik, hanem a dopaminra – más néven a „jutalomérzésre”.
Így lett globális a trend
Az egész akkor kezdődött, amikor egy TikTok-felhasználó a fridge cigarette kifejezést használta arra a megkönnyebbült pillanatra, amikor egy nehéz nap végén kinyitott egy kólát. Azóta több ezer felhasználó – főként Z generációsok – töltötték fel a saját videóikat, és ezzel egy egyszerű szokásból világméretű trend lett.
Nyilván ez sem a legegészségesebb módja annak, hogy valami rituáléval zárjuk a napot, de szerencsére a szakértőknek erre is van ötletük. Ha nem akar valaki a diétás kólától függeni, akkor a következőket ihatja vagy teheti.



