A Medicina 2000 Magyar Járóbeteg Szakellátási Szövetség 2016 áprilisában kiadott felmérése szerint minden magyar állampolgár átlagosan hétszer vesz igénybe évente járóbeteg-szakellátást, vagyis 12 hónap alatt 70 millió orvos-beteg találkozás történik. Ez önmagában is óriási szám, arányaiban pedig duplája annak, mint ami a szomszédos országokban tapasztalható, és különösen nagy megterhelést jelent a hazai egészségügynek, amely eleve számos kihívással küzd. Gondoljunk csak bele: ha alkalmanként csak egy perc felesleges várakozás történik, akkor az majd 48 ezer elvesztegetett napot, vagyis 133 évet jelent!
Másfél hét, mire eljutsz a nőgyógyászodig…
Márpedig várakozni sokat kell feleslegesen, és nem csak a rendelők folyosóin, hanem otthon is: sebészeti és fül-orr-gége szakrendelésre például átlagosan 2-3 nap után juthatunk be, de a nőgyógyászra már legalább másfél hetet kell várnunk. Az angiológiai, belgyógyászati vagy a neurológiai vizsgálati időponthoz még ennél is több türelem kell, a szemészeten, a reumatológián és az ortopédián pedig akár három hét is eltelik, mire a vizsgálatra sor kerül. A csúcsot a járóbeteg ellátásban a kardiológia tartja, ahol 40 napos az átlagos betegvárakoztatás. Ha nem sürgősségi műtéti beavatkozásra van szükség, akkor nem ritka, hogy hónapokba telik, mire ránk kerülhet a sor a műtőben: a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) idén januárban közzétett listája alapján egy szürkehályog-operációért 93 napot kell a betegnek várnia, míg egy kiterjesztett gerincműtétre egy és negyed év után jut el – és ezek a várólisták nemzetközi összehasonlításban még nem is olyan hosszúak!
Időmegtakarító praktikák
Ilyen körülmények között felértékelődnek azok a szolgáltatások és módszerek, amik időt takarítanak meg nekünk: például a különféle egészségügyi appok, amelyek nem csak a betegség felismerésében, hanem a kezelésében is hatékony segítséget nyújtanak a laikus pácienseknek. Ezeknél sokkal profibb megoldást jelentenek a biztosítások, amelyek probléma esetén vállalják, hogy soron kívül leszervezik az időpontot a szakorvosi rendelésre, vagy 24 órás telefonos segítségnyújtást garantálnak, így a beteg otthon ülve is szakszerű felvilágosítást kaphat a tüneteivel kapcsolatban. A telefonos szolgáltatásokat egyébként komolyan támogatják maguk az orvosok is, hiszen sokan tanácstalanságukban vagy ijedtségükben fordulnak ellátásért – gyakran az eleve túlterhelt sürgősségi betegellátó osztályhoz – olyan gondokkal, amelyek egyébként nem is igényelnének orvosi beavatkozást. Ha tehát igénybe vesszük a 24 órás telefonos konzultációt, nem csak a magunk idején spórolhatunk, hanem az orvosokén és más betegekén is.
Így működik – E.ON ÉletEnergia szolgáltatás
De hogyan is néz ki a gyakorlatban egy ilyen biztosítás, amivel jelentősen lerövidíthetjük a várakozási időt? Konkrét példaként nézzük meg az E.ON ÉletEnergia szolgáltatását! Sokaknak talán szokatlannak tűnik, hogy egy energiaipari vállalat biztosításokat is kínál, de akik a vállalat ügyfelei, vagy kicsit tájékozódtak a témában, azok tudják, hogy az E.ON már évek óta kínál különféle biztosítási szolgáltatásokat, így cseppet sem számít tapasztalatlannak ezen a piacon.
Maga a termék, az E.ON ÉletEnergia szolgáltatás egy úgynevezett szolgáltatásfinanszírozó egészségbiztosítás, amely három fő vonalon kínál megoldásokat:
• non-stop (éjjel-nappal, mindennap elérhetően) orvosi telefonos segítségnyújtást garantál,
• gyors időpontszervezést vállal szakorvosi rendelésekre,
• illetve 1 millió Ft-ig megtéríti a CT/MR vizsgálatokat, és ezen felül a megszervezésüket is elvégzi.
Ezt a biztosítást azok az E.ON egyetemes ügyfelek vehetik igénybe, akiknek a nevén van a villanyóra, és nevükre érkezik az E.ON-os áramszámla, valamint 18. életévüket már betöltötték, de a 80-at még nem haladták meg. A termék egyébként egyéni és családi csomagban is választható – ez utóbbi korlátlan számban érvényes a biztosított személynek azokra a közeli hozzátartozóira is (szülő, gyermek, élettárs és az élettárs gyermekei), akik vele életvitelszerűen élnek ugyanazon a lakcímen, és 3 hónapnál idősebbek, valamint a 80. életévüket még nem töltötték be.
Ha van E.ON ÉletEnergia szolgáltatásunk, akkor egészségi panasz esetén a szerződésben kapott telefonszámot kell felhívnunk, amelyen időpontot egyeztetünk egy ügyintézővel, aki 5 napon belüli időpontot ad nekünk szakorvosi vagy CT/MR vizsgálatra. Az időpontot az ügyfélszolgálat e-mailben is megerősíti, ami után nekünk csupán annyi a teendőnk, hogy megjelenjünk a vizsgálaton. A biztosítás kifizeti a szakorvosi vizsgálat költségeit, illetve 1 millió forintig megtéríti a CT/MR díját is, ha arra a szakorvos adott beutalót. A szolgáltatás mellé jár egy ingyen hívható telefonszám is, amelyen magáról a biztosításról adnak bővebb felvilágosítást.
24 órában ott egy orvos a vonal másik végén
A szolgáltatás másik ága is igen hasznos lehet, hiszen egy olyan 24 órás, telefonos egészségügyi információs kapcsolatot nyújt az ügyfélnek, amelyen keresztül otthonról tehet fel kérdéseket a panaszaival kapcsolatban a vonal másik végén ülő orvosnak, és konzultálhat vele a teendőkről. Ezen a vonalon nem csak arra nézve kaphatnak iránymutatást a páciensek, hogy a problémájukkal melyik orvosi ügyelethez, gyógyszertárhoz vagy egészségügyi intézményhez forduljanak személyesen, hanem gyógykezeléssel, egészséges életmóddal, gyógyszerekkel kapcsolatban is. Mindezeket a felvilágosításokat a konzultáció után e-mailben is elküldik a betegnek, aki egy jól áttekinthető „itinert” kap arra nézve, hogy mi is a teendője.